Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage nettverkskabel - RJ 45 + cat5


Anbefalte innlegg

Har kikket litt rundt her og lest diverse ting.

Er det slik at kablene som skal inn i RJ45 pluggen skal ligge slik:

 

Sett ovenifra med låseknapp ned

Pin1: HVIT

Pin2: orange

PIN3: lysgrønn

PIN4: mørk blå

PIN5: lys blå

PIN6: mørk grønn

PIN7: lys brun

PIN8: Mørk brun

 

 

 

noen som kan gi meg et svar på dette??

 

Roger'n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående nettverkskabel.

 

jeg antar du skal lage en rett. Altså fra f.eks Router til maskin. Ikke kontakt mellom to maskiner.

 

Da skal kablene ligge slik. (sett fra undersiden)

 

1) Hvit/oransj

2) Oransj

3) Hvit/grønn

4) Blå

5) Hvit/blå

6) Grønn

7) Hvit/brun

8) Brun

 

Begge sidene likedan.

 

Men, angående det å lage kabel selv. Såfremt du ikke har tilgang på skikkelig utstyr, er dette ALDRI å anbefale. Det er faktisk bedre å bare kjøpe seg den kabelen man skal ha. Da vet man at den virker, og at om du ikke får opp nettet, er det iallefall ikke kabelen det står på.

Bare en anbefaling.

 

Edit: Oppsettet ditt var forresten korrekt :p Sto bare hvit på pin 1, men det var jo åpenbart at det skulle være lyseoransj, siden alle de andre sto korrekt :)

 

Ha en fin dag da!

Endret av SupahMan
Lenke til kommentar

Stemmer det, bortsett fra at den første skal være lys oransje (eller hvit/oransje). Sjekk her

 

Edit: Det skal ikke være noe problem å lage egne nettverkskabler, har gjort det selv flere ganger. Av utstyr trenger du bare nettverkskabel, rj45 plugger og en krympetang. Men før du bruker krympetangen på pluggene, så sjekk først at ledningene ligger i hvert sitt spor (lett å klusse det til når man presser dem inn) og at de ligger så langt inni som mulig.

Endret av Jerre
Lenke til kommentar

okei, takker og bukker, men i nettverkskabelen min er det så er fargene slik:

 

hvit, orange, lys blå, mørk blå, lys grønn, mørk grønn, lys brun og mørk brun.

 

Da forstår jeg det slik at de lyse fargene er med hvit sånn som dere sier....

 

 

 

jeg kjører på, lager en test kabel, funker det så er det flott, ellers blir det mer mas her... :p

 

 

 

 

EDIT:

 

 

Det funker som hånd i hanske :thumbup:

Endret av karrog
Lenke til kommentar

kabel.jpg

Kjapp illustrasjon jeg lagde på jobb hvor vi mekker en del nettverkskabler av og til og jeg syns skjemaet som er ren tekst er litt klumsete... "Undersiden" her er altså den flate siden hvor metallpinnene er, kommer litt an på nettverkskort og sånt hvordan den står i men vi har den flate siden som standard for underside. Vet ikke om det er noen offisiel under- og overside :wee:

Lenke til kommentar

Er ikke poenget (når man skal lage rette kabler) at de blir koblet likt i begge ender da? Uansett farge. Greit nok at det finnes standarder, men er da vel ingen som kommer hjem til en, drar ut kontaktene og ser etter om du har koblet riktig farge på riktig sted vel? (Med forbehold om at jeg kan ta feil.)

Lenke til kommentar

Kabler man lager selv kan jo vare utrolig lenge, men blir de flytta mye på så er det mye større sjanse for at det blir feil ved at en av lederne mister kontakt o.l.

 

 

 

Selvfølgelig er det ingen som sier at du må følge standarden, men hvis du kabler opp et helt bygg der alle lager sin egen måte på hvordan de terminerer kabelen kan du tro det blir et h******* spaghetti jobb for de som skal fikse det etterpå. :!:

 

Dette går jo seff greit så lenge det er snakk om en kabel du skal bruke lenge, men like greit å følge standarden syns nå jeg :thumbup:

Endret av zvein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er ikke poenget (når man skal lage rette kabler) at de blir koblet likt i begge ender da? Uansett farge. Greit nok at det finnes standarder, men er da vel ingen som kommer hjem til en, drar ut kontaktene og ser etter om du har koblet riktig farge på riktig sted vel? (Med forbehold om at jeg kan ta feil.)

Der tar du helt feil.... De BØR på det sterkeste bli koblet slik som vist over. Dette er ikke vanlige kabel-ledninger... dette er twisted pair. Kobler du dem ikke slik de skal, så mister de twisted pair effekten (som fjerner/senker støy og inteferens).

 

En som nevnte her før at kabelen hans var kobla annerledes. Det finnes to standarder, en TIA/EIA-568-A og en TIA/EIA-568-B. På kabler man lager selv er det vel B standarden som er den vanligste. Men tror hva som er best kommer an på kabeltypen man bruker. Prøvde å lage med A standarden en gang. Og da virka ikke kabler som var lenger enn 2-3m. Klipsa om til B igjen, og 30m kabel funka uten problemer.

 

Største fordelen med å lage kabler selv er hvis man f.eks. skal legge opp en fast ledning, og at man kan bestemme lengden man skal ha selv :cool:

 

Til vanlige småkabler på 0,5-3M, så kjøper jeg nesten alltid kablene ferdiglaga.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

det er ikke vansklig å lage en kabel så lenge den er lik i begge ender. ;) men for å gjøre det enkelt så kan man følge iso standarden som mange her har prøvd etter beste evne å beskrive

 

 

vanlig iso standard er

1.hvit\grønn

2.grønn

3.hvit\oransje

4.hvit\blå

5.blå

6.oransje

7.brun

8.hvit/brun

 

 

men for å forklare det enkelt siden man ikke altid har en iso standard plansje foran seg. kan man rett og slett bare tenke som så i og med at det går data på pinne 1.2.3 og 6 tx på kat 5 så kluet her er egentlig å splitte ett par (pinne 3 og 6)

 

og for å lage en kryssa kabel skal det se slik ut 1.2.3.6 som da skal gå som 3.6.1.2 som vist ovenfor. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...