Gå til innhold

Viftestyring med "økende" LED


Anbefalte innlegg

hvorfor dette når han har 12V fra MOLEX kontakten? :)

Det er fordi denne regulerer spenningo med fasestyring, 12v fra molex en er ein rein likespenning. Men det du trenger er ein sinuskurve, der den eine halvperioden er snudd opp slik atte det bli likespenning.

Det er ikke nødvendig å ty til en ekstern strømforsyning. Til en vifte som trekker noen få watt holder det massevis med en spenningsregulator.

Du taper kanskje noen få watt når viften kjører på det laveste, men likervel mye mer effektivt enn en 220-12V transformator.

 

Denne er ofte laget av jernkjerne og taper energi til varme i form av Eddy Current som frembringes av et kraftig magnetisk felt i jernkjernen.

 

Vil man ha mer effekttiv regulereing, men ikke stiller så store krav til rippel så er nok PWM den beste veien å gå, men denne krever litt mer komplisert kretsdiagram og litt mer beregning

Du behøver ikkje så masse W, men poenget med denne viftestyringen er atte den kan ta opptil 4 delta 120x120 vifter. Vist du ikkje har tenkt og ha meir en 10-20w så kan du jo kjøpe ein ferdig bygd viftestyring. Og med denne viftestyringa så går viftene uavhengig av pc en, så dei trenkker ikkje fra psu en din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men det er ikke en slik jeg tenker på... har sett gjennom hele bit-tech og fant ikke det jeg leta etter, men den som evil-twin lagde stemte sånn någenlunde... eneste var som sagt at ikke alle LEDsene tente når den stod på fult.....

 

noen som har et forslag slik at alle kan lyse??

Jeg tok en kvalitativ analyse av kretsen og har regnet ut noen viktige informasjon.

Rb=10K, Rd=180 og Df=0.7V (spenningsfallet over LED) i_f=20mA

 

transistorKrets.JPG

 

Jeg har kommet frem til at når spenningen når ca. 6V lyser den første dioden sterkt. Øker du spenningen mer lyser de andre.

 

Fra likningen er Rb>>Rd og strømmen inn til basen i transistoren bestemmes av Basemotstanden Rb.

 

Så hvis de lysene lengre nede ikke lyser så er det fordi spenningen (Vr1 i figur) er for liten slik at strømmen inn til basen er for liten. Da blir strømmen gjennom dioden = 181 ganger strøm inn til base mindre enn 10mA og da lyser dioden ikke mye.

 

Det du kan gjøre er å endre Rb=10K til noe mindre for å øke strømmen inn til basen. Da tror jeg at dioden til den aktuelle transistoren skal lyse :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

hm.. så alle som har 10K i motstand skal byttes ut? eller er det bare de som du kaller "R1" eller er det bare de som du kaller "Rb"...

 

og kan eventuelt du evil-twin tegne denne kretsen på nytt der du har forandret dette slik at jeg bare kan stikke innom elfa og vise frem denne kretstegningen slik at jeg får de delene jeg skal ha ;)

 

takker for all hjelpen

Lenke til kommentar
oki.. men jeg skjønte faktisk bedre hva du mente nå ;) enn tidligere.. trudde alle skulle byttes ut jeg :ermm: men der tok jeg feil....

 

men skal alle (de som er på rekke med R1, Rb og RD) byttes ut med en motstand f.eks. 4,7K eller er det kun de på rekke med R1 som skal byttes hvis det lyser dårlig?

Bytt ut kun Rb. La de andre være sånn som de er.

DVS BYTT UT KUN EN MOTSTAND, Rb!

 

Det kan hende at dette likervel ikke fungere, men hvis det skulle være tilfellet må jeg beregne alle "R1" motstandene slik at diodene kan begynne å lyse ved forskjellige spenninger...

Lenke til kommentar

ser at jeg har plukket ut feil Beta verdi (Hfe i dette dokumentet: http://www.elfa.se/pdf/71/07105513.pdf)

 

Jeg valgte Hfe=180

 

Jeg ser at BC547B har Hfe=250 og BC457C har Hfe=450

 

Dette gjør at strømmen inn til basen kan senkes til halvparten hvis du har C-versjon. Dette gir en spenning på 3.7V i stedenfor 6V som regnet ut tidligere.

 

Hvis du har Spenningsregulator som vist i kretsen er Vmaks = ca. 10.5V

Spenningsdeling av 5X R1 gir ca. 2V over hver.

 

Ved maks verdi vil det legge seg ca. 4V over den nest nederste dioden og denne lyser kanskje såvidt.

 

Den nederste dioden får maks 2V inn til basen, og lyser selvfølgelig aldri.

 

Stemmer det at den nest nederste dioden lyser veldig svakt, mens den nederste dioden aldri lyser? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...