Gå til innhold

Undersøke HDD for feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger også program for å teste en hardisk. Hardisken oppfører seg rart, skjedde idag da jeg slo på pc`n.

 

Bruker rundt 1 - 1,5 min for å starte opp, noe som er veldig unormalt da diken booter mye raskere enn det til vanlig.

 

Finnes det ett verktøy jeg kan bruke som sjekker disken i windows, da jeg ikke kan sjekke c: mens windows er oppe å kjører (scandisk)

Lenke til kommentar

Om diskene er Western digital så har i allefall dem HD test program, dette er dos basert så Windows får ikke vært opp da. Via DOS testing så får man sikkrest mulig resultat også. Regner med at de andre HD leverandørene også har testverktøy, så ta en besøk på hjemme siden til HD produsenten så finner du nok ett program for sikker testing av HD'ene. :)

Lenke til kommentar
scandisk  ;)

Scandisk eller checkdisk burde no eigentleg fungere flott..

Høyreklikk på den partisjonen du vil sjekke -> Properties -> Tools -> Error checking (dette var på engelsk om du ikkje skjønte..)

 

så må du sikkert ta omstart, så sjekker checkdisk det for deg :-)

Vel, ja..prøvde det (har engelsk xp selv, btw) men siste stadiet tok siiiinnsyk lang tid..alt for lang tid.. :ermm:

Lenke til kommentar

Scandisk er ikke bra nok, du må kjøre diagnostic for å være sikker.

Hadde en ny Dell maskin som fikk blåskjermer i hytt og pine, tok scandisk mange ganger men fant aldri noen feil. Kjørte så diagnostic og fant feil med en gang, fikk ny disk på garanti.

Alle diskprodusenter har egne diagnostic program som kan lastes ned fra Web siden deres.

Lenke til kommentar
Vel, ja..prøvde det (har engelsk xp selv, btw) men siste stadiet tok siiiinnsyk lang tid..alt for lang tid.. :ermm:

Å scanne en disk for sektorfeil/clusterfeil, innebærer at man må forsøke å lese og skrive til absolutt alle sektorene på disken. Slik tar lang tid... ingen vei utenom.

 

Uansett; som Hårek skrev, last ned diagnoseverktøy fra produsenten av disken. Disse tester alt ved disken og er milevis mer troverdig enn scandisk/checkdisk i Windows. Hvis disse programmene ikke finner noe feil, så er det heller ingen feil ved disken ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

1. sjekk smart

 

5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 098 098 011 Pre-fail Always - 6

 

dette er et dårlig tegn, har du mer enn null der har noe humbug skjedd.

 

2. Last ned programmet fra produsenten som skjekker disken og kjør en long run for å oppdage feil.

 

Får du treff på noen av dem snakk med butikken og sjekk om du kan returnere disken.

 

194 Temperature_Celsius 0x0022 112 094 000 Old_age Always - 42

 

ser du på maks temp ser du at jeg har kokt disken på 94 grader tidligere, dette er en dårlig ide maks temp for disker varier men det skal maks være 60 grader. Mao så burde ikke denne gå på garanti (blir som å returnere en overklokket utbrent prosessor) så denne disken går i søpla om en uke eller to tenker jeg. Atm står den i en testpc :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...