Gå til innhold

Hva er best? P4 eller Athlon XP


Pion_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synest at P4 er best totaltsett, den er stabil krever lite kjøling så du får en helt stillegående maskin.

AMD er riktignok litt bedre i de fleste benchmark tester enn P4 men jeg synest ikke at et par poeng i 3D Mark 2001 veier opp mot det støynivået en normal AMD vifte ligger på.

Lenke til kommentar

Spørst vel hva du skal bruke maskinen til.

 

Slik det er i dag er AMD "best" til veldig mange typer applikasjoner, deriblandt spill.

 

Hvis du skal behandle mye informasjon inn og ut fra prosessoren vil P4 sin kraftige minnehåndtering være et stort pluss, typiske applikasjoner her er video, bolled og en del lydbehandling.

 

Prismessig havner du best ut med AMD.

 

Bruker selv Athlon 1400 (266) til videoredigering, det går veldig bra men P4 står på ønskelisten.

 

Yngve

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

yngvej sin kommentar er jeg rimelig enig i.

 

er også enig i sof sin kommentar om at denne diskusjonen er evigvarende ("svaret er 42"..tatt fra guide to the galaxy?? ;)).

 

til dags dato mener jeg AMD har overhånd.

 

tror folk flest (på forumet) kjøper AMD. er jo selfølgelig noen P4 folk her (det vet jeg), men tror jeg har sett mest av AMD.

Lenke til kommentar

Jeg tror Intel har brydd seg mer om MHz enn om ytelse. Kombinert med høyre priser er dette litt synd, da den vanlige bruker vil gå for en AMD prosessor, som kunne vært billige hvis Intel hadde hatt alternativer.

 

Nå må jeg si at jeg er en ihuga AMD fan, og vil nok holde meg til det. Min Athlon XP 1600+ kan hamle opp med de fleste Intel pros´ene, bortsett fra kanskje Quake3, som jeg ikke spiller :wink:

 

Simen

Lenke til kommentar

kjøper du amd athlon xp får du en prosessor som er bedre enn Pentium 4 å høyere hastighet. + DEN ER TIL EN BRØKDEL AV PRISEN!

 

Den støtter også første generasjons SSE instruksjoner, det eneste skikkelige argumentet intel-fans har hatt å si på tidligere amd prosessorer ved siden av varme og ustabilitet (begge de to påstandene skyldes uvitenhet) P4 støtter SSe 2.0 men det er ikke utnyttet i det hele tatt ennå, og innen det tas i bruk er du nok laaaaangt på vei til ditt neste prosessorkjøp TROR jeg. AMD støtter derimot masse annet bla noe Prefetch-greier som finnes i Pentium 4 XENON (som er sinnnnsvakt dyre, bare sjekk) men ikke finnes i andre "normale" desktop intel prosessorer

Lenke til kommentar

Du kan spare en del penger på AMD, man får vel over doble ytelsen til prisen av en Intel. Du kan altså kjøpe et dual kort og to xp prosessorer - litt dyrere kanskje men over dobbelt så raskt. Tyan Tiger er en sterk kandidat, men flere kommer i november/desember. For å unngå en bråkete pc anbefales et 60-80mm adapter fra microplex og en papst 80 mm 12 db vifte. Da skulle det ikke bråke for mye.

 

Og glem ikke minne, XP svelger minne helt - 512 mb er absolutt ikke for mye.

 

Viss man virkelig skal ha rask pc og skal slippe å vente på at brenninga er ferdig, bør man kjøpe scsi. Med scsi system kan man multitaske som en gal uten at ting går i stå. Man unngår derfor unødvendig venting.

Lenke til kommentar

Er enig med det meste som står her, men er ikke enig i at AMD krever jetmotorkjøling i forhold til P4.

Det er fult mulig å få stillegående løsninger fra f.eks Microplex, som nevnt.

 

sk6 + Papst = cool'n quiet..

 

Det meste er sagt om pris/ytelse, så der gidder jeg ikke å si annet en at P4 er overlegen i Q3 (hvis man kjører dual...) og til videoredigering, ellers er nok AMD sikker vinner.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan si no med vett i skallen her..

Jeg jobber for Rolls-Royce Marine Dept IT i Ulsteinvik, og vi har flere P4 maskiner (1800MHz) som ble kjøpt inn med vifter for 2 GHz, disse kjølte cpuene ned til 85 grader celsius!!! Vi klagde, og fikk nye vifter som var beregnet på 2,4GHz, da falt tempen ned til 75!! Så kom ikke å si at AMD trenger mer kjøling en P4! Min vifte som er en Alpha 8045 og en PAPST vifte bråker 37 DBa og dette er ikke mye over P4...

 

-Per Olav Digre

Lenke til kommentar

On 2001-11-08 09:58, ThaJaCkal skrev:

Jeg tror jeg kan si no med vett i skallen her..

Jeg jobber for Rolls-Royce Marine Dept IT i Ulsteinvik, og vi har flere P4 maskiner (1800MHz) som ble kjøpt inn med vifter for 2 GHz, disse kjølte cpuene ned til 85 grader celsius!!! Vi klagde, og fikk nye vifter som var beregnet på 2,4GHz, da falt tempen ned til 75!! Så kom ikke å si at AMD trenger mer kjøling en P4! Min vifte som er en Alpha 8045 og en PAPST vifte bråker 37 DBa og dette er ikke mye over P4...

