Gå til innhold

Ekspedisjonsgebyr hos Microplex - en uting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hele koker ned til hvem du vil "favorisere" ... de som legger inn små bestillinger eller de som legger inn store. De som har små bestillinger, er mest tjent med at ekspesisjonsgebyret bakes inn i prisen (alle varer stiger med et par kroner.) Men betyr at de som bestiller mange ting på en gang, ender opp med å betale vesentlig mer i ekspedisjonsgebyr enn det det koster butikken...

 

Og å operere med en blanding av de to, blir et fullstendig kaos uten like.

 

Begge måtene å se det på, frembringer forskjellige fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Noe av 'problemet' til Microplex er vel kanskje at de er et typisk sted der mange bestiller rimelige småting. Å selge en vare til 150,- uten å ta ekspedisjonsgebyr ville nok vært et rent tapsprosjekt for dem - det er jo ikke all verdens fortjeneste på datautstyr idag.

Da er vi vel egentlig over på ett fortjenestegebyr?

 

Jeg har som regel bestilt ting til meg og venner samtidig på microplex, det gjør det hele billigere. Skal du bare ha en liten ting, blir det for min del til at jeg venter med å kjøpe ettersom jeg må betale dobbel pris når porto og gebyrer kommer i tillegg.

Endret av Folo
Lenke til kommentar
Da er vi vel egentlig over på ett fortjenestegebyr?

Gebyret skal vel dekke en del av kostnadene ved pakking/klargjøring o.l. og disse er jo som regel langt på vei de samme om kunden kjøper for 100,- eller for 10.000,-

 

Er nok en del økonomisjefer som river seg i håret blant de av nettbutikkene som eventuelt ikke har denne typen gebyr hvis det kommer inn masse småordre som koster mer å klargjøre/pakke enn de tjener på ordren. Mange har kanskje opplevd å kjøpe noe småtteri av en elektriker eller lignende som ikke driver vanlig butikk med kontantkasse og svaret man får er jo ofte: ''bare ta varen du - det koster meg mer å lage en faktura (som de er pålagt å gjøre hvis de ikke har vanlig utsalg) og få den igjennom systemet enn varen er verdt''.

 

Men som du skriver; å bestille for en hundrelapp eller to fra en nettbutikk er jo langt på vei tull uansett med tanke på porto og oppkravsgebyr.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Men som du skriver; å bestille for en hundrelapp eller to fra en nettbutikk er jo langt på vei tull uansett med tanke på porto og oppkravsgebyr.

Er nettopp derfor jeg har lyst at de kan sende f.eks i a-post visst de får forhåndsbetaling. Dette vil jo gjøre alt mye enklere for alle parter.. minimum med porto, minimum med embalasje.

F.eks noen led`s.. hadde passet perfekt i a-post.. og i tillegg går det raskt.. selv opp hit til nord norge

Lenke til kommentar

Dette er ikke sutring , det er heller ikke en spesiell kritikk av microplex ,men en kritikk av alle som tar slike gebyrer uansett om de er på 1 krone eller 100 kroner .

Det virker jo litt merkelig at enkelte MÅ ha ekstra gebyr for å overleve menst andre firma i samme bransje klarer seg utmerked uten disse .

Og ja jeg går de ekstra meterne for å handle på Rema isedenfor Narvesen .

Som et eksempel så kan jeg nevne at jeg har to pakker i posten nå som er bestilt samtidig begge inneholder bare noe småtteri , den ene er fra Microplex den andre fra Psdata, for den fra microplex betaler jeg nesten 160.- kr i frakt /gebyr menst den fra Psdata koster 64 kr for samme strekning . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ikke sutring nei. Det er en viktig prinsippsak. Og dere som nå skriker om "er det dette det har kommet til nå, sutre om 25kr" osv. : Det er pga slike som dere de kan tillate seg slikt, og tro meg; Når de oppdager at det funker, blir det ihvertfall ikke mindre av det. 25kr er også penger. Hvis du handler der 4 ganger i året blir det 100kr i året, i endel år.

