Gå til innhold

Manhunt er frikjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Manhunt er frikjent, det viser seg at det var offeret og ikke drapsmannen som spilte spillet. Det hele var en misforståelse. Hahaha Et TYDELIG eksempel på samfunnshysteri når det gjelder dataspill.

 

http://www.itavisen.no/art/1304101.html

haha :D

 

det var vel vold før spill kom??

 

1. & 2 verdenskrig kom faktisk før også!

De hadde spill før første verdenskrig, ludo osv. kan grave fram voldelige tendenser det!

Lenke til kommentar
Kommentar av psykolog Atle Dyregrov om aggresjon og spill:

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article844836.ece

 

Et utklipp, forsøk på å måle graden av påvirkning:

 

"Den såkalte effektstørrelsen (styrken i sammenhengen) som eksponering for voldelige dataspill har på aggressiv adferd var 0,26. Dette er som Anderson skriver større enn effekten av kondombruk på minskingen av HIV-risiko, og effekten av passiv røyking på jobben og lungekreft."

 

Men les seff helst hele kommentaren.  :)

Dette var jo bare teit.

 

Jeg trur at barn blir kvitt aggresjonen sin ved dataspill. Ta Japan for eksempel. Det har ytterst få tilfeller av pedofili og voldtekter. Og mange mener dette er på grunn av alle Hentai-spillene som finnes. Personene får utlevd fantasiene ved hjelp av dataspill og ikke i den virkelige verdnen.

 

Jeg trur voldsspill kan ha samme virkningen.

 

 

Selv har jeg spilt voldspill så og si hele livet mitt. Og jeg er nesten selve motsetningen av aggresjon. Har aldri skadet noen med vilje, og har aldri egentlig tenkt på å slå noen i det hele tatt. Jeg er for smart til å slåss. Kanskje er det fordi jeg ser mer enn nok vold hjemme foran skjermen?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg spilte 18 års aldersgrense spill før jeg var 9 og jeg har "merkelig" nok ikke drept noen enda! :p (GTA1) Eneste gangene jeg blir litt agressiv er når jeg ikke får spille! :p

 

Hvis myndigheten fjerner alle voldelig spill må de jo også fjerne 90% av alle nyheter, filmer og en god del bøker osv.

Er vi riktig heldige slipper vi historie timene også, vold har det vært så lenge verden har eksistert! (sånn ca i hvertfall) :)

 

 

Nei nå skal jeg spille litt CS og gå å drepe familien min etter på! eeeh... jess da!

Lenke til kommentar
Manhunt er frikjent, det viser seg at det var offeret og ikke drapsmannen som spilte spillet. Det hele var en misforståelse. Hahaha Et TYDELIG eksempel på samfunnshysteri når det gjelder dataspill.

 

http://www.itavisen.no/art/1304101.html

haha :D

 

det var vel vold før spill kom??

 

1. & 2 verdenskrig kom faktisk før også!

De hadde spill før første verdenskrig, ludo osv. kan grave fram voldelige tendenser det!

jah.. Værre enn vi kan forestille oss ;)

Lenke til kommentar
Kommentar av psykolog Atle Dyregrov om aggresjon og spill:

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article844836.ece

 

Et utklipp, forsøk på å måle graden av påvirkning:

 

"Den såkalte effektstørrelsen (styrken i sammenhengen) som eksponering for voldelige dataspill har på aggressiv adferd var 0,26. Dette er som Anderson skriver større enn effekten av kondombruk på minskingen av HIV-risiko, og effekten av passiv røyking på jobben og lungekreft."

 

Men les seff helst hele kommentaren.  :)

Dette var jo bare teit.

 

Jeg trur at barn blir kvitt aggresjonen sin ved dataspill. Ta Japan for eksempel. Det har ytterst få tilfeller av pedofili og voldtekter. Og mange mener dette er på grunn av alle Hentai-spillene som finnes. Personene får utlevd fantasiene ved hjelp av dataspill og ikke i den virkelige verdnen.

 

Jeg trur voldsspill kan ha samme virkningen.

 

 

Selv har jeg spilt voldspill så og si hele livet mitt. Og jeg er nesten selve motsetningen av aggresjon. Har aldri skadet noen med vilje, og har aldri egentlig tenkt på å slå noen i det hele tatt. Jeg er for smart til å slåss. Kanskje er det fordi jeg ser mer enn nok vold hjemme foran skjermen?

Hentet fra artikkelen:

 

Det må ikke gå an for medievitere å bortforklare den sammenheng som er dokumentert mellom medievold og aggressiv og voldelig adferd. Den er etablert både ved bruk av eksperimentell, korrelasjonell og longitudinell forskning. Til sitt forsvar kommer de trekkende med en gammel, foreldet antagelse om at barna gjennom slike spill får ut sine frustrasjoner og at dette skulle redusere aggresjon. Aggresjonsforskerne har for lengst forlatt slike spenningsdempingsteorier fordi det har vist seg at de som utøver aggressive handlinger, blir mer og ikke mindre aggressive gjennom sin aktivitet.
Lenke til kommentar
Det er jo flere faktorer på ungdomsvolden. Den hadde nok vært enda lavere uten noen av disse helt ekstreme pc-spillene.

