Gå til innhold

problemer med stabilitet!


k0ntrast

Anbefalte innlegg

Spec :

SN85G4 ShuttleX

AMD Athlon 64bit 3000+

TwinMos PC3200 512mb

ATI Radeon 9800PRO /m XT bios

120GB Samsung ATA-HD

 

Jeg har et seriøst kjipt problem som jeg håper noen kan gi meg tips eller helst svar på. Maskinen min rebooter random hvis Ram'en min kjører som 400mhz PC3200. Det skjer i spill, mens jeg ser film og det har tilogmed skjedd mens jeg surfer på web. Men hvis jeg kjører den som 333mhz PC2700 Så er den stabil som ei svindyr klokke.. Dette er noe jeg absolutt ikke liker siden min cpu gjerne vil yte mest mulig med 400mhz ram isteden. Har kjørt en memtest på ram'en, men den ga klarsignal på ram'en så jeg er har ingen aning. Jeg har kjørt den samme ram'en som PC3200 på min gamle P4 2.8 800 HT uten noen problemer, så kan det være 64bit CPU'n som ikke koser seg så godt med TwinMos PC3200?

Please hjelp meg folkens!

 

K0ntrast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk timingene på rammen.

Min pc blei ustabil da den hadde feil timings.

Den fikk blåskjermer i eit sett.

 

Nå går den som ei kule  [email protected] (p4 da) og ikkje krasja sida tg.

Sett gjerne timingene sjølv, og ikkje automatisk. Det gjorde eg, og problema forsvant.

jaha.. :) Har prøvd med flere forskjellige timinger, men den rebooter likevell... det kan ta fra 2min til 2 timer, men det skjer likevell... Prøvde sist 3,4,8,4,4 som jeg var ganske sikker på at skulle gå siden det var samme timing jeg brukte på P4 2.8 800fsb, men neida.. Men det med volt økningen har jeg ikke stussa så mye med.. litt redd for det.. strøm er farlig det :) Foresten.. Vært flott med noen tips om hvilken timing jeg skal bruke å hvilken volt som kan virke bedre..

Endret av k0ntrast
Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problemet på mitt Asus A7N8X Deluxe v1.04 når minnet kjørte usynkronisert med CPU.

 

Jeg fant aldri en reell løsning på problemet, men trøstet meg selv litt med å kjøre cpu på 14x180 og minne på 360 istedetfor default 13x166 (333). Grei overklokking og ytelsesøkning for en XP3000+ kan man jo si...

 

Edit:

 

Argh, ser jo nå at du har en A64... så da kan du jo glemme å øke multiplieren. Sorry - det er alt for sent.

 

Edit2:

 

VIA KT8 chipsettet er jo kjent for å hate TwinMos brikker her på forumet. Jeg aner ikke om dette også gjelder for nVidia nForce3 150, men det er det helt sikkert andre på forumet som kan opplyse bedre om.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

hmm.. Det som er så rart er jo at nForce "skal" jo ikke være så utrolig kresen på ram'en da, men.. svarte.. Blir så forvirret å irritert... Det som er enda snålere er at jeg alldri har hatt en reboot i linux.. kun xp! "sier jo seg selv da.." :p

Men som sagt.. Noen som har tips for timing til ram'en å tips for ram volt??

Lenke til kommentar

ÅwKey... Startet opp i xp, med : 2 og 2.5 , 2 , 5, 2 , 1t, ram volt 1.60 og XP startet ikke..

Nå er jeg i xp med 3.0, 2 , 5, 2 ,1t, ram 1.60v og.. ja.. er nå her. Men det spørs om det varer lenge.. Det jeg egentlig lurer på er hva de idèelle ram timingene egentlig er? Noen?

Lenke til kommentar
HahahHAhahaha... Opplegg...

 

Mandrake 10.0

2.6.3.7 kernel

Enlightenment!

 

Takk for hjelpen anyhows.

hehe.. altid et eller annet opplegg med "lillemyk" virker d som.. Jag har også hatt slikke problemer, men med gamlere maskinvare.. Mistenker at XP er veldig ømfintelig når det gjelder RAM... har brukt Mandrake 10.0 i månedsvis til både spill(cedega) og vanlige oppgaver som å høre musikk, se film, Internett og alt som følger, uten noen slike kritiske rebooter... Faktisk har jag ikke brukt xp på så lenge at jeg ikke husker sist. pga. alt er jo bedre i linux, du må bare sette deg inn i det først, nesten som å lære seg et nytt RPG-spill.. :D

Lykke til k0ntrast.

Lenke til kommentar

Har et likt problem som trådstarter.

 

Med to Twinmos pc3200 med winbond 512mb brikker.

 

Kan noen gi meg noen stabile timings til disse brikkene?

 

Ikke skriv 4.7.8.11 - Det forstår jeg ikke.

 

Skriv CAS til RAS og TRDC og hva alle de greiene heter....

Gjerne minnevolt også.

 

Resten av spesifikasjonene er på den øverste PC'en i Profilen.

Lenke til kommentar

Vet det er store problemer med TwinMOS 512MB PC3200 brikkene.

 

Vet om mange som har problemer med disse, deriblant meg selv.

Måtte bytte til et annet merke, og problemet forsvant. Sannsynligvis et kompabilitetsproblem.

 

Er skrevet en del om dette rundt om på diverse forum.

 

Jeg slet en del med å finne feilen. Kjørte RAM-testere uten feil, byttet skjermkort, byttet hovedkort osv. Byttet til slutt RAM og det ble bra. Da fant jeg ut at svært mange har / har hatt samme problem med disse brikkene.

 

Altså, bytt ut dine TwinMos 512 brikker og problemet blir borte.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...