Gå til innhold

Skjermkortminne og VG


mr_sjur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
problemet er at når slike artikler havner på et så stort nettsted med slike åpenbare feil og misoppfatninger så reagerer vi

 

Hvor er de åpenbare feilene og misoppfatningene da? Regner med du ikke henger deg opp i at det står dx9 støtte?

 

:Edit Står faktisk i requirements at det trengs ett 100% Dx9b kompatibelt grafikkort.

 

Men skal være enig i at dette er litt på kanten: High» er reservert dem som sitter inne med et 256 MB-skjermkort og en prosessor og antall RAM som står i stil med dette.

 

Her burde man spesifisert litt nærmere i tillegg til at det er fullt mulig å spille med high på high end kort med 128 MB.

 

Fant ikke så mye annet ille jeg, og jeg har faktisk prøvd.. :p

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Heisann,

 

Det var jeg som skrev saken for VG (og ja, jeg har jobbet i Gamer.no før, i nesten tre år, hvis noen kjenner igjen navnet).

 

Det må forklares at poenget med denne saken var å gi en veldig enkel informasjon om oppgradering og systemkrav for mennesker som ikke har så mye peiling på dette. Med andre ord: Det var ikke ment for Hardware.no-entusiaster.

 

Dette med videominne er veldig viktig når det gjelder Doom III. Det er klart at det finnes "low-end" kort med 256 MB videominne, og hver minnekategori har kort på forskjellige nivåer. Grunnen til at dette med videominne er så sentralt i denne saken, er fordi både id Software og HardOCP har gått ut og sagt hvor mye videominne du trenger for hver av grafikkgradene ("Low", "Medium", "High", "Ultra"). Og hvem har vel ikke hørt ropene: "Vil min PC kunne kjøre på Ultra, eller?".

 

Dette er fordi måten spillet er bygd på, og et skjermkort med 64 kan ikke kjøre på samme nivå som et med 128 MB, uansett om 64-kortet er "High end" og 128-kortet er "low-end". Derfor må personen med 64 MB på kortet sitt nøye seg med "Low"-graden for en grei spillopplevelse.

 

Jeg håper og tror jeg greide å skrive en sak som var dekkende nok for normale mennesker å peke seg ut etter, og at den ikke ble for teknisk. Og jeg beklager til dem her på Hardware.no som føler den ble for lettfattet, men det var poenget med saken. I stedet for å legge ut i det vide og det brede om forskjellige kort, x800 eller Fx5600, ble det gjort på en te-skje-måte, og da er antall videominne enklest å forholde seg til, spesielt pågrunn av grafikkgradene til Doom 3.

 

Og angående Elkjøp: Dette var bare en kjede vi kontaktet, en kjede som en vanlig person vet hva er og kan benytte seg av. Vi kunne godt begynt å sitere og nevne de ørten hundre andre butikkene som selger PC i Norge, men da hadde litt av poenget forsvunnet. Dette var ikke reklame for Elkjøp, vi ønsket bare å høre hvordan en så stor kjede, også på elektronikk, opplever salget av maskindeler i forhold til utgivelsen av spill.

 

- Erling E.

Endret av Erling E.
Lenke til kommentar
«High» er reservert dem som sitter inne med et 256 MB-skjermkort og en prosessor og antall RAM som står i stil med dette.

 

Syns no Doom3 var greit nok spillbart på mitt 128MB 9800prokort, på 1280x1024, High setting og 2xFSAA. Har 1GB minne som hjelper godt, men det hakker litt når det skjer for mye på en gang. Men spillet klarte bare å få min oppmerksomhet i en liten time før jeg var lei av å bli slått og skutt på av zombier i stummende mørke. Blind vold har fått en ny betydning.. :p

Lenke til kommentar
Jeg håper og tror jeg greide å skrive en sak som var dekkende nok for normale mennesker å peke seg ut etter, og at den ikke ble for teknisk.

Det er en viss arroganse hos enkelte med gode datakunnskaper. Blir ofte en litt sånn ovenifra og ned holdning der de som ikke forstår tekniske detaljer er mindreverdige ;)

 

Syns det er bra jeg at det finnes informasjon for folk som ikke har tid, anledning eller interesse til å sette seg dypt inn i teknologien.

