Gå til innhold

Hjelp, anbefaling til ny pc 11-16k


Anbefalte innlegg

#tittel endra litt , modetaor jankee#

Som tittelen anntyder har jeg knapt den fjerneste anelse av hva det meste inne i datamaskinen min gjør. Alikevel har jeg gått lei av alle kommentarene jeg har fått anngående min onde, onde pakt med Dell, og har tenkt å se om det er mulig å få tak på noe rimerligere maskiner enn det de har, da de er overpriset, og presterer til sammenlikning dårlig... har jeg blitt fortalt... >_<

 

Det beste jeg har klart å tulle meg fram til er følgende maskin;

 

HP D530CMT (The Evil...)

 

Intel Pentium4 3.0Ghz

1024MB DDR RAM PC3200

200 GB HD (40 + 160GB)

DVD-Rom

 

Totale Kostnader: 11.000,-

Jeg er villig til å bruke opp til: 16.000 - 16.500,-

 

Som dere some vet litt (underdrivelse) mer om dette enn meg lett ser mangler det jo en god del, som, for eksempel, Skjermkort, or netteverkskort, osv. Jeg går da ned på mine knær og ber dere (relativt) all-vitende computer wiz' om hjelp!

 

Hva skal jeg stappe inn i tilegg? Byggingen of slikt har jeg 'folk' som tar seg av, så det bør gå sånn noen lunde bra :/

 

Alle råd er sterkt verdsatt, da jeg, som nevnt utallige ganger, ikke har mer enn den fjerneste anelse om hva jeg plaprer i vei om...

 

Errr... også svarene i følge malen, da:

Skal maskinen overklokkes?

Nei

 

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Hvis du ikke vet, er svaret om hva som er best en ren følelsessak, og du vil aldri motta entydige svar fra brukerene i dette forumet eller noe annet nøytralt forum.

Vet ikke hva det er... o-yeah, jeg er fortapt.

 

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Trenger ikke skjerm, mus, tastatur, osv. Har stort sett alt annet enn maskinen selv :/

 

Hva skal PC-en brukes til?

Spill! (Hva forventet du av en knøl some meg?)

 

Takk for deres oppmerksomhet!

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis din lokale prix butikk tilbyr en av de pc'ene de solgte enda så kan du kanskje gå for en av de. De pc'n er faktisk meget gode, finnes flere tråder her på forumet med tester osv.

 

For 8k da får du med en god pc, masse stasj (minnekortleser, tv-kort,osv) samt mye programvare og ikke minst 2 års gratis support.

 

Hvis du ikke kan få tak i denne kan kanskje en pc hos komplett friste. De er en seriøs pc-webshop som er meget populær (www.komplett.no)

De tilbyr komponenter og også "hele" pc'er. Du kan jo ta utgangspunkt på en av de komplette-pakkene de tilbyr og trekke ifra skjerm og tastur/mus.

 

Ellers så er det sikkert noen snille sjeler her som kan sette opp en en hel pc til deg som så komplett monterer for deg og installere alt av programvare.

 

Uannsett tror jeg ikke du kan gå feil med en coop prix pc eller noe ifra komplett.. Lykke til på forumet og velkommen! :D

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvorfor du ikke vil ha dell ... men uansett ditt valg så skal jeg kommentere litt.

 

DU HAR IKKE PEIL PÅ DATA .... stemmer?

 

De fleste glemmer en MEGET vesentlig dell ved anbefaling av pc, nemmlig support. Hvem du skal henvende deg til ved feil, garantier osv sov.

Klarer du å fikse feil selv nå windows kommer med syntax error bluescreen? Hvem ringer du til for å få hjelp? Naboen eller kameraten (som forøvrig er dritlei av å leke support for hele familien uten å bli betalt).

 

Hvis du ikke er som meg (som fikser alt selv), så ville jeg anbefale deg en dell maksin med supportavtale. Billigt + veldig bra totalmessigt. + du får masse av hjelp.

 

Support er viktig, med mindre du har masse penger som du kan bruke på haugevis av folk til å fikse for deg.

 

Har selv jobba på support, og der scorer dell høyt i mine erfaringer og andre som jobbet der. Familien min + andre går mer og mer over til dell og er fornøyde.

Alle andre merker har en lei tendens til å lage ting komplisert når vedkommende trenger hjelp.

 

Elkjøp - er vel den værste som ber kunden bla opp ved garantisaker og skylder på brukerfeil - hva kan kunden si ... han har jo null peil uansett.

 

Men hva ska du bruke pc'en til?

Lenke til kommentar
DU HAR IKKE PEIL PÅ DATA .... stemmer?

Sludder og Vås! Errr... du har rett :/

 

Jeg surra litt omkring på www.Komplett.No, og tulla meg fram til følgende maskin;

Western Digital Caviar 200GB S-ATA

MS Coa Label Microsoft Win XP Home Norsk

MS Manualer Microsoft Win XP Home Norsk

MS Royalty Microsoft Win XP Home

MS XP Home Norsk

Creative I-Trigue 2.1 3300

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort

Creative SB Audigy 2

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT

Norman Internet Control, 1 år lisens

Musmatte Blå 4/6mm

Infocare 3 års PC Garanti

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installation/Recovery

Samsung SpinPoint P80 80GB S-ATA

Suntek Miditower TH-6522 Sort/Sølv

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

3Com Gigabit NIC PCI

Asus P5AD2 Premium Hovedkort S775

Intel Pentium 4 530 3.0 GHz Boxed

MSI Radeon X600XT 128MB DDR PCI-E

LG DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Sort

 

Pris: 15.500,-

 

Problemet er jo da, selvfølgelig, at jeg for det meste bare klikket på det høyeste tallet og håpet på det beste :/ Så jeg vet jo ikke helt hvordan den vil prestere, da. Vil denne fungere fint som en spillmaskin? Hva kan jeg gjøre for å forbedre?

