Gå til innhold

IT utdanningen din...???


Anbefalte innlegg

Quote:


Går på Data Ing. datateknikk-linja på HIST i Trondheim og snart 1 år igjen...

Skal velge valgfag nå men det er jo sinnsykt vanskelig! Kunne gjerne ha tenkt meg ALLE valgfagene de har å tilby jeg! Det eneste vi får er 4v... altså 2 fag...kjiipt


 

Vet ikke helt hvilke valgfag de tilbyr på din skole. Men jeg vil råde deg til å droppe "Webdesign", "Drift av UNIX" og andre fag som virker enkle og morsomme. Velg heller mer matte, videregående algoritmer og denslags. Spesielt hvis du satser på videre studier.

 

Quote:


Har muligens tenkt på videreutdanning etter jeg er ferdog oxo men jeg vet ikke hva eller hvor! Noen forslag? Har ikke tenkt til å hoppe over på Siv Ing. NTNU til 4. klasse der da du må ha noen sinnsyke karakterer i matte fra der jeg går nå for å komme inn (2.17 i fjor) + at det blir for mye teori for meg...


 

Skal du ta videre studier blir det nok med tung teori. NTNU eller universiteter er vel mulighetene. Kan vel dra til utlandet også, men jeg aner ikke hva som tilbys der.

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om en som gikk 3 år data på høgskole, da han var ferdig hadde han "glømt" (som han sa) mye av det han hadde lært. Nå jobber han som støvsugerselger!

 

Det viktige er å velge noe man liker å holde på med, jeg er personlig en "mekker", da ville jeg tatt en DRIFTS linje på høgskole eller noen seriøs

privat nettverks-tekniker skole.

Lenke til kommentar

Hvorfor inspirerer poster som dette - jo, fordi jeg kan summere mitt eget forløp/ status og utvikling på ( dette ) området.

 

Sitter her med ***** vond rygg, fordi dette er 3-dje omgang med etat/ skolebygging/ flytting på 1 år.

 

Jeg tar i tungt med bygging av IT-sektoren fra grunnen av - planlegging/ sveising og justering, til alt er oppe og går: smitt-&-smule/ nytt eller gammelt, og ikke minst vedlikeholdet.

 

Etterpå har de som jobber med ymse program fra Dos til utvikling av mer el. mindre vitenskapelig innhold, sitt å gjøre - kos dere med bokstavene i titlene deres...

 

Så folkens systemutviklere ( f.eks. ), uten at vi gjør en god jobb er dere fortapt - og vi nyter stillingen, med en hel Bayer - dønn sliten - og de som kjenner systemet, vet hvordan dette fungerer :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Har muligens tenkt på videreutdanning etter jeg er ferdog oxo men jeg vet ikke hva eller hvor! Noen forslag? Har ikke tenkt til å hoppe over på Siv Ing. NTNU til 4. klasse der da du må ha noen sinnsyke karakterer i matte fra der jeg går nå for å komme inn (2.17 i fjor) + at det blir for mye teori for meg...


 

Hmmm... Tror grensa var 2.38 på datateknikk på NTNU i fjor for høgskoleingeniører - og man trenger ikke vannvittig bra mattekarakterer, men de teller dobbelt når snittet beregnes...

 

Hadde plass der, men møtte ikke opp (i likhet med 40% av alle som får plass på siv.ing. på NTNU, etter hva jeg har lest) :wink: ...

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-05-07 19:02 ]

Lenke til kommentar

---NITH (Tidligere DPH)

3 årig utdannelse. "Ingeniør Light". Uten matte, og nivået forøvrig preges av at alle som søker kommer inn. Liten mulighet for videre studier. Disse folka jobber på Rimi sammen med webdesignerne om 2 år. Koster dessuten 40.000 i året å gå der.

 

Må bare legge til at NITH også har dataingeniørutdanning. Riktignok tar nesten alle studentene utdanning som "IT-smurf" og blir kassadamer. Men ca 60 (mot 4000) i året utdannes som riktige ingeniører på lik linje med andre høyskoler.