Lenke til kommentar

Jaja.. At jeg tok opp dette var kun ment som litt humor i hverdagen, men dette falt vist mange tungt for hjertet.. Artikkelen kan være grei skrevet på visse punkter, mens den på andre punkter tar grundig feil... Synes ikke at artikkelskribent trengte å få mail tilsendt på grunn av dette da dette kun var ment for at vi som kan det lille ekstra om data skulle ha det litt moro med de som faktisk leser denne artikken på VG og etter dette faktisk kun vurderer å kjøpe skjermkort med 256 mb fra nå av... Så kan vi heller sitte her med våre middelse 9800 pro 128 mb skjermkort mens artikkelforfatter storkoser seg med sitt Ultrahighend 5200 fx 256 mb... (med varmeeffekter!) :)

Lenke til kommentar

Synst det var ein god artikkel eg.. Og vil berre sei dei som stillte seg negativt til artikkelen burde tenke litt før dei sende mail og laga berre oppstyr. Det er blir berre teit. Grow up.

 

ser ut som det er berre carnifax og et par andre her som har svart på tråden som har fatta det.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Synst det var ein god artikkel eg.. Og vil berre sei dei som stillte seg negativt til artikkelen burde tenke litt før dei sende mail og laga berre oppstyr. Det er blir berre teit. Grow up.

 

Så enig, så enig... Alt dere henger dere opp i.. Synest Erling skrev en god artikkel, og det var ingen vits at han måtte komme og forsvare seg... Og de som kan litt pc leser ikke slike artikkler for å få tips...

 

elkjøp har like mye peil som bestemorra mi! skulle spørre de for en uke tilbake om et nytt skjermkort, ps har gforce fx 5900 og de anbefalte meg geforce fx 5200 til 1800kr som de sa et skikkelig råtass kort det kunne takle alt av spill på høyeste oppløsning og alt.

 

Klart Elkjøp gjør slikt... Hva skulle han ha sakt da.. ''Nei, ikke kjøp dette kortet, kjøp deg ett bedre kort på nette...'' De vil sefølgelig tene penger de åsso...

Endret av Prebo
Lenke til kommentar

(Advarsel, dette er skrevet med en eller annen alkohyl innenbords, men 100% ærlig skrevet!!)

 

Erling, du har ingen grunn til å komme å måtte forklare deg her!! At en gjeng med wannabes "nerder" kommer og disser artikkelen din, skulle absolutt ikke gi deg "skyldfølelelse" av den grunn til en unnskyldning her. Noen skjønner åpenbart hva målet og hvem målgruppen er med artikkelen, andre dessverre ikke. Sånn er det bare, og jeg tror nok at det vil alltid være sånn. I alle fag vil det være "fagfolk" som skal henge ut hva folk skriver eller sier om noe som ikke faller dem selv helt for øret.. Og har du mottat mail fra slike, er det jo bare å trekke på smilebåndene i stedet for å føle skyld..

 

Og til alle som tror de er så sinnsyk rå på data og veit alt; bli kvitt kvisene dine og kom deg ut i arbeidslivet, og bli moden før du uttaler deg om noe du ikke veit en dritt om!

 

Takk, det var alt.. Nå er det senga... (kanskje like greit :roll: )

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

 

Da har jeg, for å være rettferdig mot AMD og bygge opp rundt konkurransen mellom Intel og AMD, lagt til en notis i artikkelen fra i går. Denne biten la jeg til avsnittet om priseksempler:

 

PS! Konkurrenten til Intel, AMD, er også glimrende valg når det gjelder prosessor. Sjekk litt på nettet og med de butikkansatte for hva du burde velge av Intel eller AMD.

 

Og denne la jeg til skjermkort-saken, for å understreke at videominne ikke er det eneste som teller når en kjøper skjermkort:

 

Naturligvis er det også slik at skjermkort varierer i kvalitet og kraft, og videominnet bør ikke være det eneste du baserer et kjøp på. Sjekk med de butikkansatte om hvilket kort som passer best for deg.

 

- Erling E.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...