Gå til innhold

Hva er best? P4 eller Athlon XP


Pion_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lagge mindre når ein blar gjenom filene? LOL, med min duron 800@1000 e det null lagg :smile: Skal ikkje sei nåke sikkert, men eg vil nå tru at harddisken spele størst rolle når ein blar gjennom filer...

 

Stabilitet? joda pc'n min oppføre seg litt stygt av å til.. men det er nok ikkje cpu'n sin feil, skjermkortet (Gainward GF2 MX) derimot _det_ er tragisk det. Å det hadde ikkje vore forskjell om det hadde stått i ein P4 maskin nei...

Det har nok vore mange som har hatt stabilitetsproblem med AMD maskinen sin, men dei fleste problem eg har høyrt om har det kome løysningar på (utanom SB Live! & VIA, men det er faktisk ein del som ikkje har hatt prob der..)

 

Hastighet? vel.. ein 1.4GHz AMD _ER_ raskare enn ein 1.4GHz P4. Korfor ein gong diskutera det?

 

Varme? joda ein AMD blir varmare enn ein P4, og ein P4 overleve dersom kjøleribba dett av.. Men så lenge alt går stabil og greitt? ka e problemet?

 

Pris? jaja, prisen e jo nokså lik nå (eller jallfall ikkje så voldsomt ulik) så det blir mest ein smaksak, og smaken er som baken, delt (haha, den har du ikkje hørt før.. ehem..)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal oppsummere litt;

 

 

1. AMD er raskere per MHz

 

2. AMD er raskere per PR-rating

 

3. AMD er billigere enn Intel per ytelse osv

 

4. Det er trolig slik at hovedkort med Intel Chipset er mer stabile enn VIA sine chipset

 

5. P4 vs XP kommer litt an på hva en bruker boksen til, men generelt sett er AMD raskere

Lenke til kommentar

vwalle: Sammenliknet med en Tbird, XP har jeg enda ikke sjekket, den er kjappere seff - men den var ikke ute da jeg kjøpte ny maskin (siden den gamle crappa totalt kunne jeg heller ikke gå ruundt å vente)

 

Quote:


On 2001-11-14 08:07, Ar`Kritz skrev:

..Kaller du deg selv nerd når du legger vekt på sånt?..



 

Jeg legger vekt på alt. Jeg vil heller ha en PC som får 10% mindre fps og som IKKE lagger når jeg scroller. (når fps likevel er 3-siffret lissom)

 

Tester er bra det, men 2 dager i en testlab og noen fps målinger utelater MASSE om systemet. Her har vært kommentarer om at P4 (1700) går som en Lada o.l. - og jeg ville få fram at Lada'n kanskje kjørte en [email protected] tbird...

 

Har sett "testene", XP 1900+ var kjappest på det meste. I 3Dmark2001 fikk P4 1.4 6256 og XP1900 7279 (med Geforce3/winXP)... kljøp hva du vil, dette er en meningsløs diskusjon. Mitt standpunkt er AMD er (marginalt) raskere men P4'n er bedre (kjøligere, mer stabil, s478 platformen lever lenger o.sv.)

 

Når i845 med DDR kommer ut - ser jeg ikke lenger noe annet argument enn (små)penger for å se etter noe annet. Frem til da kan vi krangle så busta fyker :wink:

Lenke til kommentar

Angående varmeutvikling på prosessorer :

 

Dere sitter og syter over at prosessorene er så varme og slikt , men har dere tenkt litt på åssen os/bios f.eks. dere bruker ?`

 

Jeg har forsket litt på dette , iogmed at jeg er en ivrig overklokker :smile:

 

Jeg har selv et asus a7v133 hovedkort , som jeg har fått fixa med ordentlig RAID bios bl.a ikke den råttne lite versjonen , og har og fått en bios med temp fix ! Jupp ..