Det hadde den ikke.

 

De fleste undersøkelser om dette, siste den svenske, forteller oss ting vi vil høre, med det menes at undersøkelsen er subjektiv og at det i etterkant er påvist flere feil. Bl.a ser den på det å spille i noen timer som utelukkende negativt og den snakker om avhengighet. Avhengighet er et negativt ord, men når er man avhengig? Iflg den svenske undersøkelsen ble noen barn irriterte og rastløse hvis de ikke fikk spille på noen dager, undersøkelsen definerte dem da som avhengig. Men kan man defineres som avhengig hvis man blir rastløs og urolig når man ikke får gjøre det man liker på lang tid? Blir du rastløs når du ikke får dyrke hobbyen din på lang tid? Og blir du det....... er du da avhengig av hobbyen din slik at du trenger hjelp?

 

Er det verre å sitte foran pc`en i fire timer enn å sitte foran tv`en i fire timer hver kveld? Vi ser jo myyyye mer på tv, enn vi sitter foran pc`en.

Vi trenger noe eller noen å skylde på, slik er mennesket bygd opp, vi må fordele skyld. Manhunt-saken er et prakteksempel. I den saken kunne alt fått en mening: "Åja, det var fordi han spilte dette spillet ja......". De pårørende hadde fått en forklaring og skylden hadde blitt fordelt.

Lettvint og tåpelig.

 

Expert har også en merkelig tilnærming ril dette med voldsspill. Hos dem kan du ikke handle voldsspill da de kjører "Wallmark"-metoden, men man kan handle de mest ekstreme voldsfilmer. Grunnen til at de gjør dette er at de skal virke familievennlig i media. Bare tull seff.

 

 

Ellers er dette diskutert før , men jeg måtte bare skrive dette siden mange her inne hadde vedtatt at spill skaper voldsmenn/kvinner.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om avhengigheten, men innholdet i noen av disse spillene. Greit nok at du ser ille ting på tven, men her er det ofte en form av sensur hvor det verste er utelatt. Noen som spiller disse voldelige spillene klarer ikke å skille mellom fantasi og virkelighet, og det er også et problem.

 

Vet at veldig mange undersøkelser har kommet fram til nettopp denne konklusjonen at voldelige dataspill kan skape voldelige personer, så dette er nok ikke en myte. Skulle gjerne gitt deg et par linker, men har ikke for øyeblikket..

Lenke til kommentar

Hva med å snu det på hodet? Ungdom som er mer voldelig i utgangspunktet, på grunn av andre forhold, spiller mer voldelige spill enn "vanlige" ungdom?

 

Siden det ikke er så alt for mange voldelige ungdom så kan vi si det slik at:

 

Selv om jeg spiller voldelige dataspill, er det ikke stort større sjanse for at jeg gjør noe voldelig, men hvis jeg er voldelig, så er det større sjanse for at jeg spiller voldelige spill?

 

Eksempel: Uoppmerksomme personer krasher bilen oftere enn andre mennesker, men du blir ikke mer uoppmerksom av å krashe bilen (Eh..det kan vel skje det også).

Endret av HMaster
Lenke til kommentar

Det kommer aldri til å bli bevist at voldelige spill skaper voldspersoner, mordere eller mishandlere, rett og slett fordi det ikke skjer.

 

Spill, film og annen media kan trigge saker og ting som ligger latent, men det er uinteressant siden vi ikke skal forby alt som kan trigge noen til noe. Seriemordere har blitt trigget til sine handlinger når de har sett lik av familimedlemmer, vi kan ikke forby likvake av den grunn. Verden er full av saker og ting som trigger mennesker til gode og dårlige handlinger, slik vil det alltid være. Å påstå at spill, som er kultur, skaper drapsmenn er idioti.

 

Dette er en diskusjon på linje med " er alkohol farligere enn hasj" der noen alltid kommer til å påstå at det ikke er det da disse setter hasj i samme bås som ren heroin, mens andre igjen viser til mer eller mindre troverdige forskningsresultater på at det er det. Begge vil så gjerne at sitt rusmiddel skal være det "ufarlige".

Lenke til kommentar

Hvordan kan du nekte for at dette ikke har noen innvirkning når det er dokumentert gjennom flere internasjonale undersøkelser? Som det står i artikkelen er effektstørrelsen som voldelige dataspill har på agressiv adferd nesten like høy som effekten av passiv røyking på jobben og lungekreft. Sistnevnte har jo folk blitt klar over for lengst. Så det blir på en måte å si at dette da ikke har innvirkning på lungekreft. Rimer ikke i mine ører.

Lenke til kommentar
Hva med å snu det på hodet? Ungdom som er mer voldelig i utgangspunktet, på grunn av andre forhold, spiller mer voldelige spill enn "vanlige" ungdom?

Det kan vera noko i det. Folk eg kjenner som er "opptatt av vold", enten det er fylleslåssing utfor kebaben ei laurdagsnatt eller UFC-kampar på parabol digger òg voldelege dataspel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...