 

Hvorfor skal alltid vi dumme naive nordmenn finne oss i alt uten å stille spørsmål? Det som skjer er at vi ender opp med å bli kjørt i ræven ved enhver anledning. Se bare på bankvesenet og gebyrer. Det må begynne å skje noe.

 

Ikke rart man sier vi har det for godt for vårt eget beste på enkelte områder her i landet, mens andre områder lider man pga ressursene man sløser på disse.

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Jepp, greit nok for en ungdom som får penger av mora si for å handle en gang eller 2 i året , men for en som skal tjene sine penger selv og i tillegg har lån og regninger som skal betales utgjør faktisk slike gebyrer adskillig mang kroner pr år , ja det kan faktisk dreie seg om tusner av kroner . Derfor reagerer jeg på ALLE som tar slike gebyr .

Dette er en form for "skjult" fortjeneste , hvorfor ikke heller legge dette til prisene da blir det nemmelig lettere for forbrukerne å velge det rimeligste alternativ , spiller jo liten rolle at den ene er 5 kroner billigere på en vare/tjeneste når det viser seg at de tar et gebyr på 50 kroner for den tjenesten .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jepp, greit nok for en ungdom som får penger av mora si for å handle en gang eller 2 i året , men for en som skal tjene sine penger selv og i tillegg har lån og regninger som skal betales utgjør faktisk slike gebyrer adskillig mang kroner pr år , ja det kan faktisk dreie seg om tusner av kroner . Derfor reagerer jeg på ALLE som tar slike gebyr .

Dette er en form for "skjult" fortjeneste , hvorfor ikke heller legge dette til prisene da blir det nemmelig lettere for forbrukerne å velge det rimeligste alternativ , spiller jo liten rolle at den ene er 5 kroner billigere på en vare/tjeneste når det viser seg at de tar et gebyr på 50 kroner for den tjenesten .

Sitter selv og betaler hus/bil/studielån/internet/komunale avgifter osv og felles for alle er at de tar gebyrer for alle disse tingene, sånn sett så synes jeg gebyrer er ille, men når det gjelder microplex så er dette en butikk jeg kanskje handler hos 1-2 ganger i året og det blir jo ikke aktuelt å handle der når di ligger i midt byen. Så jeg mente ikke å kalle noen sutrete siden de bitcher om 25,- Bestiller man en gang i månden så blir jo dette penger. Men i mitt tilfelle så er det ikke ofte man kjøper fra slike butikker. Så prisnsipielt er jeg enige med dere som synes dette er en uting, men en ting er sikkert gebyrer er kommet for å bli.

Lenke til kommentar

de er kommet ja, men grunnen til at de blir er at vi ikke tar sterkt nok avstand fra det, ikke noe annet!

 

i sverige prøvde de seg med begyr på minibank (eller var det innskudd av penger). de fikk så mye pepper at de måtte bare glemme hele greiene med en gang. argumentet var at det var skandaløst at man skulle betale for å få tilbake penger banken har fått låne! hva skjedde her i Norge? Jo, slike avgifter innføres i det stille i små doseringer, så skyter de fart og blir en del av mengden.

 

men her er altså poenget av det er konkrransevridende om man skal reklamere med priser som ikke inneholder alle utgifter, noe priser faktisk er til for... at man skal ha en verdi å forholde seg til, slik at man kan sammenligne. og når det gjelder at man diskriminerer småkundene; skal vi få et samfunn der man må handle en sixpack på rema for å ikke få en urimelig pris? eller at fyren i kassa skal kreve minstepris hvis man kjøper bare en enkelt tyggis eller sjokolade pga det ikke er kostnadseffektivt nok? småkunder er jo på en måte også service hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

og hva går egentlig de pengene til? 25kr er i meste laget for å dekke litt emballasje til en kjølepasta, og jeg vedder de pakker den på et minutt. og er det ikke meningen at man skal ha NOEN utgifter ved ekspedering i en bedrift? en skjult avgift er det! og tenk om alle skulle drevet på med å proklamere for produktene sine med èn pris, for å så bli møtt med masse usynlige gebyrer etterpå... det er jo den veien det bærer, at man ikke lengre kan forholde seg til èn pris.