 

Normalt i f.eks. Windows 2000 professional m. ACPI (les avansert strømstyring , mye rare greier) disabled, ligger cpuen min på ca 45-50 grader IDLE !! på 1466 mhz, enabler jeg derimot ACPI , så synker den ned til ca 32-33 idle .. blir litt over 40 full load, i windows XP m. ACPI enabled har jeg og samme resultat.. ca 32-35 grader normalt bruk (windows , jobbe med office , brenne cd'er , irc, winamp o.s.v) , men som noen sa.. går jeg ut i bios stiger den seffers for da virker ikke de innebygde cpu idle funkjsonene som ligger i windows 2000/xp sin ACPI del .. og da stiger cpu opp til sån "ikke-idle" temp 45-50 grader .. sån som en anna sa.. samme skjer i linux der ligger den og høyt p.g.a idling funker ikke.

 

Noen abit hovedkort og msi, f.eks. Abit kt7(a) har og en spesiell bios funkjson som gjør at cpu kjører mye kaldere ved "idle" eller lite arbeid..

 

noen som har noe mer forslag på åssen en rett og slett kan modde inn den funksjonen når jeg snart kjøper nytt hovedkort (asusa7v266-e , via kt266a, 1650 kr).

 

En ting som faktisk og har irritert meg ja som folket klager over.. selve "layouten" på amd socket a prosessorer.. jeg har selv knattet hjørnene av en god del , asså AMD kunne spart tonnevis med prosessorer bare ved å levere de default med Kobber Shim slike som en selger på microplex til 50 kr .. lissom om AMD hadde kjøpt inn 100000000 stk av de og limt en på hver cpu, ville de sikkert redda 8/10 amd cpuer som dør (og ja det ER mange.. p.g.a usleppenhet , uvitenhet , og dummhet :razz:)

 

Dollar : Du må prøve et bra ASUS Socket A hovedkort du :smile:

Lenke til kommentar

Som folket kanskje vet, bruker jeg legge inn noen lange saklige innlegg. Dette blir ganske kort.

 

Jeg har lagt merke til en del ting, og en del innlegg, og som en fyr så pent sa det, det finnes folk på dette forumet som har Peil, og som beviser det med måten de fremlegger sine synspunkter på, mens andre synker ned på ett så lite saklig nivå at det drar ned hele forumet.

Ettersom jeg er innom her relativt ofte, liker jeg å lese det som dere skriver, men jeg missliker at folk sitter og drar dritt om alt alle andres systemer, bare fordi de selv ikke liker at folk har andre meninger en de selv.

Jeg mener, Hvorfor skal en kar sitte å si at en manns, eller dame for den del, suger, bare fordi han eller hun ikke klarer å høre at det ene eller det andre faktisk etter han eller huns erfaringer er bedre enn det andre.

 

I alle år mens jeg har hatt maskiner, har alltid en type prosessor stukket seg ut som dårlig og hatt rykte på seg for å være dårlig, treigt og sinnsykt billig, og da tenker jeg på K6-serien som var en direkte konkurent til Pentium II. Senere, da Intel lanserte PIII, kom AMD med en ny brikke, nemlig K6-2.

Den var forholdsvis bra, men nådde aldri opp til Intels alternativ, og AMD ble forvist til en slags evig toer. Lanseringen av K6-3 var en gedigen miss, og den chippen forsvant før vi dødelige engang fikk tjangs til å teste den.

AMD hadde i denne perioden ett tett samarbeid med VIA, og disse vidre utviklet SUPER7-standarden som VIA enda bruker på sine Cyrix Cx-brikker, som jeg regner med at de fleste har hørt om.

 

Samtidig hadde Intel kjørt sine kunder over på Slot 1, og var kommet opp rundt 6-700 mhz, AMDs eneste prosessor over 500 på denne tida var K6-3, den ble lansert på 533mhz, om jeg ikke husker feil. Senere kom også K6-2 på denne frekvensen. Men som alle vet, jobbe utviklerne overtid hos AMD, og de hostet opp K7-500 og 600, som var vesentlig raskere en Intels alternativer. Så skjøt mhz-kappløpet fart, alle vet hvem som var først til 1ghz.

Intel slet med å få PIII over 1ghz. De av dere som fulgte med på dette vet at Intel overklokka PIII 1Ghz for å få den opp over 1000mhz. Toms skrev lange artikler om dette temaet lenge.

