Gå til innhold

Tanker rundt plassering av hovedstad.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke maktsentrumet der hvor folk er?

All makt i denne sal!

Stemmer fremdeles. Oslo er og bør forbli en sentral maktenhet i Norge.

 

Norsk styresett legger mye ansvar på kommunene, dermed vil distriktene få sin innflytelse i sitt lokalmiljø.

 

Å plutselig krone Bergen som hovedstad i dag ville vært feil, men fra børjan av... :)

Lenke til kommentar

" Vores by , akk vores by ej er der mer og æres over"

"De dannede herre burde gremmes over at ignorere folketsrøsten , nu er timen kommet Christiania faller"

 

 

Det er en selvfølge at befolkningstettheten er størst der hovedstaden er.

Snakket litt om det at hovedstaden bør være geografisk sentral slik at den får styrt hele norge uten og overse en annen part. Da vil det være naturlig og tenke midt norge.

 

Jeg vil påstå at alta hadde vert en like elendig plass og plassere hovedstaden som oslo er idag. Med tanke på geografisk sentralhet.

Hovedstaden ville hatt et værhardt klima men sansynligvis hatt like mange innbyggere som oslo har i dag.

 

Når det gjelder sentralhet til Europa , mener jeg ting stiller seg anderledes. Norge ligger dessuten i Europa! Import og Eksport ved båt kan gjerne foregå i Oslo uten at det er hovedstaden.

 

Hvis vi ser på persontransport ut av hovedstaden ,ville det kansje ta 3-4 min lenger og fly fra norge til et annet land hvis hovedstaden lå i midtnorge. Det er derfor intet argument og ha hovedstaden i oslo.

 

Dessuten ved og ha hovedstaden i midt norge ville vi lettere få bukt med ulovelig innvandring. (Praktical-joke :D )

Endret av gjermundnes
Lenke til kommentar

Hva har geografi å si når nesten ingen bor der oppe.

Å putte hovedstaden midt i Norge, ville ikke lønt seg på noen måte.

 

Å styre hele landet? Går fint i dag med dagens kommunikasjonsteknologi :)

 

Uansett, så teller min stemme til valget mindre, enn de som bor i finnmark. Så det veies vel opp? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...