Gå til innhold

Manhunt er frikjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan du nekte for at dette ikke har noen innvirkning når det er dokumentert gjennom flere internasjonale undersøkelser? Som det står i artikkelen er effektstørrelsen som voldelige dataspill har på agressiv adferd nesten like høy som effekten av passiv røyking på jobben og lungekreft. Sistnevnte har jo folk blitt klar over for lengst. Så det blir på en måte å si at dette da ikke har innvirkning på lungekreft. Rimer ikke i mine ører.

Hadde dette vært en udiskutabel sannhet hadde flere dataspill vært forbudt i flere land enn Australia.

 

Grunnen til at det ikke er det er at forskere seg imellom er uenige. Ingen undersøkelser viser en entydig udiskutabel forbindelse som ikke kan settes spørsmåltegn ved. Derfor kan ikke slike konklusjoner dras.

 

Hvis PEGI-merkingen hadde vært overholdt og blitt mer enn en veiledende hadde noe av problemet vørt løst. Samtidig må foreldre på banen. Man kan ikke ignorere hva poden holder på med på pc`en.

Lenke til kommentar

Jeg ble visstnok voldelig av å se på turtles når jeg var liten... Tror jeg ble inspirert :p fikk ikke lov å se på det lenger da.

 

Når jeg spilte thps1 for en fire-fem år siden, blei jeg så bedritent møkk forbanna iblant... Det var fordi jeg holdt på med den samme banen på nytt og på nytt uten å klare en liten detalj... Og de spillene var uendelig masse vanskeligere før man kunne gå av brettet. Den greia med å bli sint når jeg spille har jeg lagt av meg, da. Har vel funnet ut at det finnes mer vettuge ting å hisse seg opp over. spiller heller noe annet eller gir opp.

 

Jeg tviler ikke på at spill kan påvirke folk (særlig barn) i negativ grad, at noen kan få voldelige tendenser og sånt, men at det strekker så langt som til drap og lemlestelse tror jeg har med andre ting å gjøre. Noen har vel, som nevnt tidligere, anlegg for slikt, og det kan trigges av så mangt.

Lenke til kommentar
Hentet fra artikkelen:

 

Det må ikke gå an for medievitere å bortforklare den sammenheng som er dokumentert mellom medievold og aggressiv og voldelig adferd. Den er etablert både ved bruk av eksperimentell, korrelasjonell og longitudinell forskning. Til sitt forsvar kommer de trekkende med en gammel, foreldet antagelse om at barna gjennom slike spill får ut sine frustrasjoner og at dette skulle redusere aggresjon. Aggresjonsforskerne har for lengst forlatt slike spenningsdempingsteorier fordi det har vist seg at de som utøver aggressive handlinger, blir mer og ikke mindre aggressive gjennom sin aktivitet.

Her står det i klartekst: Aggresjon og voldelige tendenser kommer først. Påvirkning fra dataspill kommer etterpå.

 

Ergo: Voldelige dataspill kan ikke sies å skape aggresive mennesker.

 

Men, voldelige dataspill kan hisse opp og inspirere personer som allerede har voldelige tendenser. Men å angripe dataspillene er å behandle symptomene, og ikke årsaken.

Lenke til kommentar
Hentet fra artikkelen:

 

Det må ikke gå an for medievitere å bortforklare den sammenheng som er dokumentert mellom medievold og aggressiv og voldelig adferd. Den er etablert både ved bruk av eksperimentell, korrelasjonell og longitudinell forskning. Til sitt forsvar kommer de trekkende med en gammel, foreldet antagelse om at barna gjennom slike spill får ut sine frustrasjoner og at dette skulle redusere aggresjon. Aggresjonsforskerne har for lengst forlatt slike spenningsdempingsteorier fordi det har vist seg at de som utøver aggressive handlinger, blir mer og ikke mindre aggressive gjennom sin aktivitet.

Her står det i klartekst: Aggresjon og voldelige tendenser kommer først. Påvirkning fra dataspill kommer etterpå.

 

Ergo: Voldelige dataspill kan ikke sies å skape aggresive mennesker.

 

Men, voldelige dataspill kan hisse opp og inspirere personer som allerede har voldelige tendenser. Men å angripe dataspillene er å behandle symptomene, og ikke årsaken.

Som jeg sier ja.

 

Endel undersøkelser prøver å vise at dataspill skaper drapsmenn/kvinner. Dette er latterlig. Det finnes utallige måter mennesker blir trigget på. Hvis ekstreme tilstander ligger latent, kan de mest absurde situasjoner eller hendelser trigge mennesker til grusomme handlinger. At dataspill kan være en av disse er ikke umulig, men det trenger ikke å være selve volden i spillet som utgjør faren. I et strategispill har man følelsen av makt, stor makt. Man legger under seg store arealer med land, og man styrer svære armèer.