 

Ja ja, jeg lovte ett kort innlegg, men til slutt vil jeg bare si at Forumet er tjent med folk som klarer å holde sine synspunkter saklige og gode. Som jeg sa, Gjør dere opp en menig, og spre den med gode saklige argumenter, på den måten når dere kanskje frem. Som en bonus kan dere få folk til å bli enig med dere, uten å reise de ene til den ene eller den andre plassen. Det er teit å krype ned på det "Mitt er bra, ditt er Dritt"-arumentet, som jeg dessverre har sett altfor mye av her på forumet. Bottom Line:

 

Alle utsagn bør baseres på kunnskap, ikke TULL. Med dette mener jeg at en persons arumenter tas seriøst, og det skjer ikkje med å rakke ned på andre folks utstyr, og si "AMD suger" eller "Intel suger". Hva er slags argument egentlig. Kom med en liten story om hvorfor du mener at ting er dårlig eller bra. En god saklig argumentasjon er det dette forumet trenger. Denne går like mye til de av dere som startet dette forumet, som til de som bruker det.

 

Jeg sier til slutt: Keep it simple.

Og hold ting SAKLIG.

 

Tror jeg gir meg nå, Innlegget er allerede altfor langt. Uansett, Takker til alle som gadd lese alt.

 

Hilsen

Fast Bruker av Forumet.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å komentere den siste komentaren der..

 

kort og enkelt.

 

Intel P4:

+

Lite støy fra vifter pga kald prosessor.

rask minne.

rask fsb.

meget bra ved spill som Q3 og andre OpenGL spill.

-

dyr løsning.

minne dyrt.

 

AMD XP:

+

billig prosessorer.

rimlig DDR ram.

mye regnekraft, slår intel som går på raskere klokke

-

mye støy pga store vifter for å kjøle ned cpu.

kan oppleve noe ustabilitet på enkelte VIA brikkesett.

 

 

Jeg har både Intel (Dual P3-933)og AMD (Tbird850@1016), og jeg kan ikke si at jeg vil favorisere det ene mot det andre.

bruker begge maskinene daglig og er godt fornøyd med begge, selv om AMD maskinen er ganske støyete. Kjøp det du vil. Jeg skal ikke ha noen fordommer for valget du har gjort :smile:

Lenke til kommentar

*the best one*

 

jeg tror det er du som er idiot!

 

kan du fortele meg hva som er bedre med en p4?

(1) p4 er kaldere en AMD! hva så?

(2) p4 er dyrere en AMD XP!!

(3) du får like stabile AMD som p4!

hva er bedre med p4??

 

så jeg fostår ikke hva som er bedre med p4!!

 

AMD 1000

asus A7M266

512 DDR ram

ATI 8500

live 1024

19" hansol

Lenke til kommentar

Kjøper snart Mac :smile:

Folk skjønner ikke at AMD har kommet med NYE prosessorer. Derfor sliter de med et rykte som var fortjent, men ikke er det lengre. Og mange som har bitt på Intel's reklamer bruker Mercedes metoden (kjøper en dyyr bil men den er verd det(not)fordi den er så BRAAA, men ser du på listene over hvilke biler som er mest holdbare så er det japse bilene)

folk liker ikke å bli narret og rasjonaliserer sine valg for å virke smarte :smile:

Kjører selv AMD og er fornød med det, jeg ville ha en billig og kraftig pc og det fikk jeg.

Akkurat nå leder AMD men i morra slår Intel tilbake, så kommer Amd osv osv. Håper det fortsetter slit LEEENGE slik at PC'er blir billigere og billigere..

Lenke til kommentar

Et spørsmål... så er drittkasting med 120 poster i gang LOL

 

Anyways, vil igjen si at jeg ser poenget med å kjøpe Athlon XP idag - pga manglende i845/DDR kort er P4 ikke så enormt prisgunstig (price/performance) som AMD men kvaliteten på P4 - og hvertfall hovedkortene er uovertruffen

 

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1557&p=4

" most motherboard manufacturers agree that the stability and quality of the platforms is vastly superior to what they've seen with the 3rd party chipsets. "

 

Tror ikke KT266(a) er noe bedre enn P4X266, southbridgen er en samme...

