Gå til innhold

Must-have mods - nytt liv i Morrowind!


Anbefalte innlegg

Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg for en god stund siden mistet interressen for Morrowind. Enda jeg bare har hatt det i ett år. De første fire-fem månedene var det et knallspill, men så ble jeg mildt sagt ganske lei av at jeg stadig vekk måtte høre "You n'wah!" fra et fjes som så ut som om det kunne bestå av ti polygoner. :wallbash: Det ble bare for dumt. Samme kan sies om animasjonene - rett og slett forferdelige. :no: Heldigvis at spillet er beregnet på å spilles i 1. person.

 

Men så kom jeg over noen mods. Noen helt geniale mods. Noen som endret utseende til både deg og NPC'ene. Og da steg interressen for Morrowind igjen - det var nesten som et nytt spill. Men det fantes så mange av disse mod'ene at jeg ikke visste hva jeg skulle velge. Jeg eksperimenterte en del, og fant ut en kombinasjon av mods som faktisk passet sammen. :D (Ikke alle mods her passer sammen; les readme-filen til hver av dem!)

 

Saken er at jeg her bare skal oppgi noen linker til mods for folk som er lei av stygge fjes og kropper i Morrowind. :thumbdown:

 

Siden denne listen etterhvert har vokst en del og inneholder mer en bare absolutte must-have mods, har jeg markert med grønt.

 

Mods som forandrer utseendet til alle figurer

Better Heads 1.1 - Erstatter alle default-fjes i Morrowind med nye nydelige fjes, som vil si at alle NPC'er såvel som deg får nye fjes. Anbefales alle.

Better Bodies 2.2 - Erstatter alle default-kropper, og gjør animasjoner litt bedre (tror jeg).

Psychology Studios (som utviklet disse to mod'ene) jobber også med Better Clothes, som skal passe perfekt til kroppene i Better Bodies-mod'en (med vanlige klær kan man visst av og til oppleve problemer med clipping (kroppsdeler synes gjennom klær)).

Classical Monsters Replacer 1.0 - Endrer utseendet til Nix hound, Kagouti, Cliff Racer, Winged Twilight, Ogrim, Daedroth, Ash Zombie, Ash Slave, Ash Vampire, Golden Saint, Slaughterfish og Mudcrab. Klikk på linken for før/etter-bilder.

Emma's Mods - På denne siden finner du et alternativ til Better Faces, vet ikke om de virker sammen.

 

 

Mods som forandrer utseendet ditt

Rhedd's Heads - fantastiske heads som faktisk har ferre polygoner enn Bethesda sine default-fjes. Bilder her.

 

Mods som forandrer landskapet (tekstureringer etc.)

Landpatterns - besøk hjemmesiden og se før/etter-bilder. Ser bra ut, men personlig liker jeg bedre Morrowind Visual Pack.

Morrowind Visual Pack 2.11 - Stor forbedring av det meste visuelle i Morrowind, men denne mod'en er stor, og den krever kraftig PC. Bilder her.

Morrowind Visual Pack 2.2 - Dette er en opppdatering til Morrowind Visual Pack v2.11, så du trenger den og (tror jeg). Bilder her. Bildene på toppen og til venstre er før, og bildene på bunnen og til høyre er etter.

Visual Pack XT - Samme type som Morrowind Visual Pack, det er faktisk en "oppgradering" (fungerer altså best med de to over installert). Denne krever enda mer PC en Morrowind Visual Pack, men det står på siden at med et nytt grafikkort vil du ikke merke noe i det hele tatt. Jeg fikk faktisk bedre ytelse med XT pluss de to andre enn med bare de to andre! Dette er veldig fine teksturer, og anbefales på det varmeste. NB! Installer etter Morrowind Visual Pack v2.11 og v2.2!

Ultimate Textures - Complete v3.0 - nok en stor teksturpakke av høy kvalitet.

Seasons - endrer trærne og været etter årstidene. Jeg har sett mange andre tre-mods som gjør at du ikke kan spille på gamle savegames, men jeg vet ikke med denne.

