Gå til innhold

Erfaringer fra billig lakk?


Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen som har noe erfaring med lakk fra biltema. Tenkte å mode et kabinett, å skal prøve å få et pent resultat, er det mulig med denne lakken? ellers burde man satse på noe kvalitet?

 

var også nyskjerrig på marmorerings og metalic sprayen, noen som har testa? :roll:

skal jeg først bestille så slenger jeg likegodt med en boks krom lakk, koster jo ingenting nesten uansett :whistle:

 

marmorerings lakken:

http://www.biltema.no/products/product.asp...5&iItemId=42285

Endret av Domi9q
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint få en speilblank finish med biltema-lakken. Det er dog et problem at primeren ikke fester seg skikkelig i aluminium. Jeg lakket et alu-kabinett som var pusset med 260grit papir, og det satt dårlig. Flasset fort av i kantene ved litt røff behandling.

Kan lite om lakkering, men har hørt at aluminium trenger en slags forbehandling før man grunner. Syrebehandling eller noe. Kan godt hende at lakken flasset fordi jeg ikke gjorde dette.

Lenke til kommentar

Som clubzoda sa så funker europris lakken hvis du tar deg tiden til og vente på de små små lagene du må spraye på.

Ellers byner det bare og renne. ( renner VELDIG lett )

 

Jeg har brukt det inni kabinettet. ble fornøyd jeg :)

 

Jeg verken grunna eller pussa noe før jeg lakkerte.

 

Ingen problemer enda ivertfall :)

Endret av RockFord_
Lenke til kommentar
Alle som sier noe negativt om biltema lakken er folk som ikke kan og lakke, eller fordi de har hørt rykter. Og når dem sier at de flasser har dem jo ikke brukt klarlakk oppå..

husk at all lakk flasser når den er fersk, men noen lakktyper tar lengre tid før den får satt seg. biltema og europrislakk bruker lang tid. Quick-lakk bruker forholdsvis kort tid. dette pga en herdeprosess i lakken. har ingening med klarlakk og gjøre.

 

men selvfølgelig. med klarlakk skal det mere til for å få riper. blant annet derfor man bruker klarlakk ;)

Lenke til kommentar
Du kan fint få en speilblank finish med biltema-lakken. Det er dog et problem at primeren ikke fester seg skikkelig i aluminium. Jeg lakket et alu-kabinett som var pusset med 260grit papir, og det satt dårlig. Flasset fort av i kantene ved litt røff behandling.

Kan lite om lakkering, men har hørt at aluminium trenger en slags forbehandling før man grunner. Syrebehandling eller noe. Kan godt hende at lakken flasset fordi jeg ikke gjorde dette.

Intressangt at du nevnte det. For jeg hadde problemet med lakk som gikk ann å skrape av med neglen. Men jeg mente det skyldes for glatt underlag. Og eneste løsningen jeg hadde var å bruke dremel med stålbørste og ripe underlaget godt opp. Det er aluminium og skal bli spennende å se da om det egentlig trengs en førbehandling eller om det holder å skrape opp platen.

Lenke til kommentar

hvis aluminiumen er anodisert (det skrives visst slik) fester ikke lakken seg ordentlig. da må man fjerne anodiseringen (har funnet ut at det skrives slik).

 

ubehandlet aluminium går greit å lakke på, men husk grunning ;)

 

edit: anodisering er rettet på :p

Endret av clubzoda
Lenke til kommentar
men når man bruker dremel med stålbørste, risikerer man ikke at ripene synes igjenom lakken da?

Ja, og for å bli kvitt ripene må det flere strøk med lakk til. Legg platen vannrett. Så bare lakker en lag på lag til ripene forsvinner. Det er også litt avhengig av hvor hardt en presser på med børsten og hvilken type stålbørste. Vil anbefale en myk type. Selv om jeg brukte en hardt en.

 

Nå har jeg bare tatt to lag og ripene viser såvidt igjennom. Jeg brukte ikke primer for jeg var usikker på om den ville feste seg skikkelig på metallet med forrige erfaring. Erfaring med lakk tidligere er at den fester seg rett på metallet. Kanskje det må en 5-6-7 lag til? vet ikke.

 

Ihvertfall, lakken festet seg fint direkte på platen uten grunning og noe kjemisk behandling. Og dette drittlakk til kr 20.-

 

Neste jeg skal teste ut er å freste en plate med dremel. Ta grunning på for å bli kvitt riper. så ta en test hvor bra grunningen egentlig sitter. Selv mener jeg det er tull å skrape over med sandpapir for hvert lag med lakk en legger på. De gjør ikke dette på lakkeringsverksteder. Så lenge grunnarbeidet er jevnt og lakkeringen videre er jevn, skal slutt resultatet med at lyset reflekterer i lakken bli jevnt til slutt.

Lenke til kommentar
hvis aluminiumen er anodisert (det skrives visst slik) fester ikke lakken seg ordentlig. da må man fjerne anodiseringen (har funnet ut at det skrives slik).

 

ubehandlet aluminium går greit å lakke på, men husk grunning ;)

 

edit: anodisering er rettet på :p

Aha, kan stemme det. For når jeg slipte var det et slags blålig bellegg som ble slipt bort. Når jeg skrapte bort orginal lakken satte den heller ikke så godt. Var lett å ta den med neglen. Det jeg har sprayet på nå sitter bedre enn orginal lakken.

 

Her er prosjektet og det er billig lakk fra max 20.

 

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=293859

 

Første strøk med riper

Composite-2004-09-08_18-28-50h1.jpg

 

Andre strøk, samme sted

Composite-2004-09-08_18-28-54h2.jpg

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...