Gå til innhold

NTFS for Mandrake 10.0?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig installert Mandrake 10.0 ( ikke Powerpack ) med kjerneversjon 2.6.3-4mdk på maskinen. Jeg har 2 harddisker, hvorav den ene er bare Mandrake og den andre er NTFS-formatert. Såvidt jeg har forstått så har ikke denne kjernen NTFS-støtte, og etter intensiv leting på nettet har jeg ennå ikke klart å finne noen pakker eller noe som kan gi NTFS-støtte til Mandrake.

 

Må jeg rekompilere kjernen? Går det an å patche den? Jeg har lest et sted at man ikke bør bruke noen andre kjerner enn x.x.x-xmdk siden disse inneholder mer enn bare standardkjerner. Og hvilke kjerner ( hvis noen ) har NTFS-støtte som standard? :dontgetit:

 

Håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva skal du med NTFS partisjoner i Linux egentlig? skal du skrive til den eller skal du bare lese fra den? hvis du skal sistnevnte er det jo bare å mounte NTFS partisjonen på vanlig måte slik at du har tilgang til partisjonen med din bruker og få tilgang til filene dine i Linux. Fat32 er enklere å få tilgang til og skrive til i Linux enn det NTFS partisjoner faktisk er. selv har jeg tilang til mine NTFS partisjoner i Linux selv om jeg egentlig ikke har så mye brukt for det. jeg er ikke helt sikker men jeg tror ikke at jeg har skrivertilgang til NTFS partisjonene mine men lese tilgang har jeg i massevis. å det fikk jeg til ved å mounte partisjonen i Linux.

Lenke til kommentar

Hrm... det gikk visst an å mounte den selv om ikke ntfs var listet i filesystems :blush:

Dumme meg....

 

Men nå har jeg et annet problem. Jeg får ikke tilgang til katalogen disken er mountet til ( /mnt/windows ) uten å være root. Har prøvd chmod 777 /mnt/windows og chown <brukeren_min>.users, men jeg får bare feilmelding: You do not have enough permissions to read file:/mnt/windows

Endret av Trc
Lenke til kommentar

for å få tilgang til Windows partisjonene dine med alle brukere bruker du denne kommandoen i /etc/fstab:

 

/dev/hdxx /mnt/win_c ntfs user,rw,uid=1000 1 0

/dev/hdxx /mnt/win_h vfat user,rw,uid=1000 1 0

 

disse funker iallefall hos meg i Slackware 10.0, og da får jeg tilgang til Windows partisjonene mine når jeg også logger inn med min vanlige bruker.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Hvor tilrådelig er det å mounte ntfs rw, slik wil gjør? Det sikreste er å begynne med ro istf rw, i /etc/fstab, og så teste skriving særskilt. Muligens vil rw bare virke som ro med ntfs i noen versjoner, men skrivestøtta for ntfs bedrer seg jo stadig. Et problem er at NTFS og NTFS er mange ulike ting, slik at en kanskje bør teste skriving med oppdatert ntfs-modul og den aktuelle kombinasjonen av Windows-versjon og SP.

Lenke til kommentar

Vil sterkt annbefale deg å bruke 'ro' istedet for 'rw' på ntfs partisjoner.

 

En standard kernel kan ikke skrive til nfts-parisjoner på en sikker og brukbar måte.

(Men hey, har du en bra backup rutine og ikke er redd for å fucke opp filsystemet ditt, så må du bare prøve.)

Lenke til kommentar
/dev/hdxx /mnt/win_c ntfs user,rw,uid=1000 1 0

/dev/hdxx /mnt/win_h vfat user,rw,uid=1000 1 0

Det kan være jeg som er dum, men jeg får det fremdeles ikke til å funke. :(

 

Mener du at det skal stå "user" eller navnet på brukeren min?

 

Skal prøve å poste innholdet i fstab når jeg kommer hjem og se om noen kan se hva som er galt

 

hva skal du med NTFS partisjoner i Linux egentlig? skal du skrive til den eller skal du bare lese fra den?

 

Det holder å kunne lese den. Det er backup fra Windows-installasjonen

Endret av Trc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...