 

Jeg burde vite, for jeg er en av de lure. Og på ingeniørutdanningen merkes det ikke at alle kommer inn uansett karakter, for de faller fra fort(50%frafall første året...)

 

Må jo stå opp og og forsvare utdanningen min...

 

NITH anbefales veldig, bare velg ingeniør. INGENIØR!!

Lenke til kommentar

Quote:


NITH anbefales veldig, bare velg ingeniør. INGENIØR!!


 

Hvorfor i all verden betale kr 40.000 pr år, når du får nøyaktig det samme utdannelse på alle landets offentlige høgskoler til kr 500 pr år?

 

Foreldrene dine må virkelig ha mye penger...

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-05-07 22:40 ]

Lenke til kommentar

Jeg må le litt når jeg leser dette. Ingeniør uten matte :smile: Men det er vel ikke ingeniører de blir? Jeg kom også over pensumet for noen mattefag på DPH engang, snakker om å få gratis vekttall for mongomatte :smile: Jeg håper for DPH sin skyld at de har gjort noe med nivået på denne matematikken siden dengang(2-3 år siden). Det nytter ikke å skryte av gode karakterer og høy fullført % dersom nivået er så lavt at alle kan komme seg igjennom. På andre skoler(bla NTNU) stryker de som ikke har anlegg for å bli siv.ing(el liknende). Mange synes det er kjipt, men det er bedre det enn å kaste bort flere år på en utdanning man egentlig ikke vil ha, for så å havne i en jobb man sannsynligvis ikke trives i.

 

Noe annet folk bør tenke på at det ikke kun er utdannelsene med "data" i seg som er datarelatert. Dette gjelder spesielt de som velger fra VGS, de fleste ingeniørutdannelsene innebærer data eller har retninger som går spesielt på bruk av data. I den sammenheng kan jeg nevne at petroleumsteknologi instituttet på NTNU disponerer noen av de feteste datamaskinene(inkludert en cave). Inntakskravene på NTNU kommer til å bli anderledes i år, mest av alt fordi man holder tilbake 200 studieplasser.

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-05-07 23:15 ]

Lenke til kommentar

skal begynne på 3årig linje på høgskolen i telemark,får en bachelor grad.grei linje, bedre enn nith,itakademiet og næringsakademiet hvertfall.

gikk mekk retning først jeg, men ombestemte meg også ble det mye rot, gikk på folkehøyskole,og næringsakademiet før jeg skjønte at det måtte noe mere til, så nå tar jeg påbygning for å endelig komme inn på "ordentlige" studier.

har forøvrig drevet med data siden jeg gikk i 6-7 klasse og jeg er nå 22 år og har lært meg endel programmering og operativsystemer.

Lenke til kommentar

Hei jeg går nå IKT og skal MULIGENS ut som lærling til høsten....vurderer å gå på allmennfaglig påbyggning isteden da. ( Har søkt til skoler selvfølgelig ).

 

Hvis man tar PÅBYGGNING får man Generell studiekompetanse...er det mulig å komme inn på dataingenør linjer ved hiB/Hist/NTNU osv med "generell"?

 

Noen som kan svare meg på det?

 

Eller, man kan også gå lærling i to år...og så ta påbygg...da har man jo faktisk et fagbrev i tillegg til studiekompetansen.....

 

Ikke det at IKT er all verden, men jeg tror at hvis man som har til sammen 3 år i "skole/læretid" innen IT, pluss at man tar studiekompetanse...så stiller man ganske sterkt når man skal på videre studier.

 

IKT, sammen med 2 års læretid i en bedrift, gjør at man blir litt erfaren i arbeidslivet, samt at man får erfaring fra IT bransjen generelt. Hvis man er litt heldig, så skaffer man seg kanskje noen kontakter og/eller referanser også.

 

Man må vel også tenke på at man i de 2 årene i bedrift lærer enormt my mer enn hva man gjør på det ene IKT året...lol...

 

Uansett, jeg også vet at IKT ikke er nok.... derfor skal jeg nok studere i noen år ja.

