Gå til innhold

Den store "Hva er det, og hva gjør den" tråden


Anbefalte innlegg

Oki, jeg vet at det er mange der ute som er blanke på elektronikk som kanskje vil lære litt nye ting.

 

Jeg personelig liker å holde på med elektronikk, men har aldri kommet så langt at jeg har fått funnet ut hva en Transistor er og hva den gjør. Er det noen som vet?

 

Hvis noen andre lurer på noe så post det her.

 

Kunnskap er for alle

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En transistor er en komponent som kan styre en stor strøm med en mindre strøm. Den har tre bein og det er spenningsforskjellen mellom base og emitter som bestemmer hvor mye strøm den kan lede.

 

En transistor kan virke som en bryter og som en forsterker. Finnes også kretser som med kondensatorer og motstander kan virke som forskjellige vipper.

Lenke til kommentar

Vil det si noe som dette?

 

---2

-1

---3

 

(1,2,3 er bena)

 

Hvis kretsen går fra Kilde>2>3>f.eks.LED.

 

Da vil kretsen være brutt mellom 2 og 3.

Men hvis det kommer over 0.65V på 1 så vil kretsen være sluttet?

 

Am i right?

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar

Transistorer er oftes lagt av silisium. Symbolet for ein transistor er slikt:

 

/ <--- kollektor

|/

basis ---> -----|

|\

\ <-- emitter

 

Eineste som mangler på teiningen er atte det skal være ein pil på emitteren, som peiker nedover.

Funksjonen til ein transistor er atte den begynner og lede når den får ein spenning som er over 0.6 v fra basis til emitter (emitter pleier ofte og vere koblet til 0v eller GND). Den kan funke som ein brytervist du kobler eit pot.meter mellom kollektor og basis (kollektor er koblet til spenningen f.eks +12v). Når du vrir pot.metere nedover slik atte motstanden blir mindre, da vil spenningsfallet gå ned over pot.meteret, og du vil få ein større spenning over basis/emitter, da vil den "pluttseleg lede". Ein transistor blir og brukt til og forsterke eit signal, eg orker ikkje og forklare hvordan den fungerer.

 

Håpte dette svarte på spørsmålene.

 

MVH

Frode

 

OMG den fine teiningen min blei ødelagt :(:(

Endret av Frodehf
Lenke til kommentar

ja nå snakker du om en NPN transistor. (negativ, positiv, negativ)

PNP transistorer har pilen oppover.

 

utrolig vanskelig å lære om transistorer over et forum, mye enklere å lære fra en lærer eller en bok. kan godt legge ut i lange baner om felt effekt transistorer osv men du vil ikke forstå bæret.

 

skal du gå elektro? da bør du vente med å lære dette til dere skal lære det da.

etter mitt syn er transistoren det vanskeligste å lære seg. tyristorer er enkelt når man først kan transistorer. triac og diac likeså

 

vet du hva en diode er? en NPN transistor kan tegnes som to dioder som gå fra hverandre, med base i midten av dem.

slik:

npn_transistor.gif

 

PNP blir da motsatt. dette er de to første transistorene du kommer til å lære om om du går elektro.

 

EDIT:

The Basic Transistor Amplifier

transistoren brukes også til forsterkning.

 

ewil twin var i pirke humør :p så det blei en edit til.

NPN peker pilen fra midten, PNP peker den mot

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar
Da vil jeg gjerne få spørre om hva en transistor består av? Jeg åpnet en transistor en gang og noe brunt "gøgg" kom ut, det stanket i hele huset og fattern ble ganske irritert :innocent:

En transistor består stort sett av grunnstoffet silisium, så du kan sammenligne det med et sandkorn.

Høres ut som det du har åpnet er en elektrolytt-kondensator.

 

Mer info om halvledere: http://electronics.howstuffworks.com/diode.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...