Gå til innhold

Jeg vil ha fet lyd til Doom3! (headset nå :P)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et lite spørsmål her...

 

Hvordan kan et headset til 599kr være så mye bedre enn et til 1400kr? :hmm:

Jeg har ikke så altfor mye peiling på headset, men det må da være grenser..

 

Sitter forøvrig med et Denon AH-D750, og er strålende fornøyd med disse.

Det er det vel ingen som har sagt, eller ?

 

Tipper de har kanskje litt bedre lydkvalitet enn Koss R70B, og litt dårligere enn Sennheiser pc-150, uten at jeg har hørt de selv.

 

Men jeg vil ha noen som sluker hele øret, ikke bare flyter oppå, slik som sennheiserne gjør. Og så hadde det jo vært kult med surround.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål her...

 

Hvordan kan et headset til 599kr være så mye bedre enn et til 1400kr? :hmm:

Jeg har ikke så altfor mye peiling på headset, men det må da være grenser..

På samme måte som at en høyttaler til 5.990,- er bedre enn en ti 14.000,-. Ganske usannsynlig altså.

 

For hodetelefoner er det antakeligvis enda større forskjell siden elementene er så nært ørene og man plukker ut så mye mer detaljer.

De aller fleste med normal hørsel har ingen problemer med å høre forskjell på billig og dyr. Men etter en viss grense blir det vanskelig å si hva som er best, de er bare forskjellige.

 

Og når det gjelder en 5.1 hodetelefon i forhold til en "vanlig" 2-kanals, er forskjellene enormt store. Surround-saken har 5-6 elementer, og må få disse til å være nogenlunde like i lyd for å kunne funke sammen. Og DET er vanskelig å få til når elementene koster noen 10-kroninger hver. Kvaliteten blir deretter også. Ganske bøtte, egentlig.

 

De eneste surround-hodetelefonene som kanskje kan fungere greit, er noen digitale Sony-saker med egen forsterker/dekoder. Noe som MDR-DS8000. Og da må man ut med 5-6.000,-.

 

Sier det igjen: Sats heller på en vanlig hodetelefon av god kvalitet, det får man mye mer igjen for.

Endret av JensL
Lenke til kommentar

Ok her følger det...

 

Hei !                                                                         

Dette produktet markedsføres i Norge i disse dager, og vil bli tilgjengelig   

hos Elkjøp, Lefdal, Coop Elektro, Euronics og OBS.

 

Da kan vi nok forvente en ok pris, ettersom ingen av disse butikkene er kjent for å ta noe særlig overpris :thumbup: Men det ser vel ut som om man ennå må vente noen uker.

 

Distributøren fant jeg ved å søke på it-avisens forum, hvor det for øvrig er en test av headsettet:

 

http://www.itavisen.no/lesersiden/vis_innl...?innlegg_id=326

Lenke til kommentar

Det er kalrt at du ikke får verdens beste hodetelefon for 600kr, men akkurat den modellen får du veldig mye for pengene for. I tillegg er det det beste (IMO) headsettet du kan få med surround for det vanlige forbrukermarkedet.

 

Alt i alt får du mye mer tilbake for de 600kr en du vanigvis får, og det gjør det til et godt tilbud.

 

Det er selvfølgelig umulig å slå de dyreste Koss-modellene i ren lydkvalitet f.eks. men Medusen ville fremdeles gitt bedre opplevelse av spill pga. surround funksjonen. Et must for de som skal ha headsett primært eller delvis til gaming.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Først må jeg bare si at jeg ikke har prøvd noen av disse 5.1 hodefelefonene selv.

 

Av grunnen nenvt ovenfort er det klart at de må inngå visse kompromisser. Og jeg har vanskelig for å forstå hvordan man oppnår en skikkelig surround effekt med elementene plassert bare millimeter fra hverandre. I en virkelig situasjon tar man jo også i betraktning hvordan hodets form og oppbygning påvirker lyden (rett meg hvis det er feil).

