Gå til innhold

Hva er en null modem cable?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva skal du med dette?

det går så treigt at selv tekstdokumenter blir et slit å overføre :!:

mye fint man kan bruke en null modem kabel til...

vedlikeholdsavd i firmaet jeg jobber for bestilte en idag, litt spes kobling da for å nå siemens styringssystemer... 800 peng kom den skøyen på..

Lenke til kommentar
hva skal du med dette?

det går så treigt at selv tekstdokumenter blir et slit å overføre  :!:

Null modem kabel, er noe jeg alltid har liggende... Bruker den ikke så ofte lenger men duverden så kjekk å ha.

 

Men det er som tidligere nevt en krysset modem kabel. I de fleste tilfeller trenger man kun å bruke 3 ledninger pinne 2 og 3 (Rx og Txsom skal krysskoples og pinne 5 som er jord. Dette gjelder mellom to 9 pins D-sub kontakter. På 25 pins kontakter er (Tx og Rx motsatt) så her skal pinne 2 fra 25 pins til pinne 2 på 9 pins og pinne 3 til pinne 3. Jord er pinne 7 på 25 pins så pinne 7 skal til pinne 5 på 9 pions...

 

Kort oppsummert:

 

25 pin 9 pin

2---------------2

3---------------3

7---------------5

 

9 pin 9 pin

2---------------3

3---------------2

5---------------5

 

Link til full 9 pins ]her

 

 

Et kjapt søk på google (bilder) hjelper også Google

Lenke til kommentar
Skal bruke den til paraboltuner.

 

Men som sagt. jeg kan t aen vanlig modem kabel og splitte den og koble parene slik som er vist. Men hvordan kobler jeg den. Lodder de sammen og elektro taip rundt eller??

Er ikke dette litt for mye styr for rundt en femtilapp? Du må jo også identifisere hvilke ledere som går til hvilken pinne i kontakten, og det kan være litt arbeid med helstøpte innkapslinger. Og du må jo også kjøpe en modemkabel, hvis du ikke har en fra før.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=23198

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...5&ic=N&sw=11280

Lenke til kommentar

Kjøpte min nullmodemkabel på clas ohlson, tror den er ca 3 m lang. Jeg bruker den flittig til min dreambox tuner, da den krasjer ganske ofte. Mange routere kan man også bruke nullmodem kabel på hvis man skal flashe firmware. Veldig grei å ha, men synd at vi fremdeles må bruke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...