Gå til innhold

Vill kjøling...


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-05-08 12:34, psilocybe skrev:

toll er 24+3% av verdien på innholdet av pakken (ikke inkl. frakt, med andre ord).


 

Tenker du på moms her (24%)? Det er _ikke_ det samme som toll.

Og i så fall stemmer det ikke at moms er pålagt vareverdi, den er pålagt sendingsverdi, dvs vareverdi + frakt.

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-05-09 12:40 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-08 09:50, s_18 skrev:

Og jeg kan nesten garantere at det kommer toll på den!! Tollgebyr, avgifter og slikt dritt! Minst 500 kr. Kanskje over 1000. Jeg er ikke helt sikker, men det er toll garantert!


Hahahahaha, hva slags amatør er du da? er jo bare å kjøre den over grensa med bil når du tar deg en tur til utlandet!

Lenke til kommentar

Så egentlig ikke så gale ut det kabinettet. Det var jo helt enkelt, men det så ut til å ha gode muligheter for modding... Hadde jeg hatt peng skulle jeg gjerne hatt det,mne om en stund blir det vel mer og mer vanlig med kompressorkjøling pc, og da blir d billig :grin:

Lenke til kommentar

En Vapochill koster 6200, med et skikkelig kabinett av ganske høy kvalitet. Dere må også regne med flere avgifter i toll som "kjøleskap-avgift" altså hvitevare. Og denne fra promotea er vel grei nok, men på full load på CPU (intern temperatur) klarte den ikke noe spesielt bedre enn en Vapochill.

Tenker at en uavhengig og seriøs side som kan klare og skrive en fyldig og skikkelig prewiew skulle ha testet Vapochill og promotea.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En prometeia + en INTEL!! cpu kit + Leadman Power Supply 500W

 

kom på den nette sum av 538 euro som er ca 4250 NOK. I tillegg så kommer jo frakten og eventuell norske avgifter. Pluss all innmaten som skal inni da, kan jo like godt kjøpe det nyeste asus kortet da og en p4 med den nye busshastigheten så nærmer vi vel oss 10000 snart, og hvor for ikke slenge på et gf4 ti 4600 eller matrox parhelia når den kommer ut pluss 1 Gb ddr-ram da begynner det å rocke her :smile:

 

mvh nerd-light

Lenke til kommentar

Høres ut som jeg må bytte ut min trofaste T-bird snart..... og chieftech kabinettet mitt.

 

Må bare vente til noe nye grafikk-kort og prosessorer kommer....må bare vente litt til... :smile:

 

Virket grei den der, og kabinett er vel det eneste man ikke trenger å oppgradere, så det er en investering...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fatter folk bare ingenting, eller er det mig? Højeste hastighed NOGEN har vist med Prometeia er lige over 3GHz, hvad specielt er der ved det? Der er kørt langt højere hastigheder med VapoChill. Allerede på CeBIT kørte de 3,2GHz og de har benchmarks på deres side om 3,3GHz.

 

Som jeg ser det, er VapoChill langt pænere og mere effektiv... Hvad skal man med lavere temperatur, hvis man kan køre stærkere med en VapoChill?

Lenke til kommentar

Quote:


Jens S. skrev (2002-06-21 10:30):

Fatter folk bare ingenting, eller er det mig? Højeste hastighed NOGEN har vist med Prometeia er lige over 3GHz, hvad specielt er der ved det? Der er kørt langt højere hastigheder med VapoChill. Allerede på CeBIT kørte de 3,2GHz og de har benchmarks på deres side om 3,3GHz.


Som jeg ser det, er VapoChill langt pænere og mere effektiv... Hvad skal man med lavere temperatur, hvis man kan køre stærkere med en VapoChill?


 

Huh? Litt usaklig i dag? Det er jo bedre med kaldere prosessor uansett om noen har klart bedre. Det resultatet kommer av både temperatur og overklokkbarheten til cpu'en. Jeg regner med å se enda bedre resultater fra Prometeia etter hvert.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Selvfølgelig, hvis man har en CPU temperatur på 90'C, er det kritisk :smile: men det er jo ikke tilfældet med VapoChill.

