Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Telenor ADSL + Speedtouch modem!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Hjelper naboen min med å sette opp ADSL (Telenor).

ADSL modemet (Speedtouch) ser ut til å fungere helt fint, alle kablene er koblet riktig, også via splitteren. Bravida har vært der og koblet, hun har testet med en annen maskin (laptop) og det funket helt utmerket.

Hun bruker et internt nettverkskort som også funker fint.

Operativsystemet er Windows 98 (ikke SE).

Alle lampene på ADSL modemet lyser grønt, ene lampen lyser orange, noe den skal ifølge manualen, da dette skulle visstnok bety at ADSL er synkronisert (følge manualen).

PC'n er en gammel Compaq Pentium 3. Men dette skal ikke ha noe å si på installasjonen.

Problemet mitt er at programvaren som medfølger ikke finner modemet under innstallasjon.

Noen som vet hva problemet kan være? Noen som vet om et annet programvare som kan ringe opp mot Telenor. Skal jo ikke være nødvendig og bruke Telenor sitt program for å gjøre dette.

Mvh

Frode.

Endret av lavizh
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er et nytt modem kan du jo sette det opp som router, da trenger du ikke noen progranvare.

Får maskinen IP fra modemet i og med du vet nettkortet er i orden?

Skrevet (endret)

Hvis det er et nytt modem kan du jo sette det opp som router, da trenger du ikke noen progranvare.

Får maskinen IP fra modemet i og med du vet nettkortet er i orden?

Eneste måten jeg vet hvordan det funker er at system properties ikke sier noe er feil og led'n lyser grønt ved nettverkskortet.

Endret av lavizh
Skrevet
Alle lampene på ADSL modemet lyser grønt, ene lampen lyser orange, noe den skal ifølge manualen, da dette skulle visstnok bety at ADSL er synkronisert (følge manualen).

Problemet mitt er at programvaren som medfølger ikke finner modemet under innstallasjon.

Lampen skal lyse oransje når den er synkronisert, men den skal ikke forbli grønn. Når du kobler deg opp med online brukernavn/passord, skal lampen lyse grønt. Man kommer seg ikkje på nett før den lyser grønt.

Når det gjelder at programvaren ikke finner modemet, kjenner jeg ikke til. Men om du setter TCP/IP til "motta ip-adresse automatisk", og går inn på http://10.0.0.138/

Der velger du "Connections", der skriver du inn online brukernavn samt passord, og velg "Save this password". Trykk deretter "connect".

Voilá, nå har du ADSL 24/7, uten noe tilleggsbæsj fra telenor.

Skrevet
Eneste måten jeg vet hvordan det funker er at system properties ikke sier noe er feil og led'n lyser grønt ved nettverkskortet.

Det kan være mye feil selv om dette er OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...