Gå til innhold

MSI K8N NEO2 problemer&erfaringer


GRendal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har i nattens mulm og mørke fått lånt en disketstasjon av en god nabo (jeg er helt desperat nå!).

 

Er det bios eller harddisken som har gått til helvete nå ?

 

Nå som jeg har diskettstasjon som funker, kan jeg kjøre en slags Windows startup/rescue diskett eller noe sånt, for å se om det hjelper ?

Evt. hvor finner jeg bios og hvordan flasher jeg hovedkortet i dos ?

 

Kan ikke skjønne at bios 1.2 ikke skal funke når det er den nyeste og også den som MSI pusher ut via live update ? Bør jeg re-flashe 1.2 eller flashe inn 1.1 ?

 

Er takknemlig for ALLE svar !!

 

*huff, dette blir en lang natt på meg :(:( *

Lenke til kommentar
Du kan finne bios'en på denne siden : http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=607&kind=1

I fila skal det ligge en readme som forklarer hvordan du flasher. Prøv å flashe med den gamle biosen og se om du får samme feil. Hvis du får det er det mest sansynlig harddisk-krasj

Harddisk kræsj som i at den er fysisk ødelagt, eller data for evig tapt ?

 

Vil det være mulig for meg å redde noe fra en slik disk ? Alt jeg eier å har av data som er viktig for meg er på den disken (mailbokser, bilder, etc :cry: ).

Skal prøve å legge inn 1.1 biosen.

 

:(

Endret av Digitize
Lenke til kommentar

Har plagdes no steikanes med dettan kortet selv. Er nå andre gang jeg sender det i retur til komplett. Den nekter å ta DVD-rom'en min, og når jeg setter i andre moduler i PCI, så rebooter hele greian under booting. Får heller ikke TV-ut til å fungere på radeon kortet. Noen andre som har noen erfaring der?

Oppgraderte min bios til 1.2 med windows flash. Ingen problem der. Whatsoever. Men begynner å høre litt mye rart om dette kortet. (Se på forum sidene til MSI om hvor mange som plages)

Minnebrikkene skal stå i ulik farge foresten. Slot 1 og 2. Står med liten skrift på HK

Lenke til kommentar

Digitize: Hvis harddisken har krasja tipper jeg du slipper å kjøpe ny, det eneste du trenger er å repartisjonere/fromater, og ja du VIL tape all informasjon. Alle som har viktig info på disker MÅ ta backup. Det eneste som er sikkert er at harddisken kommer til å krasje før eller senere. Jeg har personlig mistet alt jeg har mange ganger, det er ikkeno problem for meg, men når jeg var liten syntes jeg det var kiipt jeg også

Lenke til kommentar

Takk for alle svar folkens (ikke meningen å "hijacke" thread'en din GRendal ...). !

 

Ok, etter å ha lest opp og ned på hundrevis av posts på MSI sitt brukerforum ( http://forum.msi.com.tw/index.php ), har jeg blitt *litt* klokere.

 

For det første, så frarådes det å bruke WinFlash på det sterkeste. Såpass mye faktisk at MSI mest sansynlig kommer til å fjerne denne muligheten fra programvaren som følger med. Noen få er heldige med resultatet, majoriteten er ikke. Mitt råd er soleklart ; IKKE bruk windows til å flashe bios på dette hovedkortet, det er fullstendig galskap.

 

Etter mye hjelp fra dere og masse hjelp fra MSI fanboys'ene, har jeg faktisk fått maskinen min opp å stå igjen ! Får fortsatt noen feilmeldinger som jeg skal utrede. Har også tatt backup av alle mine "viktige" filer (brent ut på dvd-rom), slik at jeg er klar for å installere nytt OS på rappen dersom nødvendig.

 

Dersom noen kommer ut for min uheldige situasjon med denne type flashing så er det noen ting man kan prøve på ;

 

1. Clear CMOS (utrolig nok så funket dette og den nye 1.2 biosen ligger der, usikkert på hvorfor det ble totalkræsj.)

2. Etter at du har tatt reset på bios, så må du sjekke status inni bios'en. Etter mye om og men så jeg at samtlige S-ata funksjoner var disablet. Selv enabling av disse gav meg fortsatt bare samme feilmelding ved boot (som nevnt tidligere).

