Gå til innhold

Fant prisfeil på en CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du har bevist at du var nesten 100% klar over at det var feilprising, det burde holde lenge.

 

dessuten var det ikke bare mangfoldet det ble forklart fra ostbydata, dette hadde gjeldt alle størrelser på varer. han skrev at hadde det gjeldt en betydelig mindre mengde, hadde dem sendt ut varene til prisen.

i den juridiske forklaringen jeg fikk, hadde ikke størrelse betydning

Lenke til kommentar
Quote qingan:[Hadde du virkelig brydd deg om webshoppen, burde du ikke ha sendt bestillingen, og heller sendt dem en mail. ]

 

Nettopp. Synes Bamsefar og Herr Brun som roser Furyfax som om han var ein NOBEL person, når han ikkje berre tinga 1, men 2 slike feilprisa prosessorar, tar heilt feil.

Jeg har absolutt ikke sagt at han er nobel, det er noe du sier. Jeg roste han for at han ikke fortalte hvilken webshop det var. At han prøver seg på feilprisningen får så være. En person som gjør det fører ikke til konsekvenser for dem i form av arbeid. Derimot det som skjer med Itbutikken er det jeg ikke liker!

Lenke til kommentar

Sier ikke at det er rett det jeg har gjort, men eg trenge ikkje å lage det verre for denna webshoppen ved å gi ut navnet te webshoppen.

 

Uansett så har eg ikkje tatt saken videre med denne bedriften, eg fekk jo mail om prisfeil og godtok den, eg suns ikkje det er noe feil med at eg prøve meg på å få en vare til en billig penge og eg har aldri nekta på at eg visste det var feilpris alt eg lurte på var ka lovene sier om dette emnet!

 

 

Mvh

Paul

 

Bamsefar: Ka meinte du om: Det som skjer med Itbutikken liker jeg ikke ?

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Sier ikke at det er rett det jeg har gjort, men eg trenge ikkje å lage det verre for denna webshoppen ved å gi ut navnet te webshoppen.

 

Uansett så har eg ikkje tatt saken videre med denne bedriften, eg fekk jo mail om prisfeil og godtok den, eg suns ikkje det er noe feil med at eg prøve meg på å få en vare til en billig penge og eg har aldri nekta på at eg visste det var feilpris alt eg lurte på var ka lovene sier om dette emnet!

 

 

Mvh

Paul

 

Bamsefar: Ka meinte du om: Det som skjer med Itbutikken liker jeg ikke ?

du fortalte selvfølgelig ikke hvilken webshop det var fordi du ville ikke at de skulle tape mye på dette.

Det hadde selvfølgelig ikke noe med at du dermed håpet at de ikke skulle legge merke til feilprisingen siden bare du bestilte

 

Det fine var at det at du ønsket hjelp av andre for å lure butikken som gjorde at de ble klar over det og du satt dermed igjen med nada

 

poetisk rettferdighet spør du meg :thumbup:

 

 

enkeltes folk sin moral er helt fraværende, prøv å gå inn på Østby data sine sider

Lenke til kommentar
Det er forskjell på om 1 sender inn 1 bestilling på 2 deler enn 200 stk sender bestilling på 200 varer hver!

Selvfølgelig, men det er kanskje lettere å få varene til nedsatt pris hvis det kun er 1 bestilling også, eller hva? :roll:

 

 

Edit: Grokster: Amen. :-)

Endret av qingan
Lenke til kommentar
fekk denne mailen nu:

 

Vi har desverre feilpriset denne varen. Den egentlige prisen skal være kr.2585,-

Hvis du ønsker å opprettholde ordren, så vennlig send oss en bekreftelse på

***********.no og henvis til ordrenummeret.

Hilsen *******

 

Har jeg da noen rett til å få varen ? Det var dette jeg trodde kom til å skje, har butikken lov å ikke gi meg varen til den gitte prisen ?

 

 

Mvh

 

Paul

Har ikke lest igjennom alt her.

 

Men bedriften vil sannsynligvis vinne en evt. sak mot deg om du krever å få denne varen.

 

Dette er, uten at jeg kan vise til nøyaktig paragraf i lovverket, fordi at om en feilprising eller annen feil fører til betydelige tap for selger å gjennomføre salget, eller at feilprisingen er så åpenbar at det burde være innlysende for kjøper at det er feil, så kan han kanselere dette selv om bekreftelse er sendt ut.

 

Å selge en AMD 3400+ til under halv pris vil jeg si er et betydelig tap, og derfor helt greit at ordren blir kansellert etter min mening. I tillegg har du jo innrømmet at du skjønte det var feilprising, og ikke handlet i god tro.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

var det ikke feilprising på en HD for noen dager siden?

