Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken krympetang skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må kjøpe meg krympetang, og lurer litt på hvilken jeg skal kjøpe...

Skal bestille noe fra komplett i samme slengen, og lurer litt på.. hva er forskjellen på denne og denne

..eller burde jeg kjøpe fra en annen plass enn komplett?

 

BTW:

- hva er forskjellen ?

Forskjellene på tengene er at den som heter "UTP RJ-45/12/11 krympetang" tar både RJ-45, og to andre typer modularkontakter, b.la den typen brukt på vanlig telefon. Ellers tror jeg de er ganske like.

 

Forskjellen på kabelene er at Installasjonkabel egner seg best til faste instalasjoner, f.eks på vegg siden den er noe stivere enn Patchkabel. Men i utgangspunktet kan du bruke Patchkabel også til fast installasjon, men Installasjonkabel blir litt vel stive om du skal bruke den mellom maskin og vegg-kontakt eller switch.

 

Håper dette var greit forklart..

Lenke til kommentar
Forskjellene på tengene er at den som heter "UTP RJ-45/12/11 krympetang" tar både RJ-45, og to andre typer modularkontakter, b.la den typen brukt på vanlig telefon. Ellers tror jeg de er ganske like.

 

Forskjellen på kabelene er at Installasjonkabel egner seg best til faste instalasjoner, f.eks på vegg siden den er noe stivere enn Patchkabel. Men i utgangspunktet kan du bruke Patchkabel også til fast installasjon, men Installasjonkabel blir litt vel stive om du skal bruke den mellom maskin og vegg-kontakt eller switch.

 

Håper dette var greit forklart..

Ja takk for svar =)

Men hvis jeg skal trekke kabel gjennom plastikkrør i veggen, så burde jeg bruke patchkabel siden installasjonskabelenn kanskje blir for stiv?

Correct me if I'm wrong anyone ? :cool:

Lenke til kommentar
Jeg ville gått for patchkabel, ja. Har ikke noe erfaring med krympetangen fra komplett, men den de selger på clas ohlson er dårlig i hvert fall.

Bruker tang fra Clas Ohlson på jobben og har ikke hatt noen problemer med den. Fungerer helt greit til å montere plugger i alle fall!

 

Når det gjelder valg av kabel så ville jeg gått for installasjonskabel om det skal trekkes i rør, er litt billigere og litt greiere å få gjenom rørene.

Lenke til kommentar

har selv tanga til komplett og den er ikke bra! Alt for unøyaktig. Den klemmer ikke alltid inn alle kontaktene inn i lederne i kabelen. Resultat er at jeg må bruke i gjennomsnitt 3 plugger for hver som blir korrekt.

 

(Kanskje ikke noe problem hvis du kun skal bruke den noen få ganger)

Lenke til kommentar
har selv tanga til komplett og den er ikke bra! Alt for unøyaktig. Den klemmer ikke alltid inn alle kontaktene inn i lederne i kabelen. Resultat er at jeg må bruke i gjennomsnitt 3 plugger for hver som blir korrekt.

 

(Kanskje ikke noe problem hvis du kun skal bruke den noen få ganger)

Har du den til 150 eller den til 250 ?

 

BTW kan noen linke meg til den tanga på clasohlson- jeg finner den ikke...

Endret av Croyfer
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Bumpar denne tråden, for eg er på utkikk etter ei modulartang sjøl. Har sett på ei frå Clas Ohlson, men den såg litt plastaktig ut, så eg lurar på om denne frå Komplett.no er bra. Har nokon erfaringar å dela? Bildet er så smått at det er vanskeleg å bedømma ut frå det.

 

Nå har jeg ikke en vekt foran meg men det er lite som tyder på at min krympetang som du linker til her er laget av plast .

Lenke til kommentar
Bumpar denne tråden, for eg er på utkikk etter ei modulartang sjøl. Har sett på ei frå Clas Ohlson, men den såg litt plastaktig ut, så eg lurar på om denne frå Komplett.no er bra. Har nokon erfaringar å dela? Bildet er så smått at det er vanskeleg å bedømma ut frå det.

 

bruker den fra komplett på jobben, meget fornøyd med denne, har brukt den på flere 100 tp kabler og den gjør nytta si hver gang, jeg har ikke prøvd den fra clas ohlsen så kan desverre ikke sammenligne disse.

 

men du vil ikke bli skuffet med den fra komplett i hvertfall, god og holde i er den også :p

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke en vekt foran meg men det er lite som tyder på at min krympetang som du linker til her er laget av plast .

Tenkte mest på den mørkeblå dingsen i front av tanga, og den raude dingsen i midten. Dei såg litt plastaktige ut, men det har kanskje ikkje så mykje å seie for funksjonen? Synest det er greit å vera sikker på at ikkje verktøyet går sund når eg brukar det. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Då trur eg Clas Ohlson er vinnaren av dragkampen, sjøl om den saken deira såg litt meir klumpete ut enn Komplett sin. Pris må jo også ha litt å seia for kva ein kjøper. :)

 

Kunne jo kanskje ha vore ein ide for Hardware.no å ha testar på sånne ting også, verktøy og anna som ein brukar i arbeid med datamaskiner o.l. (og då tenkjer eg på litt meir avansert verktøy enn skrujern og torxnøklar, altså! ;) )

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...