Dataingeniør høres bra ut....kanskje også et par år etterpå ved NTNU hvis jeg gjør det bra nok i studiene...

 

Noen som hvet noe om graden "Master of IT"? er det det samme som Sivilingeniør?

 

Mvh

 

Unicron

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-05 18:48, TomasK skrev:

Fortell oss gjerne hva en systemutvikler er for noe og hvorfor det ikke trengs matte og fysikk..


 

For det første - det er INGEN som har sagt at det er en ulempe å KUNNE matte og fysikk! Den første som bragte opp ordet ulempe var talisar. Det han sa var at det var en ulempe å ta ingeniørretningen fordi da inkluderer det matte, fysikk og samfunnsfag. Det talisar her mener er ganske sikkert at han ikke liker disse fagene, og helst vil unngå dem. (Correct me if I'm wrong talisar)

Dere må begynne å LESE postene!

 

En systemutvikler er en som arbeider med å utvikle systemer, fortrinnsvis software-systemer. Dette innebærer blant annet å benytte en systemutviklingsprosess under designet av systemet. Et velkjent eksempel er fossefallsmodellen. Systemutvikleren har ansvaret for å vurdere virksomhetens (gitt at man designer et system for en organisasjon) informasjonsflyt, data som prosesseres o.l. i den hensikt å forbedre dette.

 

De tre hovedoppgavene til en systemanalytiker/utvikler er å være konsulent, støtteekspert og å ha en ledende rolle ved endring. Systemutvikleren arbeider med ansatte og ledelse, og kan sees på som ekspert når det gjelder organisasjonens informasjonsflyt og IT-system.

 

Systemutvikleren SAMARBEIDER med programmereren. Alle vet hva en programmerer gjør. Systemutvikleren vet HVA som skal lages/programmeres, ikke nødvendigvis hvordan. Programmeren kommer inn som bistand under selve kodingen av systemet.

 

Så, en systemutvikler trenger ikke å være spesielt god i matte eller fysikk, men dette er selvsagt ingen ulempe. Derimot er en logisk og systematisk tankegang en fordel - samt evnen til å kommunisere - ofte med 'ikke IT-kyndige mennesker', og til å lese modeller!

 

En programmerer trenger heller ikke å være spesielt god i matte, med mindre han skal drive med grafikk eller avanserte utregninger. Her kommer også den logiske tankegangen inn. Å forstå algoritmer og ligninger er ingen ulempe. Heller ikke her vil matte og fysikk være en ulempe, heller er det ikke et absolutt krav. Jeg mener at en programmerer har langt mer nytte av en matematisk tankegang enn en systemutvikler, om det går an å si det på den måten.

Lenke til kommentar

Den 2002-05-07 23:08, kindings skrev:

Jeg må le litt når jeg leser dette. Ingeniør uten matte :smile: Men det er vel ikke ingeniører de blir? Jeg kom også over pensumet for noen mattefag på DPH engang, snakker om å få gratis vekttall for mongomatte :smile: Jeg håper for DPH sin skyld at de har gjort noe med nivået på denne matematikken siden dengang(2-3 år siden). Det nytter ikke å skryte av gode karakterer og høy fullført % dersom nivået er så lavt at alle kan komme seg igjennom. På andre skoler(bla NTNU) stryker de som ikke har anlegg for å bli siv.ing(el liknende). Mange synes det er kjipt, men det er bedre det enn å kaste bort flere år på en utdanning man egentlig ikke vil ha, for så å havne i en jobb man sannsynligvis ikke trives i.

 

 

Klar over at NITH, HIO og NTNU har akkurat samme matte. Ingeniørmatte er ingeniørmatte. Det blir bestemt av staten, med noen små rom for egne vurderinger. Jeg kjenner folk som går siving. Og vi har akkurat samme matten som dem. Basta.

 

Du tror vel ikke at du tenker på diplomstudentene. Diplomkandidat er ikke ingeniør, kan ikke matte og er ikke så mye å satse på.

 

Men at du ikke vet bedre og tror at det bare er diplomstudenter på NITH er greit. det er ca 200 av oss og flere tusen av "smurfene". Men litt synd for oss at skolen tydeligvis ikke gjør folk oppmerksomme på oss og...

