Gå til innhold

Viftestyring med "økende" LED


Anbefalte innlegg

kan jo eventuelt søke på elfa selv da?

 

eller du kan høre med din lokale elektronikk sjappe?

- print ut det koblingsskjemaet og gi det til døm, de plukker ut hva du skla ha..

hm... først og fremst hadde det jo bært greit om det var noen elektroshappe her...

 

nærmeste er en clas ohlson og der regner jeg med at de ikke har alle delene, mens elfa ligger 30 - 25 min unna :p

Kan du ikke bare be evil-twin om å prosjektere for deg, tegne hele stasen for deg, finne riktige komponenter inkl. varenummer i forskjellige aktuelle butikker, finne prisene for deg, kjøpe inn tingene for deg, levere delene på din adresse når du måtte forvente det og bistå deg ved selve arbeidet med å bygge utstyret ditt?

 

Du bør kanskje begynne med noen enklere før du begynner å bygge noe mer komplisert?

 

Man må lære å krabbe før man kan lære å løpe 100 meter hekk i gata!

 

:hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm funka ikke så godt... ihvertfall ikke med det potmeteret... funka litt bedre med et 5 K eller 4,7K potmeter, men fikk ikke mer enn ca 8 v ut av den regulatoren... og de siste lysdiodenen tente ikke....

hm..... det var ikke helt det jeg håpa på :ermm:

 

men evil-twin (eller noen andre) kan jo prøve å tegne et nytt et bare ikke kl02.45 om natta. da funker det sikkert litt bedre :p

 

men takk for hjelpen Tho®¿ :thumbup:

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar

Tho®¿ her er ein viftestyring som er ofte brukt som dimmer, du kan og bruke den som ein viftestyring. fasestyring.gif Eg kan sette opp ein utstyrsliste vist det trengs, men den tar eg etter hukomelsen :\ så det er ikkje sikkert komponentene er slik dem skal.

 

R1: spenningsfallet er 2.9v over den, skal tåle 0.25 w og skal være 560 ohm (5mA)

Dz: 9,1 v | (må tåle 12 v) 5mA

C: 0-9,1 v | 1 microfarad

Rp: 0-9,1 v | 10000ohm | 0-910 micro A

R2: 1500 ohm | 5mA

R3: 300 ohm | 5mA

Triac : 12-0,6 v | dette kan du bestemme etter kor stor effekt du skal bruke til viftene, f.eks 10 A | ca 120W

Trafo: Siden du skal ha 120 w som skal justeres kan du kjøpe ein trafo som leverer 100w | Primærside 230 v sekundær 12 v

Mellom A-B på bilde skal det være ein kortsluttningssikring (500mA)

Lenke til kommentar
Size'n er ikke stor, men stort i plass.

 

Bruk Paint til resize.

 

Men er du klar over hvor i h****** ubruklig den viftestyringa di er når den skal brukes i maskin og den har 12v?

Har ingen aning, eineste viftestyring eg veit om der du slepper store effekttap. Eg har spurt deg fleire ganger om du veit om ein annen, men du har ikkej svart.

Lenke til kommentar
hvorfor dette når han har 12V fra MOLEX kontakten? :)

Det er fordi denne regulerer spenningo med fasestyring, 12v fra molex en er ein rein likespenning. Men det du trenger er ein sinuskurve, der den eine halvperioden er snudd opp slik atte det bli likespenning.

Det er ikke nødvendig å ty til en ekstern strømforsyning. Til en vifte som trekker noen få watt holder det massevis med en spenningsregulator.

Du taper kanskje noen få watt når viften kjører på det laveste, men likervel mye mer effektivt enn en 220-12V transformator.

 

Denne er ofte laget av jernkjerne og taper energi til varme i form av Eddy Current som frembringes av et kraftig magnetisk felt i jernkjernen.

 

Vil man ha mer effekttiv regulereing, men ikke stiller så store krav til rippel så er nok PWM den beste veien å gå, men denne krever litt mer komplisert kretsdiagram og litt mer beregning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...