 

Jeg har en drøy tusenlapp til overs som jeg godt kan bruke (takk arbeidsgiveren for sommerjobb! om det skulle bli nødvendig... får å si det sånn :/

 

Har jo en hel masse spørsmål, da. Legger min lit til at folk some vet hva de driver med ofte er hjelpsome (noe de jo, tross alt er), og vil vise meg hvilke grove feil jeg gjør. Så over til "de derre spørsmålene som han derre typen som ikke hvet hva han driver med stiller"!

 

Hva er egentlig best? Athlon, eller Pentium? Jeg vet jo at Athlon's 1Ghz Vs. Pentium's 1Ghz vil resultere it at Athlon vinner, men hva er best av 3.0Ghz pentium, og 2.0Ghz athlon? Er det noen bemerkelsesverdige forskjeller?

 

Hva med skjermkortet? Er det brukbart, eller bør jeg får tak i et annet?

 

Beklager, nok engang, min uforståelige ignoranse, men detter er, stort sett, det eneste steded jeg kan stille spørsmål :ohmy:

 

Ver velkommen til å komme med alskens positive/negative kommentarer til min (som jeg har valgt å kalle den) "idiot PC"... så lenge jeg kan gjøre fornuft ut av dem.

 

Nok engang; Takk for hjelpen!

 

Hvis du ikke er som meg (som fikser alt selv), så ville jeg anbefale deg en dell maksin med supportavtale. Billigt + veldig bra totalmessigt. + du får masse av hjelp.

Jeg har en god del bekjente, og vet litt om å takle error beskjeder selv (involverer ofte "sparke"-teorien). I verste fal kjenner jeg en tekniker, og en data ingeniør, og selv om jeg ikke akkurat snakker med dem på daglig basis, så kan jeg godt få hjelp.

 

Jeg ønsker bare ikke å plage dem med diverse idiotiske spørsmål angående computer specs, og plager dere istedenfor. Ta det som et komplimang, eh?

 

:D

Lenke til kommentar

Hmmm, tror du trenger litt hjelp der ja. Oppsettet du kom med er kanskje ikke helt optimalt med andre ord.

 

Her er et forslag jeg raskt satte sammen. Dette er en MEGET rask maskin med 1gb minne, 3400+ 64-bit AMD prosessor og et ganske bra skjermkort. Totalt pris 13076,- så da har du noen lapper til overs også.

 

Suntek Miditower TH-6522 Sort/Sølv

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz

Western Digital Caviar 200GB S-ATA

MS Coa Label Microsoft Win XP Home Norsk

MS Manualer Microsoft Win XP Home Norsk

MS Royalty Microsoft Win XP Home

MS XP Home Norsk

Keytronic Optisk mus Sort/Sølv

Asus K8N-E DELUXE Hovedkort Socket 754

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink Power DVD XP 5.0 OEM 2ch

MS Works 7.0 Norsk Cd medie + Coa

Norman Internet Control, 1 år lisens

Musmatte Blå 4/6mm

Infocare 3 års PC Garanti

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installation/Recovery

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB

Gainward GeForce 6800 128MB DDR 2.8ns

Samsung DVD-brenner TS-H542A IDE Sort

Keytronic Multimedia Tastatur sort/sølv

 

Legg merke til at her er det da uten skjerm. Jeg har tatt utgangspunk i PC-pakken "Månedens PC september" og lagt til en ekstra harddisk og en 512 brikke med minne ekstra. Har også oppgradert skjermkortet og trukket ifra skjermen. Nettverkskort og lydkort er innbygget i hovedkortet noe som er vanlig nå.

 

Tror ikke du kan gå galt med dette!

 

Mvh

 

karl kristian aurstad

Lenke til kommentar

Alle forslag her er i mine øyne tullete. Skal du spille bør du selvsagt velge et AMD64 basert system.

 

edit: så ikke aurstads innlegg. Mener du bør slå til på noe noenlunde likt som aurstad har foreslått her. Personlig ville jeg byttet ut Western Digital 200 GB og Samsung 160 GB med 2 x 200GB Seagate disker, da disse yter tilnærmet likt som WD, har livstids-garanti og er mye mindre bråkete..

 

Lykke til!

Endret av suzze
Lenke til kommentar
Har satt sammen en pc som jeg skal ha selv som kommer på rundt 14500kr..

Her er min handlevogn.. Konge til spill.

Eniog med deg, du kan ikke bomme med det oppsettet. Det kraftisgte til prisen, vil jeg nok si! ;) En Logitech MX310/510 vil og gjøre susen som mus.

Ellers så har du jo Dell Inspiron XPS da..

Den kan du få med P4 3.2, X800XT, mus og tastatur osv, garanti for 16000. Noe jeg virkelig vil anbefale deg igrunn, da disse pcene er superpcer, med masse programvare, og gir super ytelse i spill. Selvsagt ikke like bra som en Socket 939 3500+, men i nærheten ;)

Lenke til kommentar

Tja: helt ok den fra aurstad.

 

Enig i at WD disker kan fint byttes ut. Samsung er de definitivt stillegående, mister litt på ytelsen (ikke merkbart), mens seagate er et bedre alternativ når ytelse teller.

 

WD bråker så innmari....

 

Kjenner ikke til keytronic musa, alternativet er vel en microsoft eller logitec ... men sikkert ok.

 

støtsikker pc eske??? må vel ikke betale for den? stor esek med masse chips i?

hehe

 

sikkert kul den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...