Lenke til kommentar

Quote:


Anyways, vil igjen si at jeg ser poenget med å kjøpe Athlon XP idag - pga manglende i845/DDR kort er P4 ikke så enormt prisgunstig (price/performance) som AMD men kvaliteten på P4 - og hvertfall hovedkortene er uovertruffen


 

Jeg ville muligens sagt;

 

I og med at AMD XP er så mye billigere og raskere en tilsvarende P4 så kjøper jeg heller den... Eller jeg kjøper en dual XP :smile:

Lenke til kommentar

rettelse:

etter ka testene sier er jo Athlon XP best....

og eg for min del ville ha tatt amd......

 

men eg for min del vil sei at så lenge du driver med tung grafikk teller 3d-kortet VEELDI masse.....

så om en har athlon og en har P4, kan du ikkje sei at noke går fortare viss 3d-korta er stor forskjell på.....

 

:grin:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: brukernamn på 2001-11-14 17:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-14 18:15, Dollar skrev:

Er det på tide å AVSLUTTE denne diskusjoenen nå?


Tror ingen ble noe klokere, skjønner Pion (som starta rabalderet :wink: skal ha Dual XP på Tyan kort...


Høres gøy (men neppe veldig billig) ut




 

og jeg da... men tror jeg venter til Gigabyte, ASUS eller Epox med den nye revisjonen av AMD chipsettet :smile:

Lenke til kommentar

Quote:




Tror ikke KT266(a) er noe bedre enn P4X266, southbridgen er en samme...




 

Nå er det slik at P4X266 er vanskelig å få tak i (les: få produsenter), men du må være enig i at vi ikke får en skikkelig sammenlikning mellom Athlon XP og Pentium 4 før begge disse hovedkortene (fra samme produsent?) blir satt opp mot hverandre med lik maskinvare ellers OG SAMME KLOKKEFREKVENS PÅ CPU.

 

Ok, 845 DDR er også en (mer enn) verdig motstander for KT266A.

_________________

Athlon 1.0

Asus A7V-E

IBM 75GXP 45GB

2*128 Apacer

ASUS GeForce2 GTS

 

3D-Mark 2000: 7400

3D-Mark 2001: 3250

 

[ Denne Melding var redigert av: Ar`Kritz på 2001-11-14 21:55 ]

Lenke til kommentar

Nvidia N-Force 420 chipsettet er jo og en spennende ting.. men det har jo ikke kommet ordentlig i bruk enda .. så en vet egentlig ikke helt hvor stabilt det er.. er greit nok at en kjører det med et og to tre pci kort i en testlab ,, men gud vet å mye rart mange folk stapper i pc'en sin av uhumsk maskinvare/programvare.. så er jo egentlig et under at så mye går bra som det egentlig gjør i hverdagen :razz: (les n00bs )

 

Jeg har personlig mest lyst på et av de nye hovedkortene (helst asus) med det NYE AMD 762mpx chipsettet eller å det heter , og dual XP 1800+ .. men har mer bruk for nytt 3dkort .. har et ati rage IIc nuh lissom og kjøper MSI Geforce3 ti200

 

Dollar : Ditt svin med Ti500 *vil ha* :smile:

 

Mye drar du i 3dmark 2001 med den burken ? du burde klare over 8000... bare klokke kortet litt.

Lenke til kommentar

Hvis utgangspunktet gjelder 'best pr. idag', tviler jeg ikke på AMD er nr.1.

 

Skal man imidlertid tenke annerledes enn hype/ hot-forbrukeren som sluker alt nytt enten det gjelder cpu/ skjermkort, er det nødvendig å tenke et par år fram.

 

For og kunne bedømme hvilke er det beste kjøpet idag på dèn bakgrunn, er ikke valget så selvsagt - bare et tilfeldig plukk fra nettet http://www.eurogamer.net/content/r_pentium4

( gjelder FPU - Floating Point Unit ):

 

-> the Pentium 4 Intel has added another 144 instructions to create SSE2, which provides even more processing ability with its support for 128bit data sets.

 

It also offers much faster and more accurate floating point calculations than the old x87 FPU, which is why Intel has cut down on the x87 FPU and is hoping that the market will start to compile software to take advantage of these new instructions. <-

 

- altså, det vil utvikles software som støtter de enkelte sider ved arkitekturen man etterspør - konkurransen vil bli adskillig mer komplisert enn den hittil har vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...