Gå til innhold

Skjermkortminne og VG


mr_sjur

Anbefalte innlegg

elkjøp har like mye peil som bestemorra mi! skulle spørre de for en uke tilbake om et nytt skjermkort, ps har gforce fx 5900 og de anbefalte meg geforce fx 5200 til 1800kr som de sa et skikkelig råtass kort det kunne takle alt av spill på høyeste oppløsning og alt.

Endret av kake_fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men siden du TYDELIG vet hva du snakker om, hvorfor i svarte hæ...ete oppsøker du Elkjøp da? Noen som har trua deg dit eller??

 

Blir bare så latterlig dette assa, oppsøke butikker man VET ikke har den rette kompetansen , for så å disse de opp og ned og klage på hvor forferdelig dårlig de er...

Lenke til kommentar
elkjøp har like mye peil som bestemorra mi! skulle spørre de for en uke tilbake om et nytt skjermkort, ps har gforce fx 5900 og de anbefalte meg geforce fx 5200 til 1800kr som de sa et skikkelig råtass kort det kunne takle alt av spill på høyeste oppløsning og alt.

Men de selger Doom 3 på nett til 299,- :w00t: De har gode priser på endel ting, men når det gjelder maskinvare er det vanskelig for dem å henge med tydeligvis.

Lenke til kommentar
elkjøp har like mye peil som bestemorra mi! skulle spørre de for en uke tilbake om et nytt skjermkort, ps har gforce fx 5900 og de anbefalte meg geforce fx 5200 til 1800kr som de sa et skikkelig råtass kort det kunne takle alt av spill på høyeste oppløsning og alt.

Men de selger Doom 3 på nett til 299,- :w00t: De har gode priser på endel ting, men når det gjelder maskinvare er det vanskelig for dem å henge med tydeligvis.

Spillet er ikke verdt 1 krone mer ;)

Lenke til kommentar
Tja.. syns ikke artikkelen var så ille jeg :) Den var tydeligvis ikke siktet mot standard forumbrukeren på hw.no men for den vanlige mann/kvinne i gata er den sikkert informativ og fin.

Den var nok det ja, men synes det er litt synd at Elkjøps informasjonssjef har vært med i denne artikkelen, da folk på en måte blir "oppfordret" til å kjøpe ny pc der.

 

- Etterspørselen stiger etter skjermkort og RAM-brikker når nye spill lanseres, sier Scott Engebretsen, informasjonsjef i Elkjøp, til VG Nett.

 

- Vi opplever også en økt etterspørsel etter PC-er generelt, da mange ønsker å kjøpe en helt ny PC i stedet for å oppgradere. Vi forventer økt salg i datasektoren fremover, fortsetter han.

 

:nei:

Lenke til kommentar
Syns det er vanskelig å ha med 9800Pro og XT i high end så lenge ytelsen er såpass mye lavere enn siste generasjon. Men for all del. Det er gode kort fremdeles, vi har bare blitt så godt vant.

er det bare toppkortene x800 pro/xt som kan klassifiseres som high

 

syns det blir litt feil jeg

9800 pro driver så godt som alle spill på high details

Lenke til kommentar
fra samme artikkel

 

"Det kreves eksempelvis et skjermkort med «DirectX 9»-støtte for å vise mange av varmeeffektene i «Doom 3»,"

 

WTF? Doom 3 er da OpenGL!

eller er det mulig å kombinere OGL og DX?

Ikke noe å bråke om.

 

For å kjøre disse effektene trengs kort som har støtte for funksjoner som også kreves for at kortet skal følge DX9-standarden. Siden OpenGL er såpass vagt i forhold til spesifikasjoner (med IHV-spesifikke utvidelser m.m), er dette en meget fornuftig måte å fremstille dette maskinvarekravet på.