 

GEBYRER BURDE VÆRT VÆRT EN FAKTOR I WEBSHOPTESTEN !!!

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Mange bedrifter vil nokk hevde at de mister konkuranse evnen hvis de må ta gebyret med i produktene de selger, dette får bli opp til hver enkelt bedrift.

Når man tar opp lån så må man betal et gebyr som ikke ligner grisen, men det er et lån man tar opp en gang så det jo ikke ille i den sammenhengen men det ser ut til at gebyrene kan nå uante høyder. Husker for et par år siden var det en bank i Norge som innførte gebyr på nermere 100,- for å ta ut penger når du ikke var junde av banken, de slo jo dette ned litt.

Da jeg ikke hadde tilgang på internet og netbank (ventet på ngt) så måtte jeg betale regninger på det lokale postkontoret da jeg ikke orket å kjøre 3 mil for å bruke min egen bank. Der ble jeg avkrevd 35,- pr regning jeg betalte. Dette er dyrt, men forstår dem godt jeg, de må jo tjene penger så i slike tilfeller så er det greit men det er for dyrt sett i mine øyne. Slik har det jo blitt i helelandet nå, man skal tjene penger uansett hva man gjør.

Lenke til kommentar
og hva går egentlig de pengene til? 25kr er i meste laget for å dekke litt emballasje til en kjølepasta, og jeg vedder de pakker den på et minutt. og er det ikke meningen at man skal ha NOEN utgifter ved ekspedering i en bedrift? en skjult avgift er det! og tenk om alle skulle drevet på med å proklamere for produktene sine med èn pris, for å så bli møtt med masse usynlige gebyrer etterpå... det er jo den veien det bærer, at man ikke lengre kan forholde seg til èn pris.

 

GEBYRER BURDE VÆRT VÆRT EN FAKTOR I WEBSHOPTESTEN !!!

Esker og slikt koster penger hvis de må kjøpe inn og tape osv koster litt samt disse små isopor kulene eller hva det er som brukes som beskyttelse i pakker. Det er jo ikke gratis men koster sikkert ikke 25,- pr forsendelse.

Lenke til kommentar

Esker og slikt koster penger hvis de må kjøpe inn og tape osv koster litt samt disse små isopor kulene eller hva det er som brukes som beskyttelse i pakker. Det er jo ikke gratis men koster sikkert ikke 25,- pr forsendelse.

men da kommer jo pointe inn at, bestiller man as5 f.eks og forhåndsbetaler. da kan de liksågreit sende den som a post, og det er jo uten tvil billigere for alle parter

Lenke til kommentar

Esker og slikt koster penger hvis de må kjøpe inn og tape osv koster litt samt disse små isopor kulene eller hva det er som brukes som beskyttelse i pakker. Det er jo ikke gratis men koster sikkert ikke 25,- pr forsendelse.

men da kommer jo pointe inn at, bestiller man as5 f.eks og forhåndsbetaler. da kan de liksågreit sende den som a post, og det er jo uten tvil billigere for alle parter

De hadde jo en slik løsning i 2000-01 tror jeg det var og det fungerte helt perfekt.

Lenke til kommentar

Dette gebyret blir vel stort sett brukt til å betale emballasje og pakke ol. Flere og flere bedrifter begynner nå å skjønne at det ikke er så lurt å sende ting som brevpost, da dette ikke er forsikret, og er relativt uttrygt. Og til snekker'n: de som ikke legger på en ekstra eksp.avg. har som regel det bakt inn i prisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...