Gå til innhold

Hvilken Linux Distro skal jeg velge


joffar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for respons, startet litt med debian samtidig som jeg postet hjer, men har ikke kommet så langt så sletting er ikke ett stort problem.. men m[ nok lese litt mere :p

 

Bruker interface er ikke n;dvendig, skal teste den litt som webserver.. dersom jeg f[r det til.

 

vi får se...

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Gentoo, instaler fra stage 1 - dvs alt blir kompilert og optimalisert for din hardware. Maskina kan bli stående å kompilere i et par døgn, men resultatet blir bra.

Kjører selv mail+web+fil server på en P166mmx. (Leier den ut til et firma, som ikke aner hvilken hardware som er inni boksen.) Eneste gangene det merkes at den er treg er når ting skal krypteres / komprimeres. Spamfilteret er også tungt for den - det klarer maks 5000 mail i døgnet.

Edit: Den kjører gentoo. Instalasjons guiden i gentoo håndboken er veldig god.

Jeg kunne nesten ingenting om linux da jeg først satt opp dette.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

gentoo er noe piss.

hvem faen gidder å kompilere alt fra bunn av liksom?

"det blir optimalisert for min maskin og derfor går det 0.01% raskere!!!"!111 og jeg må bare vente 4 uker før det er ferdig kompilert!!11!"

 

debian sitt pakkesystem er finfint. det går raskt og enkelt å oppdatere.

Lenke til kommentar
gentoo er noe piss.

hvem faen gidder å kompilere alt fra bunn av liksom?

"det blir optimalisert for min maskin og derfor går det 0.01% raskere!!!"!111 og jeg må bare vente 4 uker før det er ferdig kompilert!!11!"

 

debian sitt pakkesystem er finfint. det går raskt og enkelt å oppdatere.

Gentoo har sine sider - både positive og negative.

 

Gentoo på en 166Mhz er tull - da er det noe man ikke har fått med seg ;)

 

 

Debian, Slackware, eller en bsd variant duger vel greit

Lenke til kommentar

Hva spiller det for rolle om en install tar 4 timer eller 48 timer? Man starter den, går å gjør noe annet, og kommer tilbake når den er ferdig.

Oppgraderinger gjør man om natta.

Starter den på kvelden (fra hvor man vil via ssh) og den er klar innen man har våknet neste morgen.

Resultatet er en maskin som føles raskere og definitivt mer stablil enn redhat på samme hardware gjorde den gang jeg prøvde det.

 

Vil man ha ferdig kompilerte pakker er det bare å gi en ekstra parameter når instalasjonen starter. Dermed kan man selv velge hva man ønsker av optimalisering kontra instalasjons hastighet.

Så vidt jeg vet er Gentoo den eneste distroen som gir slike muligheter og samtidig beholder et enkelt og brukervenlig install/oppgraderings miljø.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
gentoo er noe piss.

hvem faen gidder å kompilere alt fra bunn av liksom?

"det blir optimalisert for min maskin og derfor går det 0.01% raskere!!!"!111 og jeg må bare vente 4 uker før det er ferdig kompilert!!11!"

 

debian sitt pakkesystem er finfint. det går raskt og enkelt å oppdatere.

*humre*

 

Alltid morro med fanatisme.

 

Menmen, noen fordeler med gentoo slik jeg ser det :

 

global makefil.

lærerik installasjon

applikasjoner har kort vei fra cvs stable/releaseversjon til portage. Dvs ganske oppdatert programvare.

godt pakkesystem (alle distroer har vel det nå).

 

ulemper:

 

bibliotek kan forsvinne ved oppdatering, slik at program med dynamisk lenking ikke finner biblioteke(t|ene)

lang installering dersom man ikke har god hw.

noen automatisk tror at man bruker distroen for å blodtweake 0.001% mer ytelse av hw. ;)

Lenke til kommentar

Gentoo: Om man ikke vil kompilere pakker er det bare å bruke -usepkg parameteren. Da blir ferdig kompilert pakke instalert. Resultatet er en instalasjon som blir ganske lik debian.

Gentoo er den eneste distroen jeg vet om som gir slik valgmulighet i pakkesystemet.

Burre trekker fram et viktig poeng: instalasjonen er lærerik!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...