Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er forskjellen mellom regjeringen og stortinget? F.eks i rettslæreboka mi står det at traktater kan godkjennes av regjeringen, men hvis de må vedta en ny lov for og godkjenne den må stortingen godkjenne traktaten.

Altså: Hva er forskjellen mellom regjeringen og stortinget, hvem er de og hvem sitter der?

Skrevet (endret)

Hvem oppfant begrepet IQ? Hvor mye IQ hadde han? (Evt. henne.)

Kommer fra Frankrike, mer vet jeg ikke inv_biggrin.gif

iq - Intelligence quotient

gidd litt da :p

edit:

se her også... nederst på siden er det en liste over navn..

der blant annen en svenske har/hadde iq på rundt 200..

Endret av jalejale
Skrevet
Ja. Huff.

Vi har ingen som bestemmer hvordan du skal snakke i dette landet, si det som passer deg best. Sjøl pleier jeg dog å si navnet som det er stava.

Skrevet
Jeg kjørte forbi Mjøsen, og da sa jeg mjøsen, men er litt usikker på om det kanskje høres litt dumt ut. Men jeg er liksom ikke fra Bygden, så hvorfor skal jeg snakke bygdemål?

Mjøsa heter Mjøsa. Du heter Joachim, kan ikke kalle deg Jonakim jeg da...

Skrevet

Det er forskjell på å snakke din egen dialekt og det å reformulere hvert eneste ord og egennavn fra det naturlige (også der du bor og kommer fra) til noe direkte galt, utelukkende som markeringssosiolekt. Bondevik heter ikke "O.G. Magne" bare han tiltales fra en hardcore gangsta. Du blir ikke finere av å si Mjøsen over Mjøsa, ei mindre bygutt av å bruke det rette navnet. Selv bruker jeg ofte en-endelser, men å si Mjøsen er direkte galt. Sier du "Frosten" i stedet for Frosta eller "Romen" i stedet for Roma?

Absurd, og utelukkende bevisst som en slags markering av noe slag. Just my two cents.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...