Gå til innhold

Crash! (Setter pris på all hjelp her)


Celsior

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har problemer med at maskinen stall'er helt hvis jeg ikke har CPU vifta på fullt. Den crash'er under winamp, C&C Generals ZH, selv under filmer kan den bare plutselig freeze opp. Først tenkte jeg skjermkort; testa med et annet kort. Uten resultat selvfølgelig. Nå tenker jeg CPU, evt RAM eller HK... Aner faktisk ikke hva det kan være. Jeg har ikke råkjørt CPU'en, siden 2100Palomino er en bedriten sak å overklokke, og vil simplethen ikke la seg overklokke.

 

Noen som vet hva det kan være? Har prøvd reinstallasjon av system partisjonen, mer paste under CPU'en. Eneste som fikk den til å ikke kræsje under vanlig bruk er å sette Volcano9 vifta mi på 5000rpm. Og ja, gjett om det uler...

 

Kanskje Soltek kortet mitt er gåent? På den andre siden, har jeg hørt at de korta er meget stabile. Men hvem vet. Tviler på at det skal gå an å bruke opp en TwinMos 2700 brikke på knappe to år. Aner ikke hva jeg skal gjøre.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på hva som er galt jeg. Har du msi? De har litt problemer med varme, du må kanskje bytt bios da. Biosen "tror" at det er for varmt. (Det gjorde minn, men jeg kjøpte ny vifte). Kjøp en bedre vifte kanskje. Dette minner meg om varme. Du har vel perfekte drivere? Se om alle kjører feil fritt...

Det kan være mye!

Lenke til kommentar

Har brukt samme drivere hele tiden. Det er svært lite som peker på at dette er et feilende software el. virus tilfelle. AGP driver, HK driver, skjermkortdrivere, alt fungere som det skal. Har kjørt memTest på RAM'en uten at den ga noen indikasjon på at noe var galt. Jeg mistenker CPU'en begynner å bli sliten. Kjøling får den jo nok av, ihvertfall mer enn hva som er normalt for en helt vanlig hjemme maskin.

 

Har reinstallert win to ganger nå nylig. La inn nøysomlig hvilke progs jeg absolutt trengte, og fyrte opp C&C, og likevel frøs den etter kort tid.

Lenke til kommentar

En sjekk med MBM vil vel raskt avgjøre hvor vidt det er et varmeproblem. Hvis du poster temperaturene gir det en litt bedre pekepinn.

 

Tviler sterkt på at det er et software problem, vifteregulering skal ikke ha noen forskjell på det. Må være noe med hardware, og når viften må stå på max peker det på cpuen.

 

Forøvrig er en Palomino som du sier en gansk "bedriten" sak, og den dytter ut mye varme, så det ville ikke overraske meg om den var problemet.

Lenke til kommentar
Du skrev du hadde tatt på mer kjølepasta. Kanskje du har tatt på for mye? Skal bare være et tynt lag for å utjevne ujevnheter mellom prosessorkjerna og kjøleribba

Har i grunnen ikke merket noe forskjell fra før og etter... Men det er ikke det som er problemet - hadde det nå bare vært så vel.

 

 

w3p: Sette vifta på feil vei er relativt bra jobba, hehe.

 

 

wizzcat: Takk for seriøst svar. Temp'en lå på alt ifra 55 til 70 grader idle (ca2100rpm). Noe som har vært normalt for oppsettet mitt helt siden jeg fikk V9 vifte på den.

 

Ved å kjøre opp vifta til max rpm oppår jeg idle på 45 til 52 grader. Ca3000rpm vil gi meg idletemp fra 50 til 61 circa.

 

Eh, og hva er eg. MBM?

Lenke til kommentar

Heisann

 

eg er enig med dem som sier det er varme. hadde samme proplemet med samme cpu'en selv for en stundsida ( min låg mellom ca 50 til 60 grader). eg fannt ut at det må vere varmen frå cpu'en som sliter cpuen. den blir på ein måte sakte men sikkert brent opp ( palinimo krever extrem kjøling ). ville kjøpt ein ny xp cpu dei begynner nå å bli billigere. elle se om du kan få bygd deg en athlon 64 maskin.

 

vist maskina gradvis begynner og krasje i flere og flere appz og middel temperaturen sakte men sikkert bare stiger er det cpu'en som sier takk for seg!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
PSU som er i ferd med å ta kvelden ? Sjekket volt osv ...?

Hvordan får jeg sjekket dette? Håper det kan gjøres med software for ellers sliter jeg.

 

Nå begynner det å bli kritisk her. Får jo ikke spilt nye spill på maskinen... Eneste er CS som går igjennom, fy fa** så dårlig. Selv i korte perioder. C&C G., Global Ops, OPF og GTA:VC krasjer etter svært kort tid. Og jeg kan ikke ha døra på kabinettet igjen, for da krasjer den også. Temp'en stiger med 10-15 grader og. (Alt peker mot CPU her, tror jeg?)

 

Trenger litt flere meninger her.

Lenke til kommentar

Volt'en er som følger:

 

VCORE 1,72V

VCC3 3,37V

+5 4,94V

+12 12,28V

 

 

Skjønner ikke det med varmen. Jeg har jo en Volcano9 CoolMod vifte på den...

 

Jeg kommer til å gå ifra AMD til Pentium. Jeg er drittforbanna!

 

Tenkte på en boxed Prescott 2.8 1mb cache. Mon tro om jeg vil merke stor forskjell fra det oppsettet jeg har nå?

 

Tenkte meg et billig HK, f.eks Asus P4S800 med SiS651 chipset. Disse her SiS greiene, er de mye 'dårligere' enn VIA og Intel sine chipset? Er det noen ytelsesforskjell der..?

Lenke til kommentar

Har du satt på ny kjølepasta etter du har tatt av cpu-vifta?

Isåfall må du rense cpu'en og vifta og så kan du prøve å sette den på.

 

Kan jo være det.

 

edit: Husk å ha ett helt tynt lag med kjølepasta. Det skal bare dekke overflata sånn at varmen kommer igjennom.

Endret av glennb
Lenke til kommentar
Du skrev du hadde tatt på mer kjølepasta. Kanskje du har tatt på for mye? Skal bare være et tynt lag for å utjevne ujevnheter mellom prosessorkjerna og kjøleribba

Har i grunnen ikke merket noe forskjell fra før og etter... Men det er ikke det som er problemet - hadde det nå bare vært så vel.

 

 

w3p: Sette vifta på feil vei er relativt bra jobba, hehe.

 

 

wizzcat: Takk for seriøst svar. Temp'en lå på alt ifra 55 til 70 grader idle (ca2100rpm). Noe som har vært normalt for oppsettet mitt helt siden jeg fikk V9 vifte på den.

 

Ved å kjøre opp vifta til max rpm oppår jeg idle på 45 til 52 grader. Ca3000rpm vil gi meg idletemp fra 50 til 61 circa.

 

Eh, og hva er eg. MBM?

da er det nok cpu'en som blir for varm. 70 grader idle vil si over 80 på maks load. kjøp ny vifte med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...