Gå til innhold

The moonbox (XPC)


Gjest Slettet+9018234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

heh, avrundingene blir nok ikke så kvasse som "brødboksen" her nei :)

 

PS: Update kommer mest sannsylig imorra!

 

Fikk dessverre ikke tid til å dra på clas/ikea idag (vel igår ettersom klokka nå er 00:02). Forelesninger you know..

 

mvh

Sobient

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

DEL II

 

En liten update på hva jeg har tenkt sålangt.

 

Det er 2 løsninger som ligger fore, avhengig av, som nevnt før, avstanden mellom kabinettdør og skjermkort.

 

Alternativ 1 er to plexivinduer og en side med netting.

 

Alternativ 2 er ett plexivindu og to sider med netting.

 

Har laget noen "sketches" av hvordan de ulike alternativene vil se ut.

 

Alternativ 1

sketch_shuttleXpc1_s.jpg

Skrått forfra. Høyresiden her får netting uansett. Toppen får plexi.

 

sketch_shuttleXpc2_s.jpg

Sett fra siden. Her vil plexien prage - om det er plass

 

sketch_shuttleXpc3_s.jpg

Prosjektert fra høyresiden

 

sketch_shuttleXpc4_s.jpg

"Close-up" på netting-løsningen. Nettingen blir vel og merke noe mer "fin" enn dette ;)

 

sketch_shuttleXpc5_s.jpg

Ovenfra og ned. Toppen vil altså dekke det rommet som er "bak" dvd-rom'en. Det er under her diodene skal jobbe og gi effekt.

 

sketch_shuttleXpc6_s.jpg

Skrått bakfra. Ikke stort mer å si om det

 

 

 

 

Alternativ 2

sketch_shuttleXpc7_s.jpg

Sidedør med netting

sketch_shuttleXpc8_s.jpg

Her ser vi altså 2 sider med netting og toppen får plexi.

sketch_shuttleXpc9_s.jpg

Skrå nedenfra. Må påstå at dette kan bli en bra løsning. ;)

 

Skjæring og mål vil skje nå de nærmeste dagene så finner jeg ut hvilken alternativ som blir benyttet. Oppdatering på dette kommer også.

 

mvh

Sobient

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

*Sobient har skillz med Sketchup* :thumbup:

 

Håper for din del du ikke har tenkt til å bruke så "grov" netting, da kommer nok dette til å bli en liten, men kraftig støvsuger :p

 

Da er det det med tynn netting at det fort kan bli litt "bøyd" hvis man er litt uheldig og kommer borti, dette gjelder vel særlig det store "vinduet"

 

Et alternativ er da å bruke en veldig stiv netting, f.eks sånne som er utenpå høytalere til beskyttelse... Linky

 

Men netting på det lille "vinduet" er nok en god ide...

Som du kan se er det ganske åpent her så dette vil hjelpe godt på luftingen i kabbis'et :yes:

For å få det så pent som mulig er det nok en god ide å lakkere denne svart...

 

Vinduet i toppen kan du jo evt. sette inn en ekstra vifte i for å få bedre luftsirkulasjon...

 

Selv tror jeg at jeg ville godt for alternativ 1, da denne gjerne er litt mer solid og i tillegg ser bedre ut... Og du kan jo alltids sette inn en vifte i toppen og lage hull til skjermkortvifte hvis du vil ha lavere temperaturer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

heh, faktisk første gang jeg bruker sketchup :)

 

Helt enig med at tynn netting ikke blir holdbart for det store vinduet. Det blir for skjørt. Stiv netting er nok tingen å bruke om netting blir alternativet som jeg bruker.

 

I det lille vinduet, som du sa, kommer jeg nok til å benytte tynn netting. Dette har jeg forøvrig kjøpt idag sammen med glass-sikringer og dremel multitool. :D Bilder av alt sammen kommer imorgen.

Når det gjelder vinduet på toppen har jeg foreløpig ingen planer om å putte inn noen vifte der, men det høres ut som et knakende godt forslag.

 

Forøvrig har jeg alle verktøy som trengs nå, så testing med plexi skjer imorgen.

 

Så update kommer snart.

 

mvh

Sobient

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

DEL III

Oppdatering

 

Har ikke mindre enn 52 bilder i denne oppdateringen. Like greit at vi starter med en gang.

 

DSCN0930.jpg

Skyvelær inngår som et naturlig del av prosjektet

 

DSCN0936.jpgDSCN0937.jpg

Oppmåling for utskjæringen på toppen --------------------------------- Deretter ble maskeringstape lagt på.

 

DSCN0938.jpg

Samme prosedyre som ovenfor for alle sidene av toppen.

 

DSCN0941.jpg

Tada! Målene for toppen av kassa er ferdig. På tide å få tatt resten også.

 

DSCN0942.jpg

Høyre siden på kabinettet (sett forfra) har fått mask.tape og er ferdig oppmålt.

 

DSCN0944.jpg

2 av 3 sider er klare. Cutting time.

 

DSCN0946.jpgDSCN0948.jpg

Og for å hjelpe meg med det, en blåkopi av en dremel - CoTech.

 

DSCN0949.jpgDSCN0950.jpg

Toppen er utskjært, men ikke pusset og fingjort.