 

Det jeg mener er bare, at man køber et køleanlæg for at overklokke, og så er det da det system der kan vise højeste hastigheder der er bedst - uagtet temperatur...

Lenke til kommentar

Quote:


Jens S. skrev (2002-06-23 20:57):

Det jeg mener er bare, at man køber et køleanlæg for at overklokke, og så er det da det system der kan vise højeste hastigheder der er bedst - uagtet temperatur...


 

Det må være noe av det dummeste jeg har hørt (beklager språkbruken!). Hva tror du hadde skjedd hvis du tok det samme systemet som Vapochill hadde klokka opp, og putta det inne dette systemet? Kaldere system er synonymt med bedre overklokking og høyere stabilitet.

Lenke til kommentar

Det er vist dig der er den dummeste. Du tror vel også på nisser? Nu er teori og praksis jo ikke det samme. Der kunne jo være en grund til, asetek ikke har valgt en større (og billigere kompressor) Du tror måske heller ikke på IBM? Her er et citat fra IBM der viser, at stabiliteten faktisk falder, når temperaturen når under 0'C!:

 

However, some recent information suggests that there are other defects that are unique to low temperature [8]. These defects, undetected at normal operating temperatures, manifested themselves as timing failures at or below 0oC due to an increase in electrical resistance at the defect. In fact, testing at low temperatures is now being used as a screen to catch silicide opens that would otherwise go undetected under normal testing but fail later in product life [9]. This new data suggests that reliability could potentially get worse as you go to lower and lower temperatures.

 

To compound matters, failures due to the presence of thermal strains also increase with lower and lower (sub-ambient) temperatures. Thermal strain usually results when joined materials of differing CTE undergo a change in temperature. Interconnects at all levels of packaging experience this behavior. The temperature change is usually between room temperature and normal operating temperature. As operating temperatures decrease, thermal strains become larger even though CTE is decreasing.

 

 

Michael J. Ellsworth, Jr., P.E.

Senior Engineer

IBM Corporation

2455 South Rd. M/S P520

Poughkeepsie, NY 12601

Tel: 845-433-5228

Fax: 845-432-9805

 

References

1. Peeples, J. W., Little, W., Schmidt, R., and Nisenoff, M., Low Temperature Electronics Workshop, Proceedings of the Sixteenth Annual IEEE Semiconductor Thermal Measurement and Management Symposium, pp. 108-109, 2000.

2. Carlson, D. M., Sullivan, D. C., Bach, R. E., and Resnick, D. R., The ETA10 Liquid-Nitrogen-Cooled Supercomputer System, IEEE Transactions on Electronic Devices, Vol. 36, Number 8, pp. 1404-1413, August, 1989.

3. Taur, Y. and Nowak, J., "CMOS Devices Below 0.1 mm: How High Will Performance Go?," Electron Devices Meeting, Technical Digest, International , pp. 215-218, 1997.

4. Rose, K., Mangaser, R., Mark, C., and Sayre, E., Cryogenically Cooled CMOS, Critical Reviews in Solid State and Materials Sciences, Vol. 4, Number 1, pp. 63-99, 1999.

5. Clark, W. F., Badih, E., and Pires, R., G., Low Temperature CMOS - A Brief Review, IEEE Transactions on Components, Hybrids, and Manufacturing Technology, Vol. 15, Number 3, pp. 397-404, June, 1992.

6. Krane, R. J., Jaeger, R. C., Bar-Cohen, A., and Gaensslen, F. H., MOS Electronics and Thermal Control for Cryogenically-Cooled Computer Systems, in Advances in Thermal Modeling of Electronic Components and Systems, Vol. 2, edited by Bar-Cohen, A. and Kraus, D., ASME Press, New York, pp. 185-232, 1990.