Jeg ble nødt til å dyte systemdisken (S-ata) opp som boot prioritet nr. 1.

Da bootet gud hjelpe meg systemet igjen.

 

Men, nå har jeg overhode inget nettverk på maskinen. Trenger hjelp til å avklare dette.

 

Jeg har vært inne i bios og sett, den "Onboard Giga Lan" saken er enablet, men jeg får ingen nett tilgang i windows. Prøvde å legge inn nyeste nForce drivere, men det hjelper heller ikke noe.

 

Hvordan får jeg maskinen tilbake på nett ?

 

Mvh.

Digitize

 

 

 

EDIT ; Problemet ble løst. Jeg hadde oversett "MACLAN Nvidia" i biosen, denne må være enablet. jeg har disablet Onboard Giga Lan (bør denne være enablet også ?). Nå er jeg uansett på nett !

Bør vel kanskje re-innstallere systemet etter denne turen det har vært igjennom ?

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Kan noen lage en guide der man forteller steg for steg hvordan man flasher bios på dette hovedkortet. Tenker på alt fra lage floppy disk til hva man skal skrive.

Fant personlig ikke så mye ut av "How to flash the BIOS" som var lagt med.

 

Men etter litt prøving så fant jeg ut at det ikke trengte å være så komplisert som Guiden MSI hadde lagt med.

 

Dette var det jeg gjorde:

 

1. Lag en oppstarts diskett. Dette gjør du ved å høyeklikke på diskettstasjonen -> formater -> og lag en MS-oppstartsdiskett.

 

2. Pakk ut BIOS'en som du har lastet ned og legg den på disketten. Da skal det være 4 filer på disketten. Eks med 1.4 BIOS: "7025", "How To Flash The BIOS", "AWFL833D" og "W7025NMS.140"

 

3. Restart maskinen og gå inn i BIOS og sett Floppy som 1. Boot Device.

 

4. Nå skal den boote fra disketten og det skal stå A:\

 

5. Skriv inn nå: AWFL833D.

 

6. Nå skal det ha kommet opp "flash" skjerm. Og du skal skrive inn navnet på selve BIOS'en. Feks med 1.4: W7025NMS.140

 

7. Trykk enter og den skal begynne å flashe BIOS

 

8. Maskinen skal restarte seg etter flashing av BIOS.

Lenke til kommentar

Eller du kan lage en boot cd på samme måte hvis du ikke har floppy. Eneste jeg har funnet ut at jeg trenger floppy til er Microsoft sin idiotiske greie med at de må ha disk drivere fra diskett hvis de skal installeres ved OS installasjon.

 

Merkelig av microsoft å ha dette kravet selv i Windows 2003.

 

For å slippe unna må man ta seg umaken å mekke til enn unattended installasjon. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg stusser litt på denne advarselen mot windowsbasert bios flashing. Har nå gjort dette 6-7 ganger på MSI k8n neo2 kort, og aldri noen problemer. Så jeg bare lurte på om det er mange her som har hatt dette problemet. For sånn jeg ser det, hvis du gjør som du skal, så burde dette gå helt fint, dvs lukker alle programmer osv osv.

 

Dette er kun ment som en erfaring, og da dette har funket for meg x antall ganger, så kan jeg ikke si noe negativt om denne bios flash i windows. Diskett/cd-rom metoden er vel mer sikker, men denne er veldig lettvint syns jeg.

Lenke til kommentar
Noen som hvisket meg i øret at man kan regulere viftehastigheter (spesielt chipsetvifte) i Corecenter. Er dette sant??

Ved hjelp av SpeedFan kan du vel endre viftene som er koblet til HK til å gå på lavere turtall.

 

Vet at det er mulig å justere CPU viften ved hjelp av CoreCenter men ikke NB viften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...