Trur alle som bestilte til 'riktig tid' fikk det for den prisen.

 

Du har jo rett på den CPU til den prisen når du bestillte, og fikk ordrebekreftelse.

 

edit: Hvilken butikk :hmm: Kan vel si det nå?

Endret av Slettet-nQdjz0
Lenke til kommentar
Grokster: du fortalte selvfølgelig ikke hvilken webshop det var fordi du ville ikke at de skulle tape mye på dette.

Det hadde selvfølgelig ikke noe med at du dermed håpet at de ikke skulle legge merke til feilprisingen siden bare du bestilte

 

Det fine var at det at du ønsket hjelp av andre for å lure butikken som gjorde at de ble klar over det og du satt dermed igjen med nada

 

 

Eg har da ikkje spurt om hjelp til å lure butikken. Lurte bare på hvem som hadde loven på sin side.

Og hvis du hadde lest alt så hadde du fått med deg at en kamerat som sitter 3 hus nedenfor meg sendte mail til denne webshoppen tidligare om feilprising på noen varer, så me har gitt beskjed om feilprisinga og derfor regnte eg aldri med å få varene men eg prøvde alikavell.

Men grunnen til at jeg ikkje oppga webshoppens navn var fordi de solgte en

amd 64 fx-53 til 1100kr. Dette er ikkje den eg bestilte.

Hadde eg oppgitt navnet på webshoppen så hadde 400stk bestilt 3 AMD 64 FX-53 CPU hver, som hadde medført ekstremt mye arbeid for webshoppen som er et enkeltmannsforetak.

 

Det var jo nettopp pga østby-saken eg ikkje oppga adressa.

Lenke til kommentar

Jeg tror forbrukerens rettigheter står meget sterkt her. Det er ikke forbrukerens oppgave å vurdere hvorvidt selgeren er ved sine fulle fem ved prissetting. Det påhviler heller ikke kjøper noen plikt til å sette seg inn i hvilke priser andre selgere har.

 

Hvis prinsippet skulle være at ingen pris gjelder før den er bekreftet av selger, vil hele prismekanismen falle sammen. Vi kan ikke stole på noen priser.

 

En annen ting er at det lett lar seg misbruke: Man kjøper som regel flere ting. Så i tilfellet CPU, vil mange kjøpere også plukke med seg hovedkort, RAM, kabinett og annet tilbehør. Hvis selger i etterkant står fritt til å si at "Sorry, feil pris, men du kan få varen med 15% rabatt", vil mange kjøpere være bondefanget og gjennomføre kjøpet mot sin vilje - særlig hvis det haster å få varene. Det vil gi uutholdeige tilstander.

 

Hvis dette er er et problemt for web-shopper, så må de løse det selv. Enten ved uttrykkelig å si i fra at kjøpspris etc. ikke er spikret før ordren er godkjent av en salgskonsulent, eller ved å ikke godkjenne noen ordre før salgskonsulent har godkjent.

 

Den eneste justeringen her er de tilfeller der prisavviket er veldig høyt og bedriftens tap er åpenbart. Seagate-disken til 100,- kroner kan være et eksempel.

Lenke til kommentar

Hvis en vare har en pris som man åpenbart må forstå er feil, så har man ingen krav på å få varen til den prisen. En CPU til langt under halve prisen, er åpenbart feil.

 

I tillegg er ikke en bestilling bindende. Avtalen om kjøp, er kun gjeldende når BEGGE parter har akseptert kjøpet, i praksis vil det si når kunden får ordrebekreftelsen.

 

Hvis ordrebekreftelsen inneholder varen til feil pris, er dette synd for butikken. Selv om prisen åpenbart måtte være feil. Butikken har plikt på seg til å se over priser før bekreftelsen på kjøpet sendes ut. Gjør de ikke det, er det de som sitter med skjegget i den store postkassen.

Lenke til kommentar
har prøvd å finne frem på www.lovdata.no om det står noe der om dette, men eg finne ikkje noe. Kanskje andre e flinkare enn meg med disse lovene. Hadde vært kjekt å henvist til noen paragrafer i en mail til dem.

Dette er dekket av Avtalelovens $32 som sier:

§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. [...]

Altså bør det være helt klart, både her og i de siste dagers andre gribbetråder at butikkene ikke har noen forpliktelse til å oppfylle ordrene.

 

Forøvrig ser jeg at mange refererer til at butikkene tar 'forbehold' om trykkfeil. Det må de gjerne gjøre, men det fritar dem ikke på noen måte fra fulbyrdelsesplikten om man i god tro gunne anta at prisen var reell.