Siden målgruppen for artikkelen er den den er, er dette også den eneste måten å forklare det på. Hvis de løper ut og handler skjermkort med DX9-støtte, vil de også kunne se varme-effektene.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

ang det å selge på antal mb syns jeg er ren svindel

å si at et fx5200 med 256 mb er et kongekort til spill er jo svindel fra selger side

spes når 128 mb utgaven er raskere(bedre minne)

 

å gi kundene inntrykk av at r 9200 m/256 mb minne er bedre enn 9800 pro m/128 mb minne er svindel

 

 

selgere bør virkelig sette seg inn i produktene sine slik at dem kan gi det beste produktene til kundene sine ut ifra kundens forutsetninger spes med tanke på pris og hva kunden skal bruke produktene til

 

syns nesten at dette blir som å si at lada er en bedre bil enn mercedes fordi den har større bensintank

Lenke til kommentar
ang det å selge på antal mb syns jeg er ren svindel

å si at et fx5200 med 256 mb er et kongekort til spill er jo svindel fra selger side

spes når 128 mb utgaven er raskere(bedre minne)

 

å gi kundene inntrykk av at r 9200 m/256 mb minne er bedre enn 9800 pro m/128 mb minne er svindel

 

 

selgere bør virkelig sette seg inn i produktene sine slik at dem kan gi det beste produktene til kundene sine ut ifra kundens forutsetninger spes med tanke på pris og hva kunden skal bruke produktene til

 

syns nesten at dette blir som å si at lada er en bedre bil enn mercedes fordi den har større bensintank

helt enig! men sånn som folka på elkjøp de tror jo det selv, at en celly 2,4 er raskere en en amd xp 3000 med 2,167 ghz. det samme gjelder skjermkort.

Lenke til kommentar

Første jeg gjorde da jeg leste dette var å skrive en mail til Erling Ellingsen, journalisten som skrev artikkelen:

 

> Hei!

>

> Om du skal skrive om 3dskjermkort er det greit du vet noe om dette på

forhånd og ikke spør en eller annen person på elkjøp. elkjøp = uvitenhet og

høye priser!

>

> Du får feks ett skjermkort med 256mb minne til 850kr på en nettbutikk.

Dette sier ikke hvor godt kortet er overhodet. Det som spiller inn er hvilke

gpu kortet har(prosessoren som sitter i skjermkortet) , ikke hvor mye ram

kortet har, noe du tydeligvis har trodd og basert hele artikkelen din på.

>

> Se på det som konstruktiv kritikk, gjør litt mer research først.. feks les

litt her: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=23

>

>

> Mvh

> Lars Petter Eriksen

 

 

Fikk svar 5minutter senere:

 

Hei,

 

Jeg har ikke spurt Elkjøp om priser. Cirkaprisene er tatt fra Komplett.no.

 

Jeg baserer ikke artikkelen på at videominnet er det viktigste, men det er

den avgjørende faktoren i Doom 3-tilfellet for om du kjører Low, Medium,

High eller Ultra. Les gjerne HardOCP-testen for å se dette. Low er for 64

MB-kort, Ultra er for 512 MB-kort. Hvilke kort som er best vil jeg ikke

engang si noe om.

 

 

- Erling E.

 

Vel, har ikke giddet å skrive tilbake ennå, han får bare tro på det da, og kjøpe ett fx5200 med 256mb ram og sette på 1600x1200 på ultra.. :ermm:

Lenke til kommentar
Første jeg gjorde da jeg leste dette var å skrive en mail til Erling Ellingsen, journalisten som skrev artikkelen:

 

> Hei!

>

> Om du skal skrive om 3dskjermkort er det greit du vet noe om dette på

forhånd og ikke spør en eller annen person på elkjøp. elkjøp = uvitenhet og

høye priser!

>

> Du får feks ett skjermkort med 256mb minne til 850kr på en nettbutikk.

