Gå til innhold

sette sammen selv, hva bør man tenke på?


Anbefalte innlegg

har for første gang tenkt til å sette sammen selv en pc. jeg har funnet frem til alle komponenten jeg skal ha og sånn men siden dette er første gang jeg setter sammen selv er jeg litt nervøs med tanke på at jeg kan gjøre noe feil som ødelegger alt.

 

jeg har lest "bygg egen pc" guiden.

 

jeg lurte på: hva er det første gangs sette sammen selv folk som oftest gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg lurte på: hva er det første gangs sette sammen selv folk som oftest gjør feil?

Den vanligst feilen er at de setter sammen alt før de tester maskinen. Sett sammen kun det som er nødvendig for at maskinen skal boote opp. Når det funker kan du sette i resten. Da blir eventuell feilsøking lettere.

 

Ellers så har jeg noen gode tips.

- Sett i cpu, kjøler og ram før du putter HK ned i kassa. Da er alt lettere, dessuten kan du løfte HK i cpu kjøleren, så slipper du å ta på selve HK.

- Du må som regel bruke litt mer kraft for å montere cpu kjøleren enn du tror. Men det går som regel bra :)

- Tenk litt på kabellengder og sånn når du setter i HD, CD osv. Prøv å få det ryddigst mulig.

- Pass på at du bruker riktig skruer til å feste HK. De skal ikke komme borti ledere.

- Alle de små kablene som skal festes i HK (power led, hd led osv) kan være litt knotete. Les manualen. Det kan kanskje være lurt å feste disse før du putter HK i kassa, da det blir trangt nedi der.

Lenke til kommentar
har hørt om en del klovner her inne på forumet som har presset rammen i feil vei. skjekk at sporene passer.

åssen rammer? rammen til socketen?

 

jeg skal ha en athlon 64 åssen er det med knusing av den? skal ha på en zalman CNPS7000A-CU som kjøler.

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar

Pass på at alle delene passer!

Holdt på å ødelegge en rambrikke en gang, var feil type.

Det er også kjekt å evt skaffe seg drivere på forhånd så du slipper å stresse så fælt med det når du sitter der med ny pc og brenner etter å teste den ut.

lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ved to tilfeller fått problemer med bøyde pinner på IDE kontakten på HK :blush:

Heldigvis har jeg oppdaget det i tide (ikke brukt for mye makt når jeg forsøkte å feste kablene) og klarte å rette ut de bøyde pinnene ved hjelp av en meget lite flat skrutreker. Neste gang jeg skal bygge PC så setter jeg i ide-kabelen før HK settes på plass.

Lykke til med byggingen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...