Gå til innhold

Hva er best? P4 eller Athlon XP


Pion_

Anbefalte innlegg

Pris => innkjøp - gjensalg = kostad

 

At AMD er så mye billigere er en gammel myte kunn AMD-fans som ikke engang har sjekket med P4 står ved. Gikk igjennom de momentene ganske grundig da jeg og 8 kompiser alle kjøpte P4 for 2 uker siden.

 

Hvis noen lurer, ingen (av 9 nye maskiner) har hatt trøbbel... og den verste *ewbien kom med kommentaren "så stabilt at det var ikke spennende lenger"

 

Athlon XP er et bra kjøp - men du velger ikke XP fordi det er så mye billigere eller merkbar raskere (i bruk)...du velger det fordi du helst vil ha AMD. Vil du helst ha Intel er det egentlihg ingen gode argumenter for å velge noe annet.

 

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2001-11-09 10:30 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pokker ikke komm inn på et forum og spør slik da! Det kommer gjerne null og nix fornuftig ut av det, gå heller og sjekk kardware sites på nettet, kjøp PC blader eller hvis du har mye penger kjøp to maskiner og test selv (har alltid hatt lyst til å gjøre det :smile:) På anandtech kom XP ut på topp men det er ikke sikkert at det er 100% riktig i alle situasjoner (i de to sist testene vant Intel:()

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-09 10:33, Ar`Kritz skrev:

At det var buggete VIA hovedkort før har jo ikke noe som helst med Athlon XP å gjøre i det hele tatt. Jeg skulle likt å se en test mellom XP 1900+ @ 2000 mot en P4 2000. Athlon hadde vært totalt overlegen, og det vet alle som har hatt PC/Internett i mer enn et par måneder...



 

Det har seg sånn at hvis du ikke kjøper Tyan til 2800 så får du VIA southbridge på ALLE AMD760 kort i norge....

 

Det vet alle som har hatt internett i mer enn 2-3 mnd.

 

Sjekk fakta!

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle ha kjøpt helt ny PC i dag tror jeg at det hadde blitt en AMD XP. Har lest en del tester http://www.anandtech.com og http://www.tomshardware.com , i begge "kåres" AMD som vinner.

I den siste testen har de en "Value for money" test der AMD også vinner. Den siste testen mener jeg er spesielt bra da de tester mange CPU's i _mange_ programmer/tester/spill.

Prisen på et system med CPU, HK, Ram og vifte kommer ut på 710$ for AMD og 850$ for Intel- systemet. AMD vinner de fleste testene. Det eneste områdene Intel vinner på er enkelte videoredigeringsprogrammer der de har nytte av større minne- båmdbredde og Quake 3A.

Inel ville også sannsynligvis vunnet dersom de hadde testet maskinene som servere som kjører databaser, men hvor mange her på forumet skal det?

Kjøper man et AMD system og får tak i gode vifter som ikke støyer så mye får man et billigere og like bra, om ikke bedre system. Med de nye hovedkorten er også stabiliteten like bra. AMD støtter ikke SSE 2 men det er det ikke mange programmer som kommer til å gjøre heller før sommeren 2002...

Lenke til kommentar

A_N_K: Så vist har jeg hatt brøkregning på skolen! Men det begynner å bli noen år sida nuh...Matte var aldri mitt fag for å si det slik, karra meg vel i mål med en 2'er trur jeg..lol! Om du kan opplyse meg om realitetene rundt brøkregning, versågod å gjør det plz! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-09 19:40, Jattajatta skrev:

.... Med de nye hovedkorten er også stabiliteten like bra...


 

Tviler... i845 er overlegt mer stablit enn noe KT266(a)+686B og 761+686B komboer...

