Gå til innhold

"DVD-Jon" mot Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke Jon fokusere på å utvilke nye geniale løsninger istedenfor å drive å ødelegge for andre som gjør det..?

 

Minner meg om folk i barnehagen som ikke klarte å lage kul lego og da jeg hadde gått hjem for dagen tok de mine legokunstverk og knuste de i fillebiter. :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

hvorfor skal han plutselig begynne å klusse med noe som fungerer utmerket ? alle vet jo hva reaksjonene til apple blir, er ikke akkurat som at de kommer til å godta noe slikt.

 

kan ikke vår "kjære" "dvd"-jon begynne med noe konstruktivt.

f.eks bruke kunnskapene på en litt bedre måte.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ærlig talt ikke problemet. Han har jo bare utvidet bruksområdet til et eksisterende produkt. Han har ikke gjort noe ulovlig (slik som tagging, som ble brukt i et tidligere innlegg), og han har ikke ødelagt for noen som har kjøpt produktet. Det er helt valgfritt om en vil benytte denne ekstra funksjonaliteten.

Hvorfor skal alle rakke ned på når folk hjelper til med å gjøre ting bedre og mindre monopolistiske?

 

Dere som klager: Hvorfor godtar dere at folk overklokker pc'er? Det som da skjer er at en kjører maskinen på en høyere hastighet enn det produsenten hadde tenkt. Hvis en heller hadde kjøpt en raskere cpu, så hadde jo produsenten tjent mer penger. Så overklokkere gjør at produsenten tjener mindre penger, i følge deres resonnering. Til og med etter at Intel innførte en 10% overklokkings-sperre, så ble denne brutt av enkelte hovedkortprodusenter. Hvorfor hørte vi ikke en forferdelig syting og tuting fra dere "moralister" da?

 

Reflekter litt over hva dere syter slik for, og get over it! :roll:

 

Edit: Skriveleif

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Hvordan streamer man med et annet program til AirTunes da...?

Det som jo er dumt er at prisen mest sannsynlig vil gå opp fordi Apple må finne nye løsninger, dermed er det igjen alle oss andre som får svi.

 

Like latterlig som folk som driver å tagger og synes det er så kult, helt til det går opp for de at det er våre skattepenger som går med til å få det fjernet.

Synes det er bra at Apple ikke har kontroll over skattefuten, jeg :p

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor et firma ikka ansetter han :cry:

GUI-Jon ble da vitterlig ansatt av et IT-firma. Selskapet drev med spillutvikling (til internett eller mobiltelefon, husker ikke eksakt), men jeg aner ikke hvordan det har gått.

 

Ellers er vel proprietære løsninger det eneste som gjør det mulig å satse på salg av musikk i digitalisert format. Apple tjener bare småmynt på selve musikksalget, det er iPod-enhetene som gjør butikken lønnsom. Hvis Apple blir utkonkurrert på avspillingsenheter, kan de like gjerne legge ned hele sjappa. Men det er kanskje det Data-Jon ønsker å oppnå - jeg ser ikke helt hensikten med det, men det påvirker ikke mine musikkvaner på noe vis, så for meg blir det likegyldig.

Lenke til kommentar
syntes det er bra jobba!

gutten har skills (noe INGEN av oss har, ja gjelder DEG også!) fortjenner derfor oppmerksomhet

Du skal ikke se bort i fra at det finnes folk på dette forumet som har endel mer "skills" enn han og for alt jeg vet er han fast leser på her.. Hva vet jeg?

 

Gutten er helt sikkert kjempeflink han, men det som irriterer folk er vel at han blir pushet fram av media som ett supergeni som står alene i kampen mot de kapitalistiske kreftene i dataverden.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har noe imot dette med mindre programmet også tillater å dekryptere streamen slik at man kan rippe musikken som blir sendt.

 

Til dere som klager over at apple er "Kontrol-freaks".. Hvorfor bruke Apple da? Du MÅ ikke kjøpe apple. Du MÅ ikke kjøpe Airport Express. Grunnen til at de er så nøye på å holde deler av hardwaren sin propreitær er fordi de vil ha en integrert og stabil løsning. Om du ikke liker det, kjøp noe annet. At Apple generelt sett er "Kontrol-freaks" er LANGT fra sannheten. Store deler av Mac OS X er Open-Source, og de har selv bidratt til meget åpne standarder som OpenStep og ZeroConf (også kjent som Randezvous).