 

Mods som virkelig skaper mer liv i Morrowind

Morrowind Comes Alive 4.1 - Legger til mange NPC'er (med nydelige fjes selvfølgelig) i spillet. Det høres kanskje ikke så mye ut, men NPC'ene flytter seg rundt hele tiden, så du kan støte på samme person i både Balmora og Khuul. Og det er jo også egentlig litt gøy å støte på en crusader langt ute i villmarken når du er på vei mot Ghostgate, så virker ikke Vvardenfell's villmark HELT øde...

Atmospheric Sound Effects 3.04 - Last denne ned, denne er helt essensiell! Dette er en ganske stor mod, men den skaper virkelig mer atmosfære i spillet. Prøv å utforske en Egg Mine nå, det er plutselig HELT annen stemning...

Voice Addons - last dem ned alle sammen! Supre mods som skaper mer stemning.

 

Bygninger/steder

Mori Mountain Estate - min favoritt blant alle hus-mod'ene der ute. Denne har i tillegg til alt det obligatoriske (inkludert en ingredient sorter, selvfølgelig) også et bobliotek med en bobliotekar som sorterer alle bøkene du har, og organiserer dem pent i de tomme bokhyllene!

Nerevarine's Castle 0.9 - et eget slott for deg, når du har fullført mainquesten! Litt for stort etter min smak, dog. Dette er DIGERT.

Suran Archery Tradehouse 3.0 - Et hus i Suran som spesialiserer seg på Archer-ting.

Balmora Expansion - Har ikke prøvd denne ennå, men det er ingen grunn til å ikke prøve den. ;)

 

Mods som gjør noe med eksisterende raser

Vampire Realism 2.2 - Legger til mye nytt for vampyrer, trykk på linken for mer info. Har ikke testet den selv.

Vampire Embrace 2.4 - Enda en vampyr-mod, legger til mye nytt. Hovedgrunnen til at jeg foreslår denne er at med denne kan du framdeles snakke med NPC'er hvis du er vampyr, du må bare ha veldig høy disposition.

 

Nye raser

Azurian Race 3.1b - en noe modifisert Breton, men dog en OK rase. Kan være noe ubalansert, siden den totalt får 90 i Reflect, men jeg liker den allikevel.

Ryukaissen (Dragon Race) 1.0 - en utrolig kul rase, anbefales på det varmeste. Vel, det er vel smak og behag, men jeg elsker denne dragerasen! Vil nok passe godt sammen med Lord of The Dragons :w00t: Sjekk også ut Alternate Ryukaissen Colors.

 

Mods som legger til quests, etc.

Lord of The Dragons - et lite sitat: This is essentially a mod that allows you to ride dragons in real-time. Er ikke det nok til å bruke denne mod'en, så vet ikke jeg!

 

Spells/våpen/armor etc.

Scripted Spells 1.5 - DETTE er bra spells, med disse kan du gjøre deg om til forskjellige dyr, alt fra cliffracers til rieckling (går nesten ut ifra at denne mod'en krever Bloodmoon). Noen vil kanskje si at de ubalanserer spillet, men du blir ikke über selv om du er en cliffracer eller noe. Den har også spells som gjør at du kan stjele spells fra NPC'er! Supert laget, må ihvertfall prøves. Du kan faktisk gjøre deg om til en flaggermus, det må da være helt topp for vampyrer. Dessuten kommer det også med et "Wall of fire"-spell og et "Wall of bones"-spell. Klikk link for bilder.

Knights of Tamriel - en av de bedre armor packs som finnes, vil jeg to. Dr ser unektelig bra ut, i hvert fall!

Dark Brotherhood Armor Replacer 1.0 - erstatter Dark Brotherhood-armoren med nye versjoner.

Dark Brotherhood Armor Replacer with Ranks 1.0 - Et alternativ til mod'en over, denne legger til litt variasjon ved å variere armoren etter rangeringen i Dark Brotherhood.

Sharpened Armor 1.0 - gjør at armoren ser bedre ut.

Sharpened Clothes 1.0 - Samme som Sharpened Armor, bare med klær.