 

Voldelige personer tenner ofte ikke på "vold", men på makt. Det er følelsen av makt som er avgjørende. At en potensiell drapsmann kan skjære hode av noen i Manhunt tror jeg ikke gir ham noe annet enn en latter. Husk at for å forklare syke handlinger så kan vi ikke bruke våre "normale" definisjoner til å lage konklusjoner. Utløsningsmekanismer er sjelden forståelig for oss, ofte heller ikke for drapsmannen.

Lenke til kommentar
Ja, nettopp. Det er jo det jeg har sagt. Dette har en påvirkning på disse personene. Så hvis en person har agressiv adferd fra før av, kan et slikt voldelig dataspill få denne personen til å bli enda mer agressiv, og slik kanskje begå drap.

Joda, men å gi et dataspill skylden for kilden til handlingen er feil. Hadde ikke dataspillet utløst hadde noe annet gjort det. Ennå er det heller ikke påvist at noen har drept ved å bli trigget av et dataspill.

 

Dataspillets betydning blir overdrevet her. Som jeg sa er ikke vold utslagsgivende, men makt, og da ser man plutselig på helt andre spill. I tillegg risikerer en potensiell drapsmann å bli drept selv i et spill, i hodet sitt risikerer ikke drapsmannen dette i virkeligheten, derfor er situasjonen personen opplever i spillet ikke reell for ham.

 

Så hvis en person har agressiv adferd fra før av, kan et slikt voldelig dataspill få denne personen til å bli enda mer agressiv, og slik kanskje begå drap.

 

Dette er ikke riktig. Vi må skille mellom å begå drap affekt og å gjøre det overlagt. Et drap begått i affekt kan i prinsippet begås av hvem som helst. Man blir uhyre provosert, noe alle kan bli, og man slår, feller noen eller noe annet som kan ha dødelig utgang. Det er altså ikke tilsiktet at personen skal drepes, det er en "ulykke".

 

En drapsmann som skal ha spill som inspirasjon er en helt annen type. Her snakker vi om mennesker som skal begå overlagte og planlagte mord, direkte knyttet til opplevelsen de har hatt i f.eks Manhunt. Terskelen til å begå overlagt drap er stor og ingen dataspill kan alene gjøre dette.

 

At noen kan prøve ut saker og ting de har opplevd i f.eks Manhunt, med dødelig utgang kan ha skjedd, selv om det ikke er påvist. Men slik kan man også si om mennesker som har hengt seg selv i forsøk på å gjøre "hengestunt" inspirert av bøker eller filmer, de skader bare seg selv, men idiotien er den samme.

 

Vi vil så gjerne tro at det å drepe noen i et spill må påvirke mennesker til samme handlinger i det virkelige liv. Slik er det bare ikke. Tenk gjennom hvor mye dritt du har sett, hørt og opplevd oppigjennom tidene, mye av det verre enn det verste spill. Vi burde alle vært avstumpede mordere. Men slik blir ikke mennesker påvirket, bestialske mordere er unntaket, ikke regelen.

 

Vi har vært igjennom samme diskusjon når det gjelder musikk. Hvor mange har ikke Black Sabbath drept gjennom påståtte selvmord? I visse fora pågår det fremdeles diskusjoner og undersøkelser rundt dette. Filmer har vært og er offer for dette. Jeg sier ikke at mennesker aldri blir påvirket, men skrittet til å overlagt drap er lang.

Lenke til kommentar

Manhunt er frikjent ja.. Greit nok, tror ikke folk blir oppfordret til å drepe av å spille det spillet. Det er rett og slett -ekkelt- i de forskjellige metodene man dreper folk på. Jeg er ganske herdet etter mange år med voldelige dataspill og splatterfilmer, men dette spillet ville jeg rett og slett ikke spille mer når jeg kom et lite stykke på vei. Det er jo -bare- om å gjøre å drepe slike gjengmedlemmer på forskjellige stygge måter, med closeups på drapsmetoden. Macheten f.eks. er særdeles.. ufin.

Lenke til kommentar

Når du sier at situasjonen i spillet ikke er reel for personen som spiller, så er jeg ikke helt enig. Er noen som ikke klarer å skille mellom fantasi og fakta. Mener bestemt jeg hørte i media for en tid tilbake siden at det var en som hadde begått et drap som minte veldig mye om et drap som ble begått i et spill. Såvidt jeg husker, mente media at spilleren hadde forsøkt å kopiere det som ble utført i spillet.

 

Når du sier at ingen dataspill alene kan få en til å begå mord. Blir det noe bedre hvis spilleren allerede har mange fryktelige tanker og dataspillet er det som er prikken over i'en og dermed får han til å gjøre dette? Selvfølgelig er ikke dette lett å gjøre noe med, men tror det burde være en slags øvre grense for hvor voldelig et spill kan være. Spillene blir jo bare verre og verre, og vi vil nok se en hel del flere spill ute på markedet som kan påvirke enkelte personer i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...