Gå til innhold

dothan = p-m (centrino) ?


krest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Centrio er et markedsføringsmerke som innebærer en Pentium M prosessor og W-LAN i maskinen (sikkert mer også, men det er det jeg har fått med meg).

 

"Dothan" er avtakeren til den gamle Pentium M kjernen "Banias", så ja, "Dothan" er en Pentium M, og er også med i en Centrio maskin.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Kalles vel "Centrino 2" laptopene med Dothan og 54mbps wlan?

Jeg synes "Centrino" er tullete markedsføring. Kunne jo nesten sammenlignet det med disse barrillio spagetti-middagene som selges under et eget navn (husker ikke hva det var) men de består egentlig bare en eske som inneholder 1 pakke barrillio pastaskruer og 1 pakke barrillio pastasaus. Disse to tingene pakkes altså inn i en eske og selges under et annet navn enn de to pakkene på innsiden.

 

For å svare på spørsmålet:

Dothan = kodenavnet til Pentium-M

Centrino = PentiumM + Intel chipsett + 11Mbit WLAN.

 

Forsåvidt så er tråden feilpostet. Bør vel ligge under "bærbare PC'er" så jeg flytter den dit jeg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kalles vel "Centrino 2" laptopene med Dothan og 54mbps wlan?

no.

 

centrino 2 won't be out till next year or so...

 

and to make things completely clear:

 

Centrino =

Intel 855 chipset

Intel 802.11b, 802.11 b/g or 802.11 a/b/g wireless nic

Intel Pentium-M (either Banias core or Dothan core, banias has 1mb L2 cache, dothan has 2mb)

Endret av akerman
Lenke til kommentar
Jeg synes "Centrino" er tullete markedsføring. Kunne jo nesten sammenlignet det med disse barrillio spagetti-middagene som selges under et eget navn (husker ikke hva det var) men de består egentlig bare en eske som inneholder 1 pakke barrillio pastaskruer og 1 pakke barrillio pastasaus. Disse to tingene pakkes altså inn i en eske og selges under et annet navn enn de to pakkene på innsiden.

Enig, "Centrino" var til å begynne med villedende markedsføring der folk fikk inntrykk av at alt i denne pakken var noe helt nytt. I virkeligheten innholder den ikke annet enn en resirkulert P3-prosessor med en 400MHz P4-buss og 1MB L2 cache (2MB på Dothan), et gammelt P4-brikkesett (i855) og ikke akkurat den beste WLAN-løsningen på markedet. Dessverre så fungerte reklamen veldig bra, og folk flest tror faktisk at Centrino er noe radikalt nytt. Dette er etter min mening en ganske sleip, men effektiv, måte å få folk til å kjøpe gammel teknologi til ny pris... :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg synes "Centrino" er tullete markedsføring. Kunne jo nesten sammenlignet det med disse barrillio spagetti-middagene som selges under et eget navn (husker ikke hva det var) men de består egentlig bare en eske som inneholder 1 pakke barrillio pastaskruer og 1 pakke barrillio pastasaus. Disse to tingene pakkes altså inn i en eske og selges under et annet navn enn de to pakkene på innsiden.

Enig, "Centrino" var til å begynne med villedende markedsføring der folk fikk inntrykk av at alt i denne pakken var noe helt nytt. I virkeligheten innholder den ikke annet enn en resirkulert P3-prosessor med en 400MHz P4-buss og 1MB L2 cache (2MB på Dothan), et gammelt P4-brikkesett (i855) og ikke akkurat den beste WLAN-løsningen på markedet. Dessverre så fungerte reklamen veldig bra, og folk flest tror faktisk at Centrino er noe radikalt nytt. Dette er etter min mening en ganske sleip, men effektiv, måte å få folk til å kjøpe gammel teknologi til ny pris... :ermm:

Nå skal det sies at til mitt bruk (audio) løper min p-m 1.6ghz godt ifra min stasjonære p4 @ 2.4 ghz ... en p-m 2ghz klarer seg gjerne like godt som en a64 3400+, eller en apple g5 2x2.5 ghz :)

Lenke til kommentar
Enig, "Centrino" var til å begynne med villedende markedsføring der folk fikk inntrykk av at alt i denne pakken var noe helt nytt.  I virkeligheten innholder den ikke annet enn en resirkulert P3-prosessor med en 400MHz P4-buss og 1MB L2 cache (2MB på Dothan), et gammelt P4-brikkesett (i855) og ikke akkurat den beste WLAN-løsningen på markedet.  Dessverre så fungerte reklamen veldig bra, og folk flest tror faktisk at Centrino er noe radikalt nytt.  Dette er etter min mening en ganske sleip, men effektiv, måte å få folk til å kjøpe gammel teknologi til ny pris...  :ermm:

Tror du er ganske alene om den holdningen til pentium-m. Greit nok at man betaler ekstra for centrino merket men dersom man har testet en pentium-m laptop oppdager man raskt at den er overlegen alle andre mobile CPU'er.