 

 

Og til deg som lurte på om foreldra mine har god råd. Nei, jeg jobber ved siden av. Betaler litt ekstra for å slippe en offentlig høyskole. Kjenner folk på HIO, og der er det visst bare rot, og et tungrodd system. Liksom ikke mulig å sitte å ta en øl med foreleserne.

 

Dessuten har NITH muligheten å betale for de GODE foreleserne. Det er jo en kjent sak at IT-foreleserne på de offentlige høyskolene er tilbake. Du får det du betaler for.

Lenke til kommentar

Quote:


Hvis man tar PÅBYGGNING får man Generell studiekompetanse...er det mulig å komme inn på dataingenør linjer ved hiB/Hist/NTNU osv med "generell"?


Noen som kan svare meg på det?


Noen som hvet noe om graden "Master of IT"? er det det samme som Sivilingeniør?


 

For å komme inn på ingeniørstudier trenger du det som ofte kalles spesiell studiekompetanse, som regel generell studiekompetanse + 3MX og 2FY (eller tilsvarende).

 

En norsk Mastergrad (5-årig) tilsvarer en Sivilingeniørgrad i lengde og omfang. Master of Science kommer til å erstatte Cand. Scient og med tiden sannsynligvis også Siv.ing.

Lenke til kommentar

Det tråden handlet om: Hva er bra IT-utdanning.

 

Tar du en bred utdanning, så tror jeg du jør det lurt. Helst med en del realfag. Det er nok av folk som går 1-2 år på skole, blir drit flinke i en ting, men om noen måneder kommer den tingen i neste utgave. Har en feks webdesign så er en rimelig låst, en må lissom jobbe med webdesign, basta.

 

En siv.ing eller høy.ing kan jobbe med masse rart, fra utvikling til drift av systemer, til prosjektledelse, til undervisning i videregående(et halvt år med ped. og en ingeniør er matte og fysikklærer). Ingeniør innen datateknikk kan en bli over hele landet.

 

Universitet i oslo har Institutt for Informatikk. Dette skal være meget bra, og her kan en velge litt friere hvilke områder man skal fordype seg i. En kan sikkert ta noen fag på IFI etter en ingeniørutdannelse også(om man har ex-phil).

 

Det at matte er viktig:

1. Lærer deg å tenke logisk.

2. Det er skrikende mangel etter mennesker med realfagskompetanse, det er nok av folk med IT.

3. Data er matte... Skal en lære noe om hvordan prossessor og andre komponeter virker trenger man å kunne tenke i de baner(selv om laplace-transformasjon er dra strikken litt langt)

 

Jeg har de siste ukene vært med på å lage et program som komprimerer bilder ved hjelp av diverse algoritmer. Uten kunnskap om fourier-rekker, wavelets og lignende ville dette vært vrient. Bare et eksempel på noe som krever matte.

Lenke til kommentar

Utdanning: 3år almene fag med spesialisering i 3MN, 2KJ, 3EN og 3TY.

 

Deretter: Diplomøkonom BI, Økonomi og administrasjon, med spesialisering i "informasjonsledelse, foretaksutvikling og web".

 

Er du på leting etter nøkkelen for en god datajob ?

 

Det er to inpassveier.

1. Bra utdannelse

2. Erfaring

 

Jeg har fått meg fet jobb på #2, har du #1, så trenger du ofte en kombinasjon med #2 og.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-09 12:37, howards skrev:

Klar over at NITH, HIO og NTNU har akkurat samme matte. Ingeniørmatte er ingeniørmatte. Det blir bestemt av staten, med noen små rom for egne vurderinger. Jeg kjenner folk som går siving. Og vi har akkurat samme matten som dem. Basta.


Du tror vel ikke at du tenker på diplomstudentene. Diplomkandidat er ikke ingeniør, kan ikke matte og er ikke så mye å satse på.


Dessuten har NITH muligheten å betale for de GODE foreleserne. Det er jo en kjent sak at IT-foreleserne på de offentlige høyskolene er tilbake. Du får det du betaler for.