 

DSCN0951.jpgDSCN0952.jpg

 

DSCN0953.jpgDSCN0954.jpg

Noen flere bilder av topputskjæringen

 

DSCN0956.jpgDSCN0957.jpg

 

DSCN0958.jpg

Siden av kabinettet, med støtte fra vedkubber. (Har ikke arbeidsbenk)

 

DSCN0959.jpg

Påtide å pusse ned skarpe kanter,ulumskheter og lage avrundede hjørner.

 

DSCN0964.jpg

Ferdig slipt, selv om det ikke ser slik ut. (mask.tapen er fortsatt på)

 

DSCN0966.jpgDSCN0967.jpg

Utskjæringene sett fra innsiden ------------------------------------------ og utsiden.

 

DSCN0968.jpgDSCN0969.jpg

Nærinnsikt av hvor "glatt" nedslipingene ble --------------------------- Samt småtabber som ble oppdaget når mask.tapen forsvant (Se oppe i høyre kant i utskjæringen).

 

DSCN0972.jpgDSCN0974.jpg

Prosjektiver av utskjæringene. Vi ser at noe maskeringstape ligger igjen etter avtagning.

 

DSCN0976.jpgDSCN0977.jpg

DSCN0980.jpg

For å gi et lite inntrykk av hvordan tingene blir, tester vi med litt aluminiumsnetting fra Clas Olhson. Ser ut til at vi er på rett vei her.

 

PS: Må fortsette i ny reply, var visst ikke mulig med flere enn 30 bilder i hver post (??)

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

DSCN0985.jpgDSCN0986.jpg

Siste del av kuttingen - Store sidevinduet

 

DSCN0987.jpgDSCN0988.jpg

DSCN0989.jpg

Selve utskjæringen er ferdig, sliping og finpussing. Også her kommer vedkubbene til sin rett.

 

Sist, men ikke minst: Resultatbildene

dscn0990.jpgdscn0991.jpgdscn0992.jpgdscn0993.jpg

dscn0996.jpgdscn0997.jpg

 

dscn0998.jpgdscn0999.jpg

 

Neste del består av å få festet nettingen, plexien og starte på diodene. Det er da morroa starter. :)

 

Mvh

Sobient

Lenke til kommentar

Kjempebra :thumbup:

 

Rette og pene kanter :yes:

 

For å kunne se mer igjennom det øverste vinduet kan det være lurt å ta av vifta som sitter på I.C.E. kjøleren og feste den på utsida istedet.

Så fjerner du unødvendig metall rundt kjøleren og evt kutte vekk luftehullene bak som isåfall ville blitt imellom kjøleren og vifta(på utsida).

 

Tips:

For å senke både cpu-temp og støy kan du isteden for å bruke en 80mm vifte bak kjøpe/lage en 80mm-120mm adapter og sette på ei stille 120mm vifte som samtidig dytter mere luft...

 

Blir det noe lakkering av nettingen i sida eller?

 

Gleder meg til neste update nå ja... :w00t:

Lyke til videre :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Lakkering av nettingen vil selvfølgelig bli gjort slik at den blir svart og står i stil med kassa. Forøvrig har jeg ingen planer om å feste I.C.E kjøleren på utsiden. Ser litt teit ut spør du meg. Har lyst å beholde den minimalistiske "barebone" feelingen uten at noe klumpete stikker ut etc. Men har planer om å få en maler/tegner til å gjøre litt "airbrush-magic" på kabinettet ;) Får se hva som skjer.

 

Det som står på planen nå er å shippe innom Clas'ern igjen for å skaffe lim (aralditt eller superlim) og dekorasjonslister. Da er det kun småtterier som gjenstår på selve kabinettet. Har forøvrig også kjøpt krets/eksperimentkort for å lage diodekretsen. Bilder av dette kommer om en liten stund. Har forøvrig fått kjempehjelp av Evil-Twin, som jeg må få rekke utallige takk til. Mer om det kan du lese her.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Har også tenkt på en kjøleløsning for grafikk-kortet mitt som ser slik ut:

4981_fx_ultra_1200_xp_gs_02_l.jpg

 

Så isteden for å borre utallige hull hadde jeg tenkt på følgende skisse. Kan hende dette blir "for fancy" og avansert, men vi får se. Dette er iallefall et utkast av hva som er tenkt. Klikk på bildet for større versjon.

sketch_shuttleXpc10_s.jpg

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Oppdatering: Kabinettet er nå ferdigkuttet og alle vindu er limt på plass og sidevinduet er tilpasset med utskjærte hull for å lufte gfxkortet bedre. Borret hull istedenfr å skjære svære slik som den siste skissen min viste. Lakkering av aluminiumsgrillen har også blitt gjort. (etter å ha brølet litt med den første gang)

 

Modden er nå 80% ferdig. Lister blir lagt på veldig snart og vi har funnet en smartere løsning på LED-problematikken. Vi dropper de grønne/rød (multifargede) for blå leds som kobles direkte inn på HDD-led pinnene på hovedkortet og på denne måten vil den blinke parallellt med den originale HDD-led'en. ;)

 

Bilder kommer i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...