Gå til innhold

Viftestyring med "økende" LED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå spør jeg kanskje om litt mye hjelp her, men som sagt..(nybegynner)

 

kan du sette navn på de forskjellig komponentene... og hvilke av de som skal være hvor på kretsen?

 

hva med den rehostaten som jeg skal bruke til å styre spenningen på vifta(hvis det i det heletatt er en rehostat jeg må bruke), er det noen spesifikasjoner som jeg må ha for at den skal virke i denne kretsen? og kommer den i kretsen?

 

PS: får man tak i alle komponentene på butikken til elfa som er i Sandakerveien 76

 

noen som vet det?

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar
Den LED greia som var i den guiden var hissig kul :w00t: er det noen som vet hvor jeg kan skaffe en sånn?

-60-125-87

Motst 5,6kohm 5% 1/2W 2.17kr/stk 1 Stykk 2.17kr

 

-60-124-70

Motst 680ohm 5% 1/2W 2.17kr/stk 1 Stykk 4.34kr

 

-73-131-09

LM3914N-1 LED-drivare DIL18 28.20kr/stk 1 Stykk 28.20kr

 

-65-742-63

Kond CK06BX 0,47uF/50V 19.30kr/stk 1 Stykk 19.30kr

 

-67-771-14

Tantalellyt 2,2uF/25V 1m 7.93kr/stk 1 Stykk 7.93kr

 

Ellers er det bare og følge guiden. Men den blir ikke lik PioUs-JiN sin løsning.

Endret av evil-twin
Lenke til kommentar
Kan få tak i alle delene i butikken ved Storo ja. Da for du 10% rabatt om du er student med bevis. Men har du selve viftekontrollern med knappen du vrir på eller trenger du krets på den også?

har, men den er så liten og siden jeg skal modde på plexi forsvinner den... så jeg trenger nok det da.. men kan du lage den inn i samme krets? sånn at jeg ikke blir så forvirra når jeg skal sette de sammen.

Lenke til kommentar

evil-twin, eit spm om den kretsen. Måtte ikkje motstandene som ligger til venstre for transistorene øke i resistans nedover ? Vist ikkje vil jo alle tennes sammtidig når spenningen er høg nok, eller ? Og du kan ikkje bruke eit pot.meter til og styre ein vifte, tåler for lite effekt.

Lenke til kommentar

Vist du kutter ut transformatoren, og tar spenningen rett fra strømforsyningen vil ikkje kretsen koste meir ein noen få kroner, og kretsen kan ta opp til 10 amper osv, kommer an på kass tyristor du kjøper, men eg bygde kretsen og da rauk dobbelbasdioden når eg skrudde pot.meteret ned. Ka kan grunnen være ? Komponentene får du til 1-15kr hos elfa, tyristoren koster 20 eller noe. Ka meiner du med Vut/5 Vut/4 Vut/3 osv ? lm 317 voltreg kor finner du den ?

Lenke til kommentar

Mener at spenninga ved hver av transistorene vil få spenninga fra spenningsreg delt på antall motstander ved det leddet. LM 317 for du på elfa. En annen ting med den kretsen over er at den ikke regulerer spenninga, men kapper opp AC halvperioder. Dvs at det alltid vil være 12v, men over en variabel tidslengde.

Lenke til kommentar

Selvfølgeleg regulerer den spenninga, du har rett i atte den kutter halvperioden. Men effektivspenningen over vifta reguleres av kor snar kondensatoren lader seg ut og opner dobbelbasdioden/tyristoren. Men Har du ein løsning på ka som kan vær gale med kretsen eg har bygd ?

Lenke til kommentar

Stemmer det at effektivspenninga blir mindre, men for at led-kretsen skal fungere må selve spenninga synke. Led-kretsen vil nemlig oppfatte 12v som 12v samme hvor lenge det er puls.

 

Du kan ha glemt og koble direkte mellom potmeteret og base på dobbelbasen. Da vil det bli mot null motstand da du vrir ned pot.

 

Det stemmer at det blir samme spenningsfall over hver motstand, men jo lenger ned du kommer jo flere motstander i serie blir det og dermed større spenningsfall.

Endret av evil-twin
Lenke til kommentar

takk, eg glømte heilt atte strømforsyningen har ein "rein linje" på likespenningen. På den som eg har bygd har eg berre brukt 4 dioder til og "snu" polariteten slik atte den er likespenning. Den kan ikkje ha vore 0ohm, eg kunne dreie den og vifta gjekk opp og ned i spenning. Men da eg skrudden den slik atte vifta skulle gå på fult, ja da rauk dobbelbasdioden eller unijunktion (er heilt sikker på atte eg skreiv det feil :!: ) Eg forstår enda ikkje korleis led kretsen fungerer, kan du forklare det bedre ? Korleis kver ledd tennes etter kor stor spenning motoren har. Vist det er muligt og forklare meg det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...