 

At vi har samme matte på NTNU som HITH og HIO har jeg aldri satt under tvil, men så vidt jeg vet er det kun definert på den måten at vi skal lære om matriseregning, vektorregning etc(NTNU definerer hvertfall sitt eget pensum, dog ut fra slike retningslinjer). Jeg har snakket med folk som har kommet med 1.0 i matte 1 fra UIO og trodde at matte 1 på NTNU skulle gå like bra(dog blir matte 1 fra UIO godkjent som nettopp matte 1).... Dvs dybden og mengden ikke er definert, og det var det jeg kommenterte i mitt innlegg.

 

For å svare på neste spørsmål: Det er meget sannsynlig at det var Diplomkandidat pensum, ingeniørutdanningen er vel relativt ny? Dessuten kan det være at jeg tråkker litt i salaten når jeg sammenlikner Ingeniør og Siv.ing matte. Jeg har ikke sett pensumet til Høyskolen i Stavanger eller liknende, slik at jeg vet ikke egentlig hva andre ingeniørstudenter lærer. De fleste ingeniører kan bygge på og bli siv.ing på f.eks NTNU, men da kommer vi tilbake til det jeg pekte på i forrige "avsnitt".

 

Jeg tviler egentlig på at NITH er bedre stilt enn offentlige universiteter og høyskoler, dvs økonomi vs forelesere. Mer sannsynlig er at NITH nettopp sparer inn her, for å tjene penger, NTNU og andre universiteter/høyskoler har tross alt sin egne folk. Ikke alle av disse er like flinke til å forelese, men de fleste ligger foran mht faglig innhold(det er tross alt jobben deres). At IT er et unntak her, tviler jeg også på.

Lenke til kommentar

NITH har for det meste veldig bra forelesere, men noen mindre bra også. Som andre skoler. Det at de er såpass unge, og har tilknytting til næringslivet er nok en fordel.

 

Høy.ing har enklere matte enn siv.ing. Eller de slutter etter 3 semestre. 4 semester kan tas som valgfag, og da kan man fortsette på ntnu og bli siv.ing. Det mener jeg gjelder på alle høyskoleingeniørutdannelser. Men skal man først bli siv.ing anbefaler jeg å begynne på ntnu allerede fra starten. Uten å ha noe grunnlag for å anbefale dette. Kanskje bortsett fra at de jeg kjenner på NTNU stortrives vilt!! (Jeg besøkte de under uka og misunnte dem Samfundet)

 

Tror egentlig NTNU er en kongeskole om du orker 5 år på skolebenken.

 

Men ingeniørutd på HIO har jeg hørt dritt om av folk som har gått der. Så der uttaler jeg meg bare på bakgrunn av hva andre har sagt.

Lenke til kommentar

Hiver meg på diskusjonen, jeg :smile:

 

Skolegang:

GK Elektrofag

VKI IKT-driftsfag

VKII Allmennfaglig påbygging

 

Gikk ut av videregående med en snittkarakter på 5.3:-) , dette gjorde at jeg kunne velge å vrake i skoler siden jeg kunne komme inn på de fleste. Vurderte seriøst å studere ved NTNU, men valgte i stedet å begynne på 3.årig informasjonsteknologi/finans ved HiNT. Dette av den gode grunn at jeg har god kjennskap til begge disse skolene og de viser seg jevnt over at høgskoler tilbyr bedre utdanning og oppfølging av studentene enn på store universitet slike som NTNU.

 

Det studiet jeg nå tar ved HiNT er ganske omfattende og er vel rangert som et av de beste IT-studiene, det innbefatter et bredt spekter innenfor data og vi har også økonomi/finans, organisasjons psykologi og bedriftsledelse.

 

De studiene jeg nå tar er steget opp til bachelorgraden som jeg må innom på min vei til Master graden jeg skal ha. Skal studere 4-5 året enten ved NTNU UiO eller i Australia

 

Terje, on his way from beeing "normal" norwegian to be a "master" norwegian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...