 

EDIT: Det ingen som har ment "de dyreste KOSS modellene". Jeg ville påstå at man ville fått bedre resultat med vanlige hodetelefoner til omtrent samme pris.

 

Har noen forresten tenkt på hvorfor ingen store seriøse hodetelefon produsenter (Sennheiser, Sony, KOSS, Grado etc..) lager disse? Og jeg har aldri hørt om noen seriøse gamere som bruker de heller. Bare som eksempel, så lager vel Speed-Link vanligvis tastaturer og slikt hvis jeg ikke tar helt feil, og Zalman lyddempende kjøleprodukter.

Endret av Hybelkanin
Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller hvordan de greier å lage surround-hodetelefoner til den prisen. Kompromissene må være enorme. Som sagt tidligere, elementene koster bare noen få tikroninger per stykk.

 

Ganske mange som er veeeldig bastante i sine meninger om 5.1 hodetelefoner; "Dette er det beste du får til spilling, film og musikk", som den noe tvilsomme testen hos IT-avisen slår fast. Problemet er at de aller fleste har ikke sammenliknet med GODE 2-kanals hodetelefoner fra f.eks. AKG, Sennheiser og Beyerdynamic. De aner vel ikke at det finnes slikt til mer enn 500,-.

 

Jeg har heller ikke hørt noen 5.1 hodetelefoner enda, så jeg kan dessverre ikke slå i bordet med noen egne erfaringer, men sunn fornuft sier meg at dette ikke er noe for meg. Er det for godt til å være sant...så er det det.

 

Sony lager forresten surround-hodetelefoner, men de koster rundt $600.

 

Senterkanalen ble forresten lagd for å fordele dialogen jevnt til alle seter i kinosaler, og er strengt tatt ikke så veldig nødvendig i en hjemmekino heller, hvis ikke man har mange venner på besøk. Åssen dette funker i en hodetelefon, er jeg litt spent på... :-)

Lenke til kommentar

Hm ja, det som uroer meg mest testen (som for øvrig er en lesertest), er at han i "kommentarer" svarer, om Trust 751B:

 

-Trust sitt 5.1 headsett omtale-

Av Gjest | 03.06.2004 | 11:10

Trust sitt 5.1 headsett er forsåvidt et greit nok headsett.

 

Fordelene med det er at det er relativt lite, har god lyd og god bass, bra volumkontroll og er svært billig.

 

Ulempene er at det ikke er så behagelig å ha på seg etter et par timer (ihvertfall for meg, men det kan passe bedre til andre), det må ha egen enhet som forsynes med strøm,

det har ikke mikrofon og du kan heller ikke koble en mikrofon til pc'en siden tilkoblingene til headsettet tar opp plassen til det (men det finnes en type USB mikrofon har jeg hørt)

En liten bagatell er at i noen spill blir noen innstillinger tilbakestilt slik at bare front- og bakhøyttalerene virker, slik at du må trykke alt+tab for å komme til windows og skifte på instillingene slik at centerhøyttaleren og subwooferen fungerer.

 

Den største ulempen er at headsettet blir ubehagelig etter et par timer, jeg har hatt mitt i over en måned nå og er ennå ikke vant med det.

Philips sitt headsett som koster 99,- (tror jeg...) på elkjøp er MYE b...

 

 

Noen som skriver at et Trustprodukt har GOD lyd, kan jeg ikke helt stole på...

 

Så til surround:

 

Er ikke posisjoneringen vi gjør stort sett bestemt av volum- og tidsforskjell mellom lyden på høyre og venstre øre ?

Hva er da poenget med et surroundheadset, når dette kan simuleres av en kodesnutt og et stereoheadset ?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller hvordan de greier å lage surround-hodetelefoner til den prisen. Kompromissene må være enorme. Som sagt tidligere, elementene koster bare noen få tikroninger per stykk.