 

Forresten.. "DVD-Jon" cracket ikke DVD beskyttelsen. Sant nok, han var i gruppen som gjorde det, men han skrev bare GUIet til decss.

 

Jeg har ikke noe sans for fyren. Altfor PR-Kåt.. Dessuten er det stygt av han å bryte Apple sin Fairplay beskyttelse. Fairplay er det snilleste DRM'et som finnes. Om du ikke liker iPod, bruk en WMA tjeneste. Du har kanskje ikke samme friheten, men da slipper du ihvertfall å bruke den forferdelige iPoden </ironi>. Ved å knekke Fairplay får plateselskapene mindre tiltro til Apple, og vi ender kanskje opp med å måtte kjøpe musikk fra en WMA tjeneste. Bare la Apple være! Om du ikke liker tjenesten slik den er, gå for noe annet.

Lenke til kommentar

Til dere som klager over at apple er "Kontrol-freaks".. Hvorfor bruke Apple da? Du MÅ ikke kjøpe apple. Du MÅ ikke kjøpe Airport Express. Grunnen til at de er så nøye på å holde deler av hardwaren sin propreitær er fordi de vil ha en integrert og stabil løsning.

Microsoft ønsker sikkert total kontroll de også. Tenk deg Microsoft programvare og maskinvare i hi-fi-utstyr, samtlige komponenter i PC'ene, mobiltelefoner, lamper, biler, fly (ekte Microsoft fly-by-wire - heeelt idiotsikkert). Derfor er det urimelig å kritisere Microsoft for monopolvirksomhet og samtidig fremstille Aplle som godheten selv.

 

Resultatet er en svakere plattform, akkurat som da IBM var den eneste "pc-produsenten" (Intel lager CPUene, Microsoft utvikler programvare og IBM sørger for resten...)

 

Om du ikke liker det, kjøp noe annet.

Ta det med ro. Jeg kjøper ikke noe fra Apple. Jeg kjøper produkter etter behov og funksjon. Heldigvis så fungerer min MS Sidewinder FF 2 i GNU/Linux...

 

At Apple generelt sett er "Kontrol-freaks" er LANGT fra sannheten. Store deler av Mac OS X er Open-Source, og de har selv bidratt til meget åpne standarder som OpenStep og ZeroConf (også kjent som Randezvous).

På samme måte har de forsynt seg av bra mye fra Opensource-verden. Selvfølgelig er de ikke nødt til å bidra tilbake, på samme måte som at jeg ikke er nødt til å servere tørre fakta når jeg selger en PC. At det er umoralsk dekkes ikke av loven.

 

Jeg har ikke noe sans for fyren. Altfor PR-Kåt..

Sist gang jeg sjekket så var det pressen som oppsøkte ham - ikke han som gikk til pressen med "seeee på meg!". Uansett om han skrev GUI'et til Decss er jeg jævlig glad for at jeg nå har mulighet til å spille DVD-filmer i GNU/Linux (eller noe annen åpen programvare)

 

Dessuten er det stygt av han å bryte Apple sin Fairplay beskyttelse. Fairplay er det snilleste DRM'et som finnes. Om du ikke liker iPod, bruk en WMA tjeneste. Du har kanskje ikke samme friheten, men da slipper du ihvertfall å bruke den forferdelige iPoden </ironi>. Ved å knekke Fairplay får plateselskapene mindre tiltro til Apple, og vi ender kanskje opp med å måtte kjøpe musikk fra en WMA tjeneste. Bare la Apple være! Om du ikke liker tjenesten slik den er, gå for noe annet.

Jeg driter faktisk i hvor snill kopibeskyttelse musikkfilene har. Hovedsaken er at musikken er like fri som den jeg ripper fra CD. Er den ikke det må plateprodusentene (som sitter på ansvaret, ikke Apple eller Microsoft) sitte på gjerdet å furte fordi folk leecher gigabytes med musikk mens de ikke kan gjøre en damn shit med problemet. Det mest optimale hadde selvfølgelig vært å tilby musikk i åpne og frie formater som FLAC (for de som vil konvertere musikken selv uten tap pga. komprimering) og Ogg Vorbis.

Lenke til kommentar

God jobb Jon. Du har støtte fra meg ihvertfall. Om det ikke var for mennesker som deg som gjorde slikt idealistisk non-profit arbeid, så hadde teknologi-samfunnet vært et helt anet i dag. nemmelig helt lukket, men enda flere eksklusive standarder og hurtig krympende forbruker-rettigheter.