Lenke til kommentar
Jeg tror forbrukerens rettigheter står meget sterkt her. Det er ikke forbrukerens oppgave å vurdere hvorvidt selgeren er ved sine fulle fem ved prissetting. Det påhviler heller ikke kjøper noen plikt til å sette seg inn i hvilke priser andre selgere har.

 

Hvis prinsippet skulle være at ingen pris gjelder før den er bekreftet av selger, vil hele prismekanismen falle sammen. Vi kan ikke stole på noen priser.

 

En annen ting er at det lett lar seg misbruke: Man kjøper som regel flere ting. Så i tilfellet CPU, vil mange kjøpere også plukke med seg hovedkort, RAM, kabinett og annet tilbehør. Hvis selger i etterkant står fritt til å si at "Sorry, feil pris, men du kan få varen med 15% rabatt", vil mange kjøpere være bondefanget og gjennomføre kjøpet mot sin vilje - særlig hvis det haster å få varene. Det vil gi uutholdeige tilstander.

 

Hvis dette er er et problemt for web-shopper, så må de løse det selv. Enten ved uttrykkelig å si i fra at kjøpspris etc. ikke er spikret før ordren er godkjent av en salgskonsulent, eller ved å ikke godkjenne noen ordre før salgskonsulent har godkjent.

 

Den eneste justeringen her er de tilfeller der prisavviket er veldig høyt og bedriftens tap er åpenbart. Seagate-disken til 100,- kroner kan være et eksempel.

Nei, kjøperens rettigheter står IKKE sterkt der det er snakk om åpenbar feilprising.

Lenke til kommentar

Så lenge det er tydeleg feilpris så er ikkje ein automatisk ordrebekreftesle noko som helst lovleg dokument for kjøp av dei bestilte varene.

 

Det har vore nettbutikker som har latt varene går utan noko meir diskusjon, men storleiken på feilprisinga speler jo ein stor rolle her.

 

I dette tilfellet der rett pris var 2600 så var feilprisinga ca 54% under normalprisen noko som er ein åpenbar feil.

Med litt kunnskap om nettbutikkers fortjeneste på datakomponenter kan veil ein sei at priser som er over 20% lavare enn "vanleg" pris er feilprising (for andre bransjer vil heilt andre tall figurere)

 

Men Med feilprising generelt så står ikkje kundes rettigheiter så veldig sterkt , regeln om økonomisk tap gjelder for det enkelte salg ikkje bedriftas totale omsetning. Som eit fiktivt eksempel

Komplett.no og jallashoppen.no feilpriser same vare (som i denne tråden).

jallashoppen hadde eit årsreknskap på 50k/1k Komplett hadde 2.4Mrd/ 150Mill

 

Jalla kan då nekte kunde å kjøpe varen på grunn av at den tar over 100% av fjorårets fortjeneste, mens komplett kan ikkje nekte ein kunde å kjøpe den, fordi den tar forsvindande lite av fjorårets overskudd.

 

Er det ikkje rart at to bedrifter som konkurerer i same marked kan handle ulikt fordi den største tjener meir enn den minste?

Spørs om kunkurransemyndighetene ville tillate Forbrukerombudet å kjøre ei slik sak, då det gjer mindre konkurenter fordeler.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Ringte forbrukerombudet i dag bare for å høre. Svaret var som følger;

 

Det finnes pr i dag ingen lov som gir forbrukeren krav til å få kjøpe annonsert vare, uansett hvor feil prisen er. Selger er ikke pr lov tvunget til å selge deg noe som helst. Derimot er det ett brudd på markedsføringsloven, men det ville ikke gitt selgeren noen annet enn en advarsel. Da det er menneskelig å feile.

 

Hun som satt i telefon sa at forbrukerombudet savnet en lov som styrket kundens rettigheter, men det så ikke ut som om denne ville komme med det første.

 

 

 

Konklusjon er; butikken gjør som den vil... enten den gir deg varen til feil pris eller stopper salget.

Lenke til kommentar
Nei, kjøperens rettigheter står IKKE sterkt der det er snakk om åpenbar feilprising.

Skriver jeg ikke "Den eneste justeringen her er de tilfeller der prisavviket er veldig høyt og bedriftens tap er åpenbart"?

Hele innlegget ditt støtter at trådstarteren får varen, men så legger du inn et lite aber som samtidig river ned hele resten av innlegget ditt. Derfor velger jeg å tro at det er hoveddelen av innlegget som er din egentlige mening, og skriver derfor at det du sier i hoveddelen er feil.

 

Simple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...