Gå til innhold

Manuelle innstillinger på Ixus430?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ixus 430 har ikke mye manuelle muligheter. Lukkertid kan du ikke stille selv, ei blender. Men du kan bruke såkalt eksponeringskompensasjon, slik at du kan velge å gjøre bildet litt lysere eller mørkere enn det som er "default". Du kan også velge diverse effekter, hvitbalanse og ett par andre småting. Men det er begrenset med manuelle muligheter på de fleste slike små kompaktkamera.

 

Hvis ikke størrelsen er viktig, kan du jo se på Canon Powershot A serien. F.eks A75 eller oppfølgeren A85. Eller det noe mer avanserte A80. Disse har godt med manuelle muligheter, bra bilde, meget bra batterilevetid (AA eller oppladbare AA) og god optikk. Men mulig det blir for stort og klumpete for deg.

 

Merk at A80 er den mest avanserte, til tross for at en heter A85. A85 er oppfølgeren til A75, mens A80 altså er mer avansert.

Lenke til kommentar

Ikke hør på Afseth!

 

430 er et godt kamera med kjempegod fargegjengivning. Det tar supre bilder for den enkelte person. Du kan stille ISO-hastighet, hvitbalanse, lysforhold, spesialefekter (sorthvitt, sepia o.l.) blitzstyrke, og makro/landskapsbilder.

 

Se også på Nikon coolpix 3700. Tar supre bilder, og har vunnet en del tester. Har bare 3,1 Mp da, men det duger som bare f***.

Lenke til kommentar

Hei..

 

Vil bare legge til at du kan velge ulike lange lukkertider på Ixus 430.

 

Lange lukkertider du kan bestemme selv (sekunder):

1 - 1.3 - 1.6 - 2 - 2.5 - 3.2 - 4 - 5 - 6 - 8 - 10 - 13 - 15

 

Har kameraet selv så vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Ikke hør på Afseth!

 

430 er et godt kamera med kjempegod fargegjengivning. Det tar supre bilder for den enkelte person.

Jeg har da ikke sagt at det ikke er ett bra kamera, har jeg vel? Jeg er av den mening at Ixus 430/500 er det kameraet med best bildekvalitet i sin prisklasse, men det har jo ærlig talt færre manuelle innstillinger enn litt større kamera, og de er vanskeligere å finne. Det er jo helt naturlig, og ikke ett minus ettersom ett såpass lite kamera vanligvis brukes som "point and shoot" kamera. Hvis du leser litt rundt på forumet, så ser du at jeg vanligvis anbefaler Ixus 430/500 fremfor andre kamera i samme prisklasse, nettopp på grunn av bildekvalitet, som jeg mener er det viktigste når man kjøper seg kamera.

 

At det ikke hadde lukkertider, var visstnok feil. Beklager feilinformasjonen der (hvordan kan jeg stille lukkertiden? Hadde vært greit å vite :-) )

Lenke til kommentar
(hvordan kan jeg stille lukkertiden? Hadde vært greit å vite :-) )

Ha kameraet i foto-modus, med funksjonshjulet stilt på MANUELL.

Trykk MENU. Bla deg helt ned til LANG LUKKERTID, still denne til PÅ.

Gå ut av menyen og trykk på FUNC. knappen. Nå har du fått opp mulighet for å sette lukkertid på samme sted som du kan justere EKSPONERINGSTIDEN. (v/ å trykke SET knappen der).

Lenke til kommentar
hvordan kan jeg stille lukkertiden?

Hvordan stille inn ulike lange lukkertider på Ixus 430/500:

 

1. Trykk MENY.

2. Sett på "Lang lukkertid" på lagringsmenyen.

3. Gå tilbake til "ta-bilde-modus" (pass på at du er i manuell fotograferingsmodus).

4. Trykk FUNC.

5. På eksponeringvelgeren trykker du SET, nå bruker du pilene til å velge hvor lang lukkertid du vil ha.

 

Er veldig fornøyd med kameraet mitt, men å velge lukkertid kunne Canon gjort litt enklere. Det går fint når du vet hvordan det skal gjøres, men det tok meg en måned eller to før jeg (tilfeldigvis) trykket på de riktige knappene som førte til ulike lange lukkertider.

 

At det ikke hadde lukkertider, var visstnok feil.

Både ja og nei. Du kan bare velge lange lukkertider og ikke korte.

 

 

Edit: sruben kom meg i forkjøpet da det tok litt lang tid å skrive dette innlegget. Jaja, nå skulle det vel være ganske klart hvordan man stiller lange lukkertider på ixus 430/500.

Endret av FM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...