 

Stå på Jon! Kampen for fri flyt av informasjon vinnes en byte om gangen...

-Stigma

Lenke til kommentar

Det iroinske er at han hjelper apple. Apple har neppe noen planer om å åpne standaren, men det kan hende at de må det grunnet han. Synes at Apple har gått i samme fellen 2 ganger nå, sist gang var i 1984. De bør åpne opp standaren for musikken, så kan de heller ta seg betalt for det eller noe.

 

Håper at Apple får klare å bruke iTunes store til å åpne opp musikkens verden i steden for å ha alt selv, og det vil alltid komme en som er bedre og da vil apple ødelege for seg selv.

 

Men det får da være grenser for hvor mye oppmerkosomhet en person trenger. Det er da mange mye viktigere ting å hacke enn Airtunes. Kanskje han burde begynne å lage egene programmer hvis han er så flink som kan gjøre noe posetivt og forbedre den verden vi lever i.

 

Og han får et lite problem, når du laster ned iTunes så må du si ja til at du ikke skal hacke, eller omvente oppbyging av programmet. Han har såfall gjort sitt for at advokatene har jobb en stund fremover.

Lenke til kommentar
Og han får et lite problem, når du laster ned iTunes så må du si ja til at du ikke skal hacke, eller omvente oppbyging av programmet. Han har såfall gjort sitt for at advokatene har jobb en stund fremover.

Spørsmålet da blir vel heller hvorvidt man har lov til å inngå en avtale om å ikke "hacke" programvare. "Reverse engineering" er jo ikke ulovlig i Norge (men er det i USA, tror jeg)

Lenke til kommentar
Greit nok, men synes det er litt rart at han har en vendetta mot apple i det siste. Apple kommer nok til å få en slutt på det veldig kvikt.

Trukke det du, vi i norge lever ikke etter amerikanske lover, noe som passer meg ganske bra. Han har ikke brutt noen DMCA-aktig lov her til lands, så apple kan vel egentlig bare ta seg et tak... I saken der de skulle ha det til at han hadde knekt css (var vel flere som var med på det, han ble vel bare syndebukk, selv han ikke gjorde noe ulovlig i norge), så prøvde de å dømme han for brudd på en lov om å åpne private brev (kryptert DVD = privat brev??) uten tillatelse, ganske tynt. Denne gangen er det ikke engang noe opphavsrettsbeskyttet materiale som han kan anklages for å ha gjort det mulig å piratkopiere, han har bare gjort mer fleksibel bruk av dyrt utstyr mulig, selv om produsenten prøvde å låse folk til å bruke deres avspillingsprogram... Tror de må lete dypt nede i lovsekken for å finne en lov ot det... I USA hadde det vært ulovlig (DMCA) men i norge har vi ikke mistet vettet fullstendig ennå, takk og pris... Men det kommer sikkert... :no:

 

Og jeg har veldig liten sympati for mac-disipler som ikke klarer å godta at noe apple gjør er feil. Dere er ikke medlemmer av den hemmelige kule klubben deres, bare forbrukere..... Men for all del... :roll:

Lenke til kommentar
Og han får et lite problem, når du laster ned iTunes så må du si ja til at du ikke skal hacke, eller omvente oppbyging av programmet. Han har såfall gjort sitt for at advokatene har jobb en stund fremover.

Bortsett fra det lille faktum at det svært vanskelig kan bevises at det faktisk er HAN som lastet ned og installerte programmet... :shrug:

Lenke til kommentar
Greit nok, men synes det er litt rart at han har en vendetta mot apple i det siste. Apple kommer nok til å få en slutt på det veldig kvikt.

 

Og jeg har veldig liten sympati for mac-disipler som ikke klarer å godta at noe apple gjør er feil. Dere er ikke medlemmer av den hemmelige kule klubben deres, bare forbrukere..... Men for all del... :roll:

Haha er jeg en macdisippel nå? Jeg mener jo at apple gjør en stor feil ved å ikke legge alt musikken ut for lisens. Og at de åpner opp alle typer filer osv. Jeg mener bestemt at apple kommer til å tape mye på å styre alt selv. Du kan lese mer om det her http://www.macnewsworld.com/story/35795.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...