 

Bottom line, du er sikrere på at alt funker (stabilt) med Intel. Sier ikke at AMD er stabilt med hovedkortene har ikke kommet til Intel nivå (hva polotlighet) angår, dette er seff mye pga driverstøtten som er bedre for Intel

Lenke til kommentar

Dette mener jeg nesten er dumt å diskutere. Man må kjøpe begge systemene med tilsvarende hastighet i MHz, og alt annet må være likt, så kan man teste det tweake det og så trekke egne konklusjoner. Jeg vil si at både Pentium 4 og AMD Athlon XP er er gode systemer, jeg har selv valgt AMD system P.G.A prisene, men og pga at jeg har hatt intel en god stund nå, og det har også de fleste rundt meg, så jeg vil selv erfare AMD. Til nå så liker jeg AMD, men jeg spiller bare for det meste da.

Lenke til kommentar

Det er ikke tvil om at AMD prosessor versus stabilitet krever en masse fra brukeren... Du må hele tiden laste ned nye drivere til alt mulig dritt for å få den stabil. Har i over 4 år hatt konstant Intel uten noen store ustabiliteter. NÅ ETTER 14 dager med AMD har jeg hatt flere store krasj...

 

Jeg angrer for at jeg var så kip....

Lenke til kommentar

Athlon prossesorn er nok god i seg selv, rask som bare det for en liten penge - men du må leve med chipset fra VIA....urk!

Hadde derimot Intel lagd chipset for Athlon - det hadde vært noe!

Intil det skjer råder jeg folk til å holde seg til Intel - hvis stabilitet er av betydning.

Lenke til kommentar

Quote:


Inel ville også sannsynligvis vunnet dersom de hadde testet maskinene som servere som kjører databaser, men hvor mange her på forumet skal det?


 

Det er veldig få som bruker database her å forumet, men AMD CPUene er totalt overlegne i database applikasjoner. Da mener jeg virkelig totalt overlegne. Grunnen er selvsagt at database går veldig mye på fpu og der er MP/XP mye bedre enn P4. Tualatin 512 KB tror jeg er raskere per MHz igjen enn AMD, men den vil ikke Intel selge...

Lenke til kommentar

Det har seg sånn at hvis du ikke kjøper Tyan til 2800 så får du VIA southbridge på ALLE AMD760 kort i norge....

 

Det vet alle som har hatt internett i mer enn 2-3 mnd.

 

Sjekk fakta!

 

 

Fakta er her at du drar inn et dual AMD kort til 2800,- Tilsvarende for Intel koster 10 K i Norge!

 

Det blir litt dumt å klage over prisen på et dual AMD MP kort til 2800,- når det ikke er mer enn 1000,- mer enn for de aller fleste singelkortene.

 

I tillegg kommer Epox sitt dual kort veldig snart og det skal være en del rimeligere. Jeg vet ikke om det er forsinket (håper ikke det...), men jeg skal trolig kjøpe et av de :wink:

Lenke til kommentar

Hva er det vi snakker ??Intel er bedre enn AMD og AMD er bedre enn INTEL...knuser meg her og der TØV!!!...det er vel få av oss som merker en jævla dritt i forskjelll om man kjører 1GHZ eller 2GHZ....man merker det KUN i testprog..alt er blitt et hysteri med det MHZ snakket. Men hvem er det som sitter på gjerdet og flirer av oss mens de tjener gode penger på at vi krangler om ting som kun avgjøres i et testprog....JO produsentene....

Nei nå må jeg avslutte før jeg blir helt revet med!!!!!

Lenke til kommentar

Pgressum: " Så poenget ditt er da at M$ ikke støtter VIA bra? Er det hovedproblemet ditt mot AMD? Ble litt forvirret nå... "

 

Skreiv Intel, ikke hverken VIA eller AMD, men der er jo et sørgelig fakta at AMD vil satse på 3dje-parts chipsett leverandører (VIA o.l.)

 

Resultater blir jo at noen må svi...

 

Btw, jeg skal ikke ha dual (har allerede) og jeg set på Tyan's kort til 2800 som "billigste" Athlon (singel også) hovedkortet siden det er det rimligste uten VIA southbridge som selges her i landet. I forhold til P4 hovedkort fra Intel som begynner på 1300kr er det DYRT. At du har dual mulighet er noe jeg helst ikke vil betale for...

 

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2001-11-10 12:48 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...