 

Ganske mange som er veeeldig bastante i sine meninger om 5.1 hodetelefoner; "Dette er det beste du får til spilling, film og musikk", som den noe tvilsomme testen hos IT-avisen slår fast. Problemet er at de aller fleste har ikke sammenliknet med GODE 2-kanals hodetelefoner fra f.eks. AKG, Sennheiser og Beyerdynamic. De aner vel ikke at det finnes slikt til mer enn 500,-.

 

Jeg har heller ikke hørt noen 5.1 hodetelefoner enda, så jeg kan dessverre ikke slå i bordet med noen egne erfaringer, men sunn fornuft sier meg at dette ikke er noe for meg. Er det for godt til å være sant...så er det det.

 

Sony lager forresten surround-hodetelefoner, men de koster rundt $600.

 

Senterkanalen ble forresten lagd for å fordele dialogen jevnt til alle seter i kinosaler, og er strengt tatt ikke så veldig nødvendig i en hjemmekino heller, hvis ikke man har mange venner på besøk. Åssen dette funker i en hodetelefon, er jeg litt spent på... :-)

syns folket er alt for kresent her, jeg er 17 år, går på skole, har ingen jobb og slettes ikke råa til å handle headset for over 6000kr. Jeg synes dette headsette virker megabra, spesielt når jeg synes et headset til 100kr på elkjøp leverer helt grei lyd :D

 

PS : når noen vet noe mer om når headsetta er i butikken, post!

Endret av foilltank
Lenke til kommentar

syns folket er alt for kresent her, jeg er 17 år, går på skole, har ingen jobb og slettes ikke råa til å handle headset for over 6000kr. Jeg synes dette headsette virker megabra, spesielt når jeg synes et headset til 100kr på elkjøp leverer helt grei lyd :D

For all del, man trenger definitivt ikke noe til 6.000,- for å få knall lyd fra hodetelefoner.

 

Greia er bare at man får mer for penga hvis man går for en vanlig 2-kanals hodetelefon enn for en surround-sak. Til 600,- er surround nødt til å bli et kjempekompromiss, mens 2-kanaler blir bra nok til både musikk og spilling.

 

Og som vi ser, det er tydeligvis nok å klistre et "5.1" merke på noe for å kunne selge det, uansett kvalitet. Ser det også på disse superbillige 5.1 høyttalerne til 999,-. Elendige saker.

 

Det er helt greit å like 100,- saker fra Elkjøp, men se om du lånt eller prøvd en ordentlig hodetelefon engang. Du blir garantert frelst. Merk at det kan fort blir dyrt... :-)

Lenke til kommentar

Vet ikke nøyaktig hva du referer til, men Medusa headsettet er definitivt ikke noe "kompromiss". Ihverfall ikke i henhold til kvalitet....

 

Når det gjelder 100Kr headset fra elkjøp så er du ikke mye kravstor om dette er alt som skal til for å tilfredstille deg... Men ingen har vel snakket om 6000Ke klassen. Litt over et halvt tusen for kvlaitets-utstyr er en grei deal i min bok.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Vet ikke nøyaktig hva du referer til, men Medusa headsettet er definitivt ikke noe "kompromiss". Ihverfall ikke i henhold til kvalitet....

 

Når det gjelder 100Kr headset fra elkjøp så er du ikke mye kravstor om dette er alt som skal til for å tilfredstille deg... Men ingen har vel snakket om 6000Ke klassen. Litt over et halvt tusen for kvlaitets-utstyr er en grei deal i min bok.

 

-Stigma

Har du sammenliknet Medusa'en med mange vanlige hodetelefoner til 6-700,-?

 

Selv IT-avisens meget subjektive test nevner at mikrofon-festet begynte å bli litt slarkete etter kort tids bruk.

 

Hva mener du låter best? 6 elementer til 20-30 kroner stykket eller 2 elementer til 80-150,- stykket? Alle elementene skal kunne gjengi den samme frekvenskurven.