Sharpened Models: Weapons Replacer 1.0 - Samme som de to over, bare med våpen.

Carnithus' Armamentarium Complete 1.0 - Evil Armor Mod. Trenger jeg å si noe mer?

Dracus' Durzog Armor 1.1 - ny tøff armor. Kanskje ikke et must, men det skaper nå litt variasjon. Google etter bilder.

Argonian First Guard Armor 1.021 - Full armor (inkl. boots) for Argonian. Den ser helt rå ut! Sjekk link for bilder.

Assassins Armory 7.6 - Masse ny armor og nye våpen. Passer for alle typer characters, men spesielt for Assassins. Inneholder bl.a. defensive våpen, dvs. at du bruker enkelte våpen i stedet for shields. Hvor god du er i å blokke har da å gjøre med både block og levelen din i våpenet du blokker med.

 

Mods som på andre måter er et must

Lock Bash Enhanced 1.5 - Dette er mod'en vi alle har ventet på! Nå kan spillet spillet mye mer som et virkelig RPG-spill, siden det går an å knuse låser. Det vil si at en ren combat-character kan fint få fullt utbytte av spillet uten å måtte trene security! :w00t:

Imperial Guards anticlone 1.0 - Lei av å se samme imperial-vakter hele tiden? Denne mod'en fikser det! Virker fint sammen med Better Heads, men sanssynligvis ikke med guard-patchen i Morrowind Comes Alive.

Complete Morrowind Full Final - Legger til masse nye skills og mye annet. Du kan nå hogge ned trær (eller samle "ingredienser" fra dem, jeg vet ikke helt), lage klær og masse annet. Se link for mer info.

Freelancer - Du kan nå fullføre quests som man vikler seg inn i uten å være med i en guild. Når jeg spiller spillet, snubler jeg ofte over quests for alle Great Houses, og det er irriterende siden jeg ikke kan fullføre dem.

Potion Scroll Icons and Potion Sort - Sorterer potion'ene dine etter effekt, og ikke etter navn. Gir også alle scrolls og potions nye ikoner som gjør dem mye lettere å gjenkjenne. Klikk link for info.

Blocking, Combat, Journal og Writing Enhanced - Combat og Blocking Enhanced ser bra ut, vi får se hvor mange det er som klager på fightesystemet etter det... Combo'ene og effektene er geniale! Samtlige krever Morrowind Enhanced, som kan lastes ned fra samme side.

Morrowind FPS Optimizer - Et absolutt must! Ligger vel i navnet hva den gjør, men den kan også gjøre grafikken i Morrowind bedre med N-Patch (TRUEvision)! Krever litt av 3D-kortet å gjøre det, dog. Den kan også øke hastigheten når du skal velge en pris å kjøpe/selge for! (Jo lengre du holder inn, jo raskere stiger/synker verdien.) Last ned!

 

Sider med masse mods til Morrowind

Telesphoros' List o' Mods

Planet Elder Scrolls

Destination Morrowind

The Elder Scrolls Source

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Oppfordrer alle til å komme med forslag til flere/lignende mods, eller

nyere versjoner av en jeg har nevnt her! :thumbup:

Og si for all del fra om linker som ikke virker!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kommer andre med forslag til nye mods så endrer jeg denne posten og legger til mod'en, så ingen trenger å lese hele tråden for å finne alle linkene. Men ha i tankene at kommer noen med en über halvgud-rase, så legger jeg ikke den til. Tenk balansert!

 

Håper dette blåser litt nytt liv i Morrowind hos mange, og gir nybegynnere et bedre inntrykk av Morrowind! :w00t:

 

Takk til alle som har hjulpet til med å lage og opprettholde denne tråden! :thumbs:

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+98123897187934

Sikkert at man ikke skal forandre spillet slik det er originalt. Men hvis det ikke var meningen, hvorfor ta med en så bra editor som Morrowind har...

Lenke til kommentar

Kanskje noen har misforstått... Disse mod'ene endrer ikke spillet, de får det til å SE bedre ut. Det eneste som blir endret er den nye rasen (Azurian Race), som faktisk er en helt balansert rase, og nye NPC'er (Morrowind Comes Alive).