 

Men hva er det jeg driver med? Intel er vel satan for deg uansett hva hvilke rasjonelle argumenter man måtte komme med.....

Lenke til kommentar

Veit at detta er litt utenfor topic...men P-M cpu'n er jo basert på P-3

Og den skalerer jo noe så sinnsykt mye bedre enn P-4.

Siden de Intel ser ut til å ha fått fixa problemene de hadde med p-3 core hvis en kan kalle det det. Og fått den til å funke med lavere die size...hvofor ikke gå over til denne core'n i det store og hele

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dothan = kodenavnet til Pentium-M

Ok. Og hva er da Banias kodenavn til?

Banias er også kodenavnet til Pentium-M. (forrige utgave)

 

Banias og Dothan er altså Pentium-M begge to, bare i to forskjellige versjoner. Forskjellen har blitt godt forklart lengre opp i tråden her.

Er klar over hva det er og deres egenskaper, men stusset litt på at du ikke skrev "et av kodenavnene til Pentium-m". That's all.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kalles vel "Centrino 2" laptopene med Dothan og 54mbps wlan?

no.

 

centrino 2 won't be out till next year or so...

 

and to make things completely clear:

 

Centrino =

Intel 855 chipset

Intel 802.11b, 802.11 b/g or 802.11 a/b/g wireless nic

Intel Pentium-M (either Banias core or Dothan core, banias has 1mb L2 cache, dothan has 2mb)

Hm. Jeg mener også å ha fått med meg at det må være et Intel-nettverkskort for at pcn "fortjener" Centrino-benevnelsen.

 

Men hvorfor påstår da ECS at min G551 er en Centrino når det er et Realtek-nettverkskort i den?

 

Hm? :hmm:

Lenke til kommentar
Hm. Jeg mener også å ha fått med meg at det må være et Intel-nettverkskort for at pcn "fortjener" Centrino-benevnelsen.

 

Men hvorfor påstår da ECS at min G551 er en Centrino når det er et Realtek-nettverkskort i den?

 

Hm? :hmm:

"Centrino" er bare et navn på en bestemt pakkekombinasjon. Så lenge du får tilsvarende eller bedre egenskaper med en annen pakkekombinasjon så kan det vel ikke bety så mye?

 

Jeg skjønner ikke at folk henger seg så voldsomt opp i merkenavnet og går i flokk etter det?

 

PS. Det kan jo hende Realtek nettverkskortet er der fordi det kortet som var definert innenfor centrinopakken var for dårlig? (Centrino leverer forresten ikke noe raskere WLAN enn 11Mbit, så skal man ha noe raskere så må man kjøpe noe annet enn Centrino)

Lenke til kommentar
(Centrino leverer forresten ikke noe raskere WLAN enn 11Mbit, så skal man ha noe raskere så må man kjøpe noe annet enn Centrino)

Dette stemmer ikke. Vi er over på andre generasjons kort, og disse kjører .11g eller 54 mbps om du vil. Rekkevidden er også mye forbedret i forhold til første generasjon. Samtidig har jeg intrykk av at maskiner med andre generasjons kort kobler seg raskere opp mot nett enn med første generasjon. Det er ikke mer forskjell enn fra umiddelbart på nåværende til 4-5 sekunder på forrige generasjon. Om dette er driverrelatert eller at XP har blitt oppdatert til det sistnevnte vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hm. Jeg mener også å ha fått med meg at det må være et Intel-nettverkskort for at pcn "fortjener" Centrino-benevnelsen.

 

Men hvorfor påstår da ECS at min G551 er en Centrino når det er et Realtek-nettverkskort i den?

 

Hm? :hmm:

"Centrino" er bare et navn på en bestemt pakkekombinasjon. Så lenge du får tilsvarende eller bedre egenskaper med en annen pakkekombinasjon så kan det vel ikke bety så mye?

 

Jeg skjønner ikke at folk henger seg så voldsomt opp i merkenavnet og går i flokk etter det?

 

PS. Det kan jo hende Realtek nettverkskortet er der fordi det kortet som var definert innenfor centrinopakken var for dårlig? (Centrino leverer forresten ikke noe raskere WLAN enn 11Mbit, så skal man ha noe raskere så må man kjøpe noe annet enn Centrino)

Poenget er at jeg ikke får like bra ytelse som med et f.eks et intel-kort. Dette merker jeg veldig godt på skolen, da det er 3 av oss som har G551 og ingen som kommer på nett, når vi sitter i klasserommet i 4.etasje. Det går derimot greit når vi sitter i 2.etasje, like ved en signalforsterker.

 

De øvrige i klassen har ingen problemer med oppkobling. De aller fleste har Dell maskiner (med intel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...