 

Man ser akkurat samme situasjonen for vanlige høyttalere. Markedet oversvømmes av elendige 5.1 sett til 1.999,-, og folk tror de får kinolyd av dette. Resultatet blir at 5.1 settet ikke greier å spille hverken filmlyd eller musikk ordentlig, mens to vanlige høyttalere greier jobben helt greit.

 

Grunnen til at jeg nevner Sony's 5.1 hodetelefon til 6.000,- er at her begynner lyden å bli bra, selv med 6-7 elementer. Her må det ikke inngås kompromisser på samme måte som på Medusa. Men de aller fleste synes nok 6.000,- blir litt drøyt for noen klaffofoner.

 

Bruker man 500-600,- på en vanlig to-kanals hodetelefon, har man absolutt fått seg kvalitets-utstyr. Kan ikke si det samme om 5.1-saken. Problemet er at svært få har et sammenlikningsgrunnlag annet enn 100 kroners saken fra Elkjøp, og da blir nok selv Medusa'en "best i hele verden". Klart, man vil jo også forsvare sin vanvittige investering på 600,- på en hodetelefon da. ;-)

Lenke til kommentar

Jeg investerte ikke først, og så prøvde dem, det var omvendt pga. jeg var en kamerat som var så heldig å ha disse jeg kunne prøve.

 

Alt jeg kan si er at du ikke kan dømme disse før du faktisk har hørt lyden i dem. Du skulle kanskje ikke tro at du kunne få høy kvaitet og 5.1 i en og samme pakke for denne prisen, men det gjør du altså. jeg skal inrømme at jeg ikke er en "lydkjenner" men jeg hører når høytalere/headset høres kjipe ut, og når det er full fin lyd. I mine ører ligger ihvertfall Medusaen godt over de to andre headsettene i samme prisklasse jeg har testet mot (ett ejg eier, en fra en kamerat), plus de to andre surround settene fra Zalman og Trust som jeg har vært heldig nok til å få teste. Da snakker jeg selvfølgelig om sammenligning i 2D lyd, spesifikt musikk, når jeg sammenlignet stereo-headsettene.

 

At et headsett til 6000 slår dette har jeg ingen tvil om. Det hadde jo ellers vært et vanvittig dårlig produkt om det ikke kunne utklasse en konkurrent 10 ganger billigere, men jeg tror ærlig talt at du ikke får veldig mye uttelling tilbake for de 5400 kronene du betaler ekstra. Når lyden allerede er "veldig bra" så skal det tross alt en del for å gjøre det betydelig bedre. Hadde nok neppe kjøpt noe sånt ved mindre jeg satt og hørte på lyder på jobben. Erm... kanskje en lyd-tekniker som retter opp 5.1 soundtracks på DVD'er hadde elsket noe sånt =)

 

Lyd-smak er dog som all annen smak. Den er forskjellig fra person til person. Kanskje jeg synes medusa lyuden var spesielt appellerende fordi den "passet" til min smak. I don't know ^_^

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Alt jeg kan si er at du ikke kan dømme disse før du faktisk har hørt lyden i dem. Du skulle kanskje ikke tro at du kunne få høy kvaitet og 5.1 i en og samme pakke for denne prisen, men det gjør du altså. jeg skal inrømme at jeg ikke er en "lydkjenner" men jeg hører når høytalere/headset høres kjipe ut, og når det er full fin lyd. I mine ører ligger ihvertfall Medusaen godt over de to andre headsettene i samme prisklasse jeg har testet mot (ett ejg eier, en fra en kamerat), plus de to andre surround settene fra Zalman og Trust som jeg har vært heldig nok til å få teste. Da snakker jeg selvfølgelig om sammenligning i 2D lyd, spesifikt musikk, når jeg sammenlignet stereo-headsettene.

Hei igjen Stigma,

 

hvilke to andre stereoheadset er det du har målt de opp mot ?

 

BTW:Er du samme person som testeren hos it-avisen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...