Jørgen Sørheim Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 ... og vi skal ikke ha noen av dem linket her på forumet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. oktober 2004 Del Skrevet 2. oktober 2004 Det er lovlig med en kopi av alt du har av elektroniske tinger, ja t.o.m DVDer. Det som ikke er lov er videresalg av det materielle. Derfor, emulator og ROMs er lovlige å ha og bruke, bare du eier spillene du laster ned. (Er vel få av oss som sitter på utstyr til å lage egne ROMs) Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Ingen sparker inn døra di, for å si det sånn. Altså, Gud lyner deg heller ikke ned om du onanerer, men det betyr ikke at det ikke er galt. Endret 3. oktober 2004 av Rafael Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hva er altså en emulator? En slags crack/patch som gjør at man f.eks kan spille N64 spill på pcen? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 En emulator er et program som simulerer en konsoll på PCn (om ikke jeg igjen er på bærtur) Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Så det er et program for hver konsoll altså? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Så det er et program for hver konsoll altså? Jepp, men det finnes kansje kombi emulatorer som emulerer flere konsoller, men det vet jeg ikke, har blitt en stund siden jeg holdt på aktivt med Emu og slikt. Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Aha..Da vet jeg hva en NEs emulator er. Lenke til kommentar
fiskfisk Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 En emulator er kort og godt noe som etterligner maskinvare, slik at man kan kjøre kode for en annen plattform på en alternativ målplattform. Stort sett all utvikling på tidlige nivå for nye maskinvareplattformer (f.eks. nye konsoller) gjøres utelukkende på emulatorer, ettersom det ikke finnes noen fysisk eksemplar av målplattformen tilgjenglig. Emulatorer er absolutt ikke ulovlig, og i dag distribueres de veldig ofte som en del av utviklingspakken (f.eks. for mobiltelefoner). Alle som ønsker det, kan f.eks. laste ned en P800 / P900-emulator (dvs, i praksis en Symbian-emulator), som herfra. Det er fritt fram for utviklere å lage programvare som etterligner andre, både maskinvare og ren programvare, og det vil det forhåpentligvis forbli i framtiden også (si NEI til programvarepatenter, etc). Det finnes emulatorer mer eller mindre for absolutt alle tilgjenglige plattformer, og det er absolutt ikke slik at man trenger et BIOS-image for å bruke de fleste. Det er kun i enkelte tilfeller hvor det faktisk finnes en BIOS, som er mer avansert enn helt, helt enkle greier (Amiga er et eksempel, der man trenger en såkalt "Kickstart"). GBA hadde f.eks. enkle emulatorer tilgjenglig allerede før enhetene var til salgs her til lands, og veldig mange av dagens utviklere på GBA startet med å skrive enkel kode for emulatorer (eller ved å skrive sin egen emulator). Så for å gi deg et entydig svar på spørsmålet: Ja, emulatorer er fullstendig lovlig, så lenge de ikke distribuerer opphavsrettsbeskyttet materiale. Lenke til kommentar
gudesen Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Altså, Gud lyner deg heller ikke ned om du onanerer, men det betyr ikke at det ikke er galt. nei, det er jo fryktelig galt da.... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Om en emulator er lovelig i følge lov, hvorfor er det da ikke lov å komme med informasjon om dem på forumet her? Selve emulatoren fører ikke til piratvirksomhet, om det er pointe burde google også forbys, for gudane skal vite der finnes mye der som kan lede til piratvirksomhet Lenke til kommentar
fiskfisk Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Emulator-punktet ble vedtatt fjernet fra retningslinjene for en god stund siden, og skulle følgelig ha vært tatt bort fra siden som beskriver retningslinjene. At det ikke har skjedd, er selvfølgelig beklagelig, og det bør være ordnet ganske snart. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg har lite greie på programvare og hardware inni en konsol, men jeg har litt vanskelig for å forstå problemet med å lage f.eks en god PS2 emulator. Noen som har lyst til å forklare? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg har lite greie på programvare og hardware inni en konsol, men jeg har litt vanskelig for å forstå problemet med å lage f.eks en god PS2 emulator. Noen som har lyst til å forklare? Selve emulatoren tror jeg ikke er problemet å code, er garantert noen som har prøvd det allerede. Problemet er å ha en maskin som klarer å kjøre emulatoren og spillet. Det er der stridens eple ligger. Maskinene i dag tror jeg ikke takler all den informasjonen som må beregnes for at en emulator for PS2 skal fungere. Du ser i dag, det er fremdeles litt problemer med PSX og N64 emulatorer i dag, og det er ikke mange emulatorer til de systemene som virker perfekt. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 punktum for N64 emulatoren ble vel satt med PJ64 som fungerer nærmest perfekt til alle spill. Etter å ha runda feks. Zelda på TV er det en opplevelse alle bør unne seg å spille den på emu med perfekt grafikk. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 punktum for N64 emulatoren ble vel satt med PJ64 som fungerer nærmest perfekt til alle spill.Etter å ha runda feks. Zelda på TV er det en opplevelse alle bør unne seg å spille den på emu med perfekt grafikk. Må bare si meg enig der , PJ64 er det beste du får av emulatorer til N64 nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå