Gå til innhold

Dual Layer DVD brennere ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens !

Jeg skal bygge meg et råskinn av en maskin og kommer naturligvis til å anskaffe DVD brenner også.

Men, jeg har noen spørsmål til dette som kanskje noen der ute kan hjelpe meg med !

Jeg ønsker naturligvis en DVD brenner som kjører dual-layer da jeg regner det som svært sansynlig at dette blir mer eller mindre "standard" om noen måneder (og at dual-layer platene synker til "elkjøp" priser innen 3 - 6 mnd).

Foreløpig så er det kun spillere fra NEC jeg har sett som bruker Dual Layer teknologi (bla. ser jeg at disse er tilsalgs hos Komplett.no).

Men, så er det noen som sier til meg at disse spillerene ikke er "fullblods" dual-layer spillere. Men at det kommer "the real thing" om et par måneder fra bla. Plextor, Sony og Phillips. Hvor også hastighetene og selve teknologien er oppjustert (slik at de kan brenne opp mot 9,* på platene).

Dagens NEC dual-layer'e bruker jo opp mot 45 minutter på å brenne dual-layer, som minner meg om min første cd-brenner fra Phillips som var 2x og det tok over en halvtime å brenne 650mb (!).

Mitt spørsmål til panelet ;

Bør jeg vente et par - tre måneder før jeg kjøper dvd brenner da det kanskje kommer en aldri så liten "revulosjon" her ? Finnes det noe sted hvor jeg kan lese om disse "nye" brennerne som snart kommer (dersom dette er en realitet) ?

Mvh. Digitize ! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

Takker og bukker for svar !

Når er det ventet at disse dual-layer brennerene dukker opp i nettbutikkene her til lands ?

Og er det gitt ut noe info på hvaslags dual-layer dvd platestørrelse man vente seg at de støtter ?

Gjest Slettet-10579
Skrevet

Jeg skal også ha meg ny DVD-brenner, men jeg har tenkt å vente litt. Både fordi det snart kommer brennere med S-ATA interface, men også fordi at det idag ikke er så god kompatibilitet med dual-layer brennere og standalone spillere ("Stue DVD-spiller")

Det har vært mye om det i media den siste uken.

Skrevet

heisann, på nyåret så tenkte jeg å skaffe meg DVD-brenner, men ville vente litt til dual-layer, så nå kjøpte jeg en dual-layer, da jeg hadde ventet og har bruk for den. Men jeg kunne godt ha ventet lengre til noe bedre, men sånn vil det alltid være, men det kommer jo alltid på ens behov. Trenger, trenger ikke. Vente, vente ikke.

Altså, venter man kommer det alltids noe nytt..... :whistle:

Skrevet

Vel, kjøp nettopp en NEC 2510A Dual Layer dvdbrenner.

Mest på grunn av mye bra kritikk av lillebroren, 2500A.

Hadde slik som noen her, tenkt å vente på 16x s-ata brennere, men da jeg bestilte nytt grafikkort, så hev jeg med en dvdbrenner også. Hittil bare godt å si om min ;)

Skrevet

Noen svar og oppklaringer.

1: Det vil ikke komme større plater! DVD 9 = 8.5Gb = 7.96Gb hvis man regner på PC'en sin måte ;) (1Kb = 1024 byte) Dette er det samme som orginale DVD9 plater så du trenger ikke bekymre deg.

2: Kompatibiliteten er rundt 30% med brennere som ikke støtter bitsetting for DL formatet, mens den er rundt 70-75% med brennere som støtter bitsetting. Det er ikke forventet noen forbedringer i kompatibilitet så lenge du får en brenner som støtter bitsetting.

3: 4x Dual layer brennere ventes til sen høst/vinter (ihvertfall i volum). 4x DL plater ventes til våren.

4: pris på 2.4x DL plater ventes å bli rundt 50,- ved juletider og rundt 20-30 til våren. 4x DL ventes å starte på rundt 50 pr plate til våren.

5: Hastighet: 4x kommer til å være max en hel stund, 8x vil trolig være det høyeste for dual layer plater - og da muligens bare på det første laget, mens det andre brennes på 4x.

NEC ND-2510A støtter IKKE bitsetting med offisiell firmware enda - men dette er ventet å bli støttet i neste offisielle firmware.

Skrevet

Nå koster ikke en NEC2510 allverden heller da.. rundt 700,-

Om du ikke pr dags dato kommer til å benytte deg av DL-plater så erstatter brenneren de fleste funksjoner som CD-brenner og DVD-brenner. Det eneste den ikke støtter er DVD-RAM.

Hva tror dere en 16x brenner med alle fasiliteter kommer til å koste?

Om du har bruk for/råd til denne enheten (2510) er det tross alt bare du som kan svare på.

Skrevet (endret)
Hva tror dere en 16x brenner med alle fasiliteter kommer til å koste?

du som kan svare på.

jeg tipper 2000-2500 kr.

Endret av Sarion91
Skrevet (endret)

Leste litt om at Pioneer skal gi ut ny brenner hvor den brenner første laget på 16x og andre laget på 4x, kan ikke være så ille det. men 4x plater vil bli rimelig dyre og det er lenge til dem kommer på markedet.

Etter det jeg har lest kan vi ikke vente oss dem før om i januar 2005

Pioneer sier at prisen vil ligge på 150dollar = ca rundt 1000 kr

Endret av Inja
Skrevet

Takker for svar folkens !

Ut ifra det jeg kan lese, velger jeg å vente noen måneder til 4x dual-layer brennerne dukker opp, har det foreløpig ikke så travelt med dette uansett.

Mvh.

Digitize

Skrevet
NEC ND-2510A støtter IKKE bitsetting med offisiell firmware enda - men dette er ventet å bli støttet i neste offisielle firmware.

Er dette spekulasjoner eller har du vært i kontakt med noen NEC insider?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...