Gå til innhold

GUIDE: Hvordan beskytte seg mot spyware/adware


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK ved gjenoppliving, her er et par linker du kanskje kan vurdere:

CounterSpy - solid antispyware, kvalitet tilsvarende de beste:

http://www.sunbelt-software.com/CounterSpy-Download.cfm

 

SafeXP - brillefin liten utility med avkrysningsbokser for å sikre det du måtte ønske i XP (funker på -98 og -2000 også):

http://www.theorica.net/safexp.htm

 

For de spesielt interesserte er Steve Gibsons nettsider et essensielt sted å lese og hente smarte miniverktøy for sjekk og tetting av hull i OS-et:

http://www.grc.com/default.htm

Lenke til kommentar

Jeg planlegger en relativt stor revisjon av guiden, og i den forbindelse skal jeg gjøre som du ønsker. Målet er å ta vekk all informasjon som har med fjerning av spyware å gjøre, og kun satse på programmer som forhindrer reklame. Slik tråden fremstår nå er den liksom litt av begge deler. Janfredrik har en helt utmerket guide for fjerning. Vi trenger ikke to.

 

Takk for tipset!

 

Mulig jeg sparker i gang en egen Hijack This-tråd. Jeg tror det kunne vært greit å få samlet alle henvendelsene knyttet til dette programmet på ett sted. Synspunkter på dette? :hmm:

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Mulig jeg sparker i gang en egen Hijack This-tråd. Jeg tror det kunne vært greit å få samlet alle henvendelsene knyttet til dette programmet på ett sted. Synspunkter på dette?

 

Ikke dumt. Mange fordeler med dette:

- Mer oppmerksomhet omkring HijackThis

- Forhåpentligvis kan flere greie å komme seg ut av sitt eget uføre

- Ryddigere forum

 

Ulempen er vel at det blir litt mer å gjøre på de som kan stille en diagnose :hmm:

 

Oppretter du en slik avdeling - ta med et par av autodiagnosesidene - der du kan legge inn loggen og få en oversikt med en gang over hva som er sunt og ikke. F eks http://www.hijackthis.de/

 

Jeg er for dette. Folkens: Jeg tør å påstå at 95% (minst) av de postede spyware/virusproblemene her inne kan løses på en halvtimes tid av brukeren selv ved hjelp av HijackThis. Prøv det, enten du vet du har fått styggedom eller om du bare vil rydde litt i det som går på maskinen!

Link til HijackThis i sig.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest medlem-105082

Det er en grei sikkerthetspakke du har.

 

AVG tar Virus

ZoneAlarm stopper hacking o.l

SpyBot tar spyware

 

De kjører fint sammen, så det er ikke noe problem! ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale å kjøre AVG og AntiVir eller Avast sammen. AVG reagerer ikke på andre antivirusprogrammer, men AntiVir og Avast passer ikke sammen. Jo mer man har, jo sikrere blir man. Spybot S&D og Adaware går også fint sammen, i tillegg til antivirus programmer. Jeg fant ikke Lavasoft's Adaware i guiden din...

Lenke til kommentar

Kan anbefale Agnitum.Outpost.Firewall.Pro...Er veldig fornøyd med den.... :thumbup:

 

Når jeg skal scanne min pc for virus og trojanere og annen ulumskheter så bruker jeg : Nod32, SUPERAntiSpyware Professional, RegSupreme Pro, CounterSpy, CCleaner, Advanced Spyware Remover, Advanced Spyware Remover og Hjackthis..Kjører de kun ved behov da...Men blir kvitt det meste med disse programmene...

 

Men det er veldig fint at det blir laget guider for og kvitte seg med styggedommer for jeg vet det er mange som sliter med og fjerne dritten....

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Jeg kan anbefale å kjøre AVG og AntiVir eller Avast sammen. AVG reagerer ikke på andre antivirusprogrammer, men AntiVir og Avast passer ikke sammen. Jo mer man har, jo sikrere blir man. Spybot S&D og Adaware går også fint sammen, i tillegg til antivirus programmer. Jeg fant ikke Lavasoft's Adaware i guiden din...

8589412[/snapback]

 

Det er ikke lurt å kjøre flere antivirus sammen. De lager bare krøll for hverandre. Selv om ikke du merker noe, så er det ikke sikkert de kjører helt feilfritt.

Lenke til kommentar
Det er ikke lurt å kjøre flere antivirus sammen. De lager bare krøll for hverandre. Selv om ikke du merker noe, så er det ikke sikkert de kjører helt feilfritt.

8589519[/snapback]

 

Jøss, dette har jeg ikke lagt merke til. Det jeg tenkte på når jeg skrev hvilke virusprogrammer som passet sammen var at noen virusprogrammer som Avast og AntiVir har en funksjon som gjør at de legger merke til andre virusprogrammer med den samme funksjonen. AVG har ingen funksjon som leter etter andre virusprogrammer, hvertfall finner den ikke AntiVir og AntiVir finner ikke AVG. Jeg har kjørt begge programmer i flere måneder, uten at jeg har lagt merke til noe unaturlig. Det fungerer også bra å søke samtidig, ca en gang i uken kjører jeg fult søk med Lavasoft Adaware, Spybot S&D, AntiVir og AVG på likt uten at noen ødelegger for de andre.

 

Det skal legges til at enkelte av disse programmene krever mye ressurser, som Adaware. Det passer ikke å spille samtidig med noen slike antivirus/spam programmer og krevende spill.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Ja, du bestemmer helt selv :p Men etter som det blir anbefalt av alle sikkerhetsfirma, så skal man ikke kjøre flere antivirus prgoram samtidig. Kan godt være det er untak med AVG eller noe slikt, og det går fint ann å kjøre sammen. Men jeg hører bare på de store firmaene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...