Gå til innhold

Hvem har den svakeste PC'en?


RS2000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Inge slår min!!!!!

Pentium 4 1,6 Ghz

2*256 SDRAM 133 mhz drit

FX 5200 128 mb (greit nok for Pcen men ikke noe spesielt bra nei)

fikk 1000 poeng på 3dmark03!

jeg har samme skjermkortet på min amd xp3000+ :w00t: skal kjøpe nytt utpå våren (må spare stipendet)

 

ehm... har ellers en p III 733mhz som ruler som server med noe geforce 4 64mb 3dkort og 512 sd-ram (pc'en er stabilt som faen :thumbup: )

Lenke til kommentar

Tja, kanskje en 286 på 8 MHz med 30 GB harddisk og 2 MB minne. Den var i bruk med Word Perfect 5.0 fram til 2002.

 

Men en svakere PC er kanskje en Commodore PC 20-II som vi har stående hjemme. Den har en Intel 8088 prosessor (8-bits versjonen av 16-bits prosessoren 8086) på 4.77 MHz, med 640 Kb RAM og 20 GB harddisk. Denne grom-PC'en er faktisk i bruk enda, er et gammelt regnskapsprogram som kjører på den.

Faktisk er den ikke så ille - etter at den har telt opp den enorme RAM'en i ca 20 sekunder starter den DOS 3.1 fortere enn en Pentium 4 3.6 GHz med Raptor-disk starter Windows XP.

Den starter også gode programmer som Word Perfect 4.1, SuperCalc 3, GW-BASIC osv like fort som dagens PC'er starter opp Word, Excel og Visual Studio.

 

Eneste som er litt dumt er at Word Perfect er litt tregt å skrive i - om du kan touch-metoden fyller du tastaturbufferet nesten med en gang og må vente til bokstavene kommer opp på skjermen. Tror Word Perfect 5.0 er raskere på dette området, kanskje en burde oppgradere?

Mer om denne PC'en finnes her:

http://www.digidome.nl/commodor.htm

 

 

 

Hmm..

Den ALLER svakeste PC'en jeg har er en Sharp MZ-721. Denne kjører en Zilog Z-80 prosessor på 3.5 MHz, har 64 KB RAM og 2 KB ROM. Den er som et stort tastatur, litt større enn C64 kanskje.. har kassettspiller og den kan tilogmed utstyres med printer innebygd i tastaturet.

Z-80 prosessoren skal egentlig være klart sterkere enn Commodore 64 sin 1 MHz 6502-prosessor, men jeg er redd Sharp-maskina kommer litt i bakleksa når det gjelder grafikk og lyd.

 

For å få til en slags grafikk kan tastaturet settes i grafisk-tegn modus, slik at A-tasten blir en kloss, B-tasten hodet til et monster, C-tasten en sirkel osv. Omtrent som Symbol-skrifttypen i Word :-) I tillegg fantes det en pixel-grafikkmodus, hvor plassen til hver bokstav/tegn kunne erstattes med 2x2 pixels, total oppløsning 80x50 pixels. Ganske heftig!

 

I tillegg har den innebygd høyttaler og 1-kanals mono lyd. Rått.

 

Her er en webside om vidunderet: http://home.hetnet.nl/~peter.verhaar/sharpmz7.html

 

Har dessverre ikke brukt denne supermaskina på noen år nå, fordi piltastene er helt utslitt etter å ha spilt de vanvittig bra spillene i timesvis. Noen som husker Moving Searcher, Man Hunt, Round Shoot osv?

 

Nederst på denne siden finnes screenshots fra et par av spillene jeg har:

http://perso.wanadoo.es/jaimegs/ordenadores/sharp/sharp.htm

Til høyre et 2-player fotballspill, til venstre et spill der man skulle flytte en trampoline sånn at en fyr kunne sprette opp og sprenge ballonger.

Lenke til kommentar

Sinclair ZX Spektrum 48K. Men jeg har den ikke lenger, den ligger hos eks-dama og jeg får ikke tak i henne (tror hun flytta utenlands...)

 

I daglig bruk har jeg en 266Mhz bærbar fra 1998 med 128RAM og 6GB disk. Med et AmbiCom WLAN-kort og linux fungerer den utmerket til vanlig bruk (det meste unntatt spill og film). Har den også koblet til stereoanlegget som 24/7 web-radio (unntatt når jeg bruker den).

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

en stund siden denne topicen har vært aktiv, men jeg har lyst til å skrive i den allikevel.

ville bare skryte litt av min fine samling commodorer og amigaer. Har funnet ut at jeg til sammen har:

3 amiga 500

1 amiga 500 plus

3 amiga 600

1 amiga 600 hd (med harddisk!)

1 amiga 2000

2 c64

2 vic28

 

I tillegg har jeg en zx-spectrum

1 286-pc

 

og den eldste(kan vel ikke kalles en datamaskin, det er jo en spillemaskin, men gammel er den..)Colour tv game mk 6 fra Binatone.

Den har to "kontroller" som består av et hjul med ledning, dette kan brukes til å bevege pong eller arkanoid-firkanten opp og ned på den grønne bakgrunnen.

I tillegg har den en pistol slik som i duckhunt på nintendo.

vet dessverre ikke når den er laget, står nemlig ikke på pakken.

her er et bilde og litt tekst om en nesten lik maskin(min har litt annerledes design).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...