7. Barron, R. F., Cryogenic Systems, 2nd Edition, Oxford University Press, New York, 1985.

8. Needham, W., Prunty, C., and Yeoh, E. H., High Volume Microprocessor Test Escapes, an Analysis of Defects Our Tests are Missing, Proceedings of the IEEE International Test Conference, Piscataway, NJ, pp. 25-34, 1998.

9. Tseng, C. W., McCluskey, E. J., Shao, X., and Wu, D. M., Cold Delay Defect Screening, Proceedings of the 18th IEEE VLSI Test Symposium, Montreal, Quebec, Canada, pp. 183-188, 2000.

10. National Electronics Manufacturing Technology Roadmaps, National Electronics Manufacturing Initiative, Inc., Herndon, VA 20170-4214, 2001 (in print).

11. Ellsworth, M.J. Jr., Moser, E.K., Khatri, A., and Boiarski, M., Performance of a Mixed-Refrigerant System Designed for Computer Cooling, Advances in Cryogenic Engineering, Vol. 45, 2000.

12. Schwall, R.E. and Harris, W.S., Packaging and Cooling of Low Temperature Electronics" Advances in Cryogenic Engineering, Plenum Press, NY, pp. 587-596, 1991.

 

 

http://www.electronics-cooling.com/html/20..._august_a3.html

Lenke til kommentar

Jeg tror at vapochill er like bra. Det er ikke vare kjøing som teller.

 

For det første veier de kabinettet 27 KG mot 20 KG. 7 KG vil jeg tro at de fleste merke.

 

Når kommer lengre ned en -20 grader så er det ikke så mye og hente, det er en grense hva en prosessor klarer, selv med helt ekstrem kjøling.

 

Kvalitet? Ingen som er sikker på kvaliteten på den. Vapochill er av meget god kvalitet.

 

Kondens. Vapochill klarer seg uten isolasjon uten at det er antydning til det. Klarer dette kjølesystemet det samme?

 

Strøm. Den kompressor trekker mye strøm (Watt er vel mer rikdig og bruke) i forhold til vapochill. Du må ha en større stromforsyning og som bråker mer. Ergo, det systemet vil bråke mer.

 

Avgifter. Du vil få masse avgiter i tillegg til den prisen. norsk moms, porto, hvitvareavgift. Det blir for penger av dette.

 

Men vil bare si at det er bra med konkuranse på dette markedet.

 

PS! jeg venter på en vapochill selv :grin:

Lenke til kommentar

Bøgge Bakken skrev (2002-06-24 16:13):

Jeg tror at vapochill er like bra. Det er ikke bare kjøing som teller.

 

Det er ikke alt, men det teller en god del!

 

For det første veier de kabinettet 27 KG mot 20 KG. 7 KG vil jeg  tro at de fleste merke.

 

Sant!

 

Når kommer lengre ned en -20 grader så er det ikke så mye og hente, det er en grense hva en prosessor klarer, selv med helt ekstrem kjøling.

 

Vapo'en klarer ikke bestandig å holde tempen over 0 grader C! Da kan det være noe å tjene.

 

Kondens. Vapochill klarer seg uten isolasjon uten at det er antydning til det. Klarer dette kjølesystemet det samme?

 

Vapo'en har jo flust med isolasjon! Prøv å kjøre den uten den medfølgende isolasjonen du :wink:

 

Strøm. Den kompressor trekker mye strøm (Watt er vel mer rikdig og bruke) i forhold til vapochill.  Du må ha en større stromforsyning og som bråker mer. Ergo, det systemet vil bråke mer.

 

Kompressoren trekker ingen strøm fra psu'en slik Vap'en gjør. Den går på vanlig 220V. Det er Vapo'en som vil kreve mer støyende psu.

 

Avgifter. Du vil få masse avgiter i tillegg til den prisen. norsk moms, porto, hvitvareavgift. Det blir for penger av dette.

 

Det blir ikke mer å betale enn Vapo slik jeg har forstått det.

 

Men vil bare si at det er bra med konkuranse på dette markedet.

 

Uten tvil :smile:

 

[ endret av Corleone den 2002-06-24 16:32 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...