 

 

Gudene må vite hva som feiler de der pcene deres...85grader??? har du montert te lys under prozn...jeg har både AMD og INTEL vist du påstår at AMD ikke krever mere kjøling enn INTEL så er du på jordet...vist du skal ha en AMD maskin like stillegående som en INTEL så må du legge så mange kroner i d at du kunne like godt ha kjøpt intel med en gang..intel er ikke SÅ dyr nå lenger

Lenke til kommentar

For min del går jeg vel for en AthlonXP prosessor, nok twinmos ddr ram, via kt266a hovedkort, 2 x 40gig 7200 i RAID0 etc.. jaja =) skjermkort veit jeg ikke. men poenget. tenker jeg kjøper Alpha PAL8045 (8045NGH, som microplex kaller den). Det er en sinnsyk kjøleribbe, med en 80x80x25mm vifte som bråker litt, men kjøler bra. Den selges med rheostat så man kan jo tune (12V ~ 8,5V).. slik at man får et forhold mellom kjøling/ytelse man er fornøyd med! =) Også noen relativt stillegående kabb vifter på 80x80x25mm eller større... ett eller annet kabinett (klarer ikke bestemme meg) som jeg støydemper, eller kjøper et noisecontrol kabb som er ferdig støydempet. dette ville vel ikke blitt så verst? =)

 

For de fleste folk er nok AMD det geniale valget :grin: Intel yter dårligere (til det meste..) og koster mer. de er generelt kjøligere, så man slipper en del støy. Men hvis man skal ha AMD og IKKE skal overklokke (det skal jeg love deg jeg skal:) så går det da ann å få et stille system. hold deg til silent vifter (zalman cpu-kjøler ol..) -hold deg unna hovedkort med chipsettvifter (msi k7t266 pro2 har jo IKKE chipsettvifte=) -bruk skikkelig kjølepasta på cpu som arctic silver II -støydempe kabb.. etc.. masse man kan gjøre.. koster ikke allverden. kjøp gummi-washere til å putte på i mellom vifte og kabinettet.. på skrua. det skal visst nok dempe vibrasjoner en del... jaja.. jeg bare sier AMD jeg altså. =)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-08 01:05, DFN skrev:

normal: En brøkdel er så vidt meg bekjent en 100. del. Dvs, en brøkdel av prisne ville være, om en P4 2 ghz koster 6k...vel, det kan du regne ut sjæl! AMD er billig, men ikke SÅ billig! :smile:


 

Hvis du hadde hatt brøkregning i skolen ville du kanskje sett annerledes på det.

Lenke til kommentar

On 2001-11-08 14:23, Gega skrev:

Quote:


On 2001-11-08 09:58, ThaJaCkal skrev:

Jeg tror jeg kan si no med vett i skallen her..

Jeg jobber for Rolls-Royce Marine Dept IT i Ulsteinvik, og vi har flere P4 maskiner (1800MHz) som ble kjøpt inn med vifter for 2 GHz, disse kjølte cpuene ned til 85 grader celsius!!! Vi klagde, og fikk nye vifter som var beregnet på 2,4GHz, da falt tempen ned til 75!! Så kom ikke å si at AMD trenger mer kjøling en P4! Min vifte som er en Alpha 8045 og en PAPST vifte bråker 37 DBa og dette er ikke mye over P4...




 

 

 

Se da videoen på http://www.tomshardware.com ... selv om den er fake viser den VELDIG bra forskjellen på varmeutviklingen på intels og amd prosessorer

Lenke til kommentar

Hvis det er noen har som med æren i behold i det hele tatt PRØVER å påstå at P4 er bedre enn Athlon, har de (og andre) å trykke seg hit:

 

http://www.anandtech.comcpu/showdoc.html?i=1554&p=6

 

Ta dere god tid, les og nyt. Finn andre tester om dere vil (ikke http://www.intel.com da :razz:) og se MER. At en 1600 Athlon yter bedre enn en 2000 Intel er jo ikke mindre enn utrolig, og hvis dere ikke skal bruke boksen til spill (ja, veldig) ligger ikke Athlon tilbake for mye der heller, til tross for MYE lavere klokkefrekvens. Og hvis dere er så hårsåre når det gjelder støy, sett på et par dyre øreklokker for pengene du sparte og vri opp! Er det verre enn det?

Lenke til kommentar

Det nytter nesten aldri å snakke om hva slags prosessor som er best på et forum.. husker på delphi sine forum der diskusjonene foregikk i månedsvis og det var så mange threads der at om serverne kjørte enten Intel eller AMD så trur jeg de knelte...

 

Poenget mitt:

 

Det som er best å gjøre på et forum (når man diskuterer prosessorer) er nok å gå inn på sider som har testet produktene det er snakk om... det er en drøss med sider som har testet Intel opp mot AMD i det siste, bla http://www.anandtech.com (som har et rykte på seg for å være intel-vennlig). De fleste har vel kommet fram til at AMD's XP prosessor er like rask som Intel sin 2GHz... Faktumet nå er at akkurat nå så er nok XP-prosessoren raskere enn intel sin. Det er det de fleste testene viser.

 

Intel vinner overlegent på minnehastighet (hvis du bruker RDRAM), men spørsmålet er jo egentlig hvor mye du får bruk for det i forhold til prisen...

 

Når det kjelder kjølig så har AMD vært mye varmere enn intel sine prosessorer, men det har oxo bedret seg. Hvis du ser litt på tester av vifter så ser du det at du får en bra stille vifte til AMD som kjøler godt.

 

 

mvh

Thorbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...