Dette sier ikke hvor godt kortet er overhodet. Det som spiller inn er hvilke

gpu kortet har(prosessoren som sitter i skjermkortet) , ikke hvor mye ram

kortet har, noe du tydeligvis har trodd og basert hele artikkelen din på.

>

> Se på det som konstruktiv kritikk, gjør litt mer research først.. feks les

litt her: http://forum.hardware.no/index.php?showforum=23

>

>

> Mvh

> Lars Petter Eriksen

 

 

Fikk svar 5minutter senere:

 

Hei,

 

Jeg har ikke spurt Elkjøp om priser. Cirkaprisene er tatt fra Komplett.no.

 

Jeg baserer ikke artikkelen på at videominnet er det viktigste, men det er

den avgjørende faktoren i Doom 3-tilfellet for om du kjører Low, Medium,

High eller Ultra. Les gjerne HardOCP-testen for å se dette. Low er for 64

MB-kort, Ultra er for 512 MB-kort. Hvilke kort som er best vil jeg ikke

engang si noe om.

 

 

- Erling E.

 

Vel, har ikke giddet å skrive tilbake ennå, han får bare tro på det da, og kjøpe ett fx5200 med 256mb ram og sette på 1600x1200 på ultra.. :ermm:

herregud er det mulig?????

dette lukter hardcore elkjøp faktor. hvilket kort som er best vil jeg ikke utale meg om? enten vet du det eller så vet du det ikke.

Lenke til kommentar

Elkjøp har også "råtass" utstyr

 

Råsterk multimedia-PC med stor lagringskapasitet og dedikert grafikkminne på hele 256 MB for bedre ytelse ved spill og filmredigering. Maskinen er en kraftpakke som leveres med de fleste tilkoblingsmuligheter.

 

NVidia GeForce FX5500 med hele 256 MB...

 

så løp og kjøp

 

:!: :tease::D

Lenke til kommentar
Vel, har ikke giddet å skrive tilbake ennå, han får bare tro på det da, og kjøpe ett fx5200 med 256mb ram og sette på 1600x1200 på ultra.. :ermm:

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg får inntrykk av at du er skikkelig ute å sykle her. Det er helt riktig at for å kjøre uncompressed maps i Doom 3 og altså ha den ypperste kvalitet er 512 MB minne nødvendig.

 

Det er klart at minne alene ikke er avgjørende for ytelsen og at på kort under 9800 Pro er dobbelt minne faktisk en uting. Men å skrive til artikkelforfatteren at han ikke har peiling pga din noe merkelige tolkning av artikkelen grenser til tåpelighet.

 

Det er en hårfin balansegang når man skal skrive noe for uinvidde og du kan gjerne være uenig i måten det ble gjort på her, men jeg syns fremdeles artikkelen var ok og mest sannsynlig fungerer fint for de som ikke har peiling på hardware.

 

Jeg tror heller ikke så dårlig om de forskjellige databutikkene at de vil anbefale 9200 med 256 MB minne eller 5600 med 256 MB minne til de som ønsker å spille Doom 3, men gjør de det har det i såfall lite med VG å gjøre imho.

Lenke til kommentar
at dere orker å henge dere opp i slike småting i den artikkelen. Man kan ikke skrive side opp og side ned om smådetaljer i en artikkel vett.

Jeg synes den var 100% ok jeg

problemet er at når slike artikler havner på et så stort nettsted med slike åpenbare feil og misoppfatninger så reagerer vi

 

dette syns jeg er med på å undergrave hele databransjen med dårlige selgere og naive kjøpere som kanskje har spart i mange å på å endelig kjøpe sin første pc og demed får bare en"drittpc"

 

jeg har et lite minifirma der jeg rådgir og bygger pc til folk og jeg blir litt sur når jeg må argumente ovenfor kunde hvorfor et fx5200 med 256 mb ram er et dårlig valg til spilling av nye spill når mannen på elkjøp elle hvor det var sier at det er et kongekort som takler alt

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...