Endret av ProZaC
Lenke til kommentar

Tror jeg brukte en mod som het Pretty Faces, som la til masse nye fjes å velge til din egen char, som så MYE bedre ut. Har et gigantisk arkiv med mods til MW (og enda flere til Neverwinter Nights). Mod'er som adder haier i havet, elefanter og mammuter, drager (men de flyr ikke, bare tusler rundt på land, litt kjedelig, men de er pene, og har VEEELDIG mye hitpoints, så i realiteten står man og denger på samme monsteret i 20 minutter uten å nesten miste noe selv). Hai-modden sugde, haiene har veldig få polygoner og ser ut som de er håndtegna av en 10-åring.

 

En anna mod la til et helt slott, Castlevania, som noen spillnerder kanskje nikker bekjent til. Fylt med unike monstre og skjeletter, modellert på CV-spillene fra Nintendo/playstation, og masse bøker rundt i Vvardenfell som forteller om dette mystiske vampyrslottet som dukker opp hvert 100. år. Man finner det ikke sånn uten videre for å si det sånn.

Men den mod'en er bare for high level char's, skjelettene har pil og bue som skader HARDT, og det er tusenvis av dem tror jeg, hvertfall utenfor slottet (det ligger oppå et fjell, så man blir konstant beskutt ovenfra på spiralveien oppover dit, må ha mye armor bonus for å i det hele tatt komme frem)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Better Heads - Erstatter alle default-fjes i Morrowind med nye nydelige fjes, som vil si at alle NPC'er såvel som deg får nye fjes. Absolutt fantastisk mod. 

Better Bodies - Erstatter alle default-kropper, og gjør animasjoner litt bedre (tror jeg).

Psychology Studios (som utviklet disse to mod'ene) jobber også med Better Clothes, som skal passe perfekt til kroppene i Better Bodies-mod'en (med vanlige klær kan man visst av og til oppleve problemer med clipping (kroppsdeler synes gjennom klær)).

 

Vil disse modene funke på min nåverende char. eller blir jeg nødt til å lage en ny game?

Lenke til kommentar
[quote name='GuardiaN--' date='27/07/2004 : 14:55'] [quote]Better Heads - Erstatter alle default-fjes i Morrowind med nye nydelige fjes, som vil si at alle NPC'er såvel som deg får nye fjes. Absolutt fantastisk mod. 
Better Bodies - Erstatter alle default-kropper, og gjør animasjoner litt bedre (tror jeg).
Psychology Studios (som utviklet disse to mod'ene) jobber også med Better Clothes, som skal passe perfekt til kroppene i Better Bodies-mod'en (med vanlige klær kan man visst av og til oppleve problemer med clipping (kroppsdeler synes gjennom klær)).
[/quote]

Vil disse modene funke på min nåverende char. eller blir jeg nødt til å lage en ny game? [/quote]
Disse vil funke helt fint på eksisterende savegames, siden de bare erstatter modeller og teksturer. Endret av ProZaC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må foreslå for alle buefolk, her er det to modder:

Suran Archery Tradehouse Mye bra buer og slikt her.

Quivers and Flething 2.5 Her får du sånne beholdere til pilene dine

Carnithus Armamentarium Mye bra evil armor her

Telvanni robes en mørkere type robe

 

Og, hvis du vil være kokk, lage klær etc

    A Quick list of all abilities:

1-Cooking

2-Sewing(Tailoring)

3-Pottery Making

4-Woodcutting

5-Carpentry

6-Mining

7-Smithing

8-Making Bonemold\Chitin items

9-Brewing poisons

10-Making arrows, bolts, darts, throwing knives, and

  throwing stars

11-Poisoning any arrows\bolts\darts\throwing weapons

  with one of nine types of poisons

12-Filling your bottles with drinks from kegs and water

  from wells

13-Making straw items and setting Campfires

Finnes det en mod som heter Complete morrowind, bare søk på denne siden Morrowind Summit

Endret av Tready
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...