Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ufattelig ustabilt adsl


Anbefalte innlegg

Jeg fikk adsl fra telenor (ingen andre hadde utbygd) for noen dager siden.. Da målte jeg farta på forbruksmålern, den viste 1031kbit.

 

Neste dag var internet tregt i 2 minutter, og så plutselig nesten normalt i 2minutter osv...

Forbruksmålern viste alt fra 2kbits til 450kbits avhengig av hvor manger jeg målte...

 

Er adsl ustabilt av og til eller bør jeg ringe kundeservice.. Eller kanskje dere vet problemet?

Endret av cowai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du har ADSL fra telenor.

Har du installert det som var på plata?

Har du XP kan du bruke den innebyde PPoE protokollen til XP.

Har du W98 eller W2000 vil jeg anbefale å bruke noe som heter rasPPoE.

 

Når du måler, har du noen annen trafikk på linja?

Har du prøvd Digi.no sitt speedometer?

Prøv å last ned en ISO fra ftp://ftp.uio.no/ (Universitetet i Oslo, veldig grei for å sjekke linja med).

Lenke til kommentar
Du sier du har ADSL fra telenor.

Har du installert det som var på plata?

Har du XP kan du bruke den innebyde PPoE protokollen til XP.

Har du W98 eller W2000 vil jeg anbefale å bruke noe som heter rasPPoE.

Hvis han har fått ADSL-modem etter mars i år så har dette innebyggd router og man bruker ikke "oppringing" med PPPoE på maskinen lengre.

Lenke til kommentar
Jeg fikk adsl fra telenor (ingen andre hadde utbygd) for noen dager siden.. Da målte jeg farta på forbruksmålern, den viste 1031kbit.

Som nevnt sjekk for spyware og virus samt andre båndbreddetyver.

Sjekk kabler, at splitteren sitter montert korrekt osv.

Har du mulighet for og teste med en annen maskin?

Er den i nettverk så plugg maskinen rett i modemet for og eliminere defekte nettverkskomponenter osv.

Ta ut alt av telefoner o.l ved og plugge fra telefonutgangen på splitteren og kjør testen.

Regner med du har restartet modemet.

Hvis du fortsatt får dårlig hastighet så ring, dog bør det være endel målinger slik at du har litt og fare med.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde plutselig for 2 uker siden at min linje ble veldig ustabil. Jeg hadde iallefall fått besøk av trojanere... Prøvde all slags programvare til å fjerne de, men måtte til slutt kjøre en råformatering. Etter det ble adsl'en kanonstabil... Anbefales..

Lenke til kommentar
:dontgetit: sjekk om du har koblet opp adsl på den første telefon kontakta i huset , har du ikke det er sansynligheten at du får prob store

Hvor har du det i fra?

Jeg hadde der jeg bodde før (ca 1 år siden) Telenor ADSL og hadde satt filteret (det alle feilaktig kaller splitter) på tredje kontakten i huset.

Det funket helt perfekt.

Lenke til kommentar
Jeg hadde der jeg bodde før (ca 1 år siden) Telenor ADSL og hadde satt filteret (det alle feilaktig kaller splitter) på tredje kontakten i huset.

Filter er jo det tekniske funksjonen til splitteren, og si at navnet splitter er feil blir voldsomt pirkete ;)

Det som kallaes ADSL-filter i endel sammenhenger er jo filtere som plasseres forran hver telefon.

Lenke til kommentar
telenor e ikke så stabilt som mange ønsker. høre mange som har problem med det. Det er bare å leve med det men du kan jo ringe viss det er veldig ille bare for å snakke med dem ;)

Snålt svar.

Det største problemet hos en ISP er kundeservice som ikke kan å feilsøke;

Har selv NGT, har hatt litt problemer med oppkoblingen. Første gang var det tilfeldig dumping av alle oppkoblinger. Det ble fikset med en firmware oppgradering rimelig raskt (etter at jeg lot tech-fyren få tilgang til modemet ;)

 

Den andre gangen var da alle NGT's kunder i hele norge stod uten internett.

Det er på en 1,5 års periode.

 

Oppgraderte nettopp til 2mbit/s SHDSL, og har hatt masse ustabilitets-problemer.

Måtte selv si til kundeservice hva de skulle gjøre for å feilsøke... (kontinuelig sjekk etter støy på linjen, for å sammenligne med når nettet ramler ned... Ny firmware... etc). Det endte med det dem sa først; Bytt modem.

 

Jeg vet at mange hater Telenor, og jeg er en av dem som misliker Telenor;

Men ustabilitet er noe alle har en gang i blandt, enkelte oftere enn andre..

Feilsøking hjelper - be telenor sjekke etter støy på linja, oppgradere firmware på modemet ditt, og i værste fall, sende deg nytt modem.

 

 

Edit: Dette ble mer en "anti-telenor-er-dritt" enn faktisk svar på innlegget, siden løsningen sansynligvis ble gitt av andre ovenfor....

Edit2: Typos

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Filter er jo det tekniske funksjonen til splitteren, og si at navnet splitter er feil blir voldsomt pirkete ;)

Det som kallaes ADSL-filter i endel sammenhenger er jo filtere som plasseres forran hver telefon.

"Splitteren" har samme funksjon som et delefilter i en høyttaler.

Lave frekvenser (tlf signal) kommer ut på en utgang, og høye frekvenser (ADSL signal) kommer ut på en annen utgang.

 

Greit at jeg er pirkete :yes: , men det ville en bilmekaniker vært hvis noen kalte en glødeplugg for tennplugg.

(Jeg er Serviceelektroniker, med 3 års utdannelse og fagbrev, og en splitter deler et signal i 2 identiske signaler.)

 

Men nok off-topic.

Håper trådstarter får testet litt forskjellig sånn at han har noe "håndfast" å gi til kundeservice.

Kan forøvrig nevne at jeg var i en lignende situasjon da jeg fikk ADSL fra Firstmile.

Fikk bare 1300 kbit, mens jeg skulle ha 2500.

Viste seg når jeg ringte kundeservice at jeg hadde blitt satt opp på feil abb.

Et par tastetrykk, og det var fikset.

 

Lykke til......

Lenke til kommentar
Greit at jeg er pirkete :yes: , men det ville en bilmekaniker vært hvis noen kalte en glødeplugg for tennplugg.

(Jeg er Serviceelektroniker, med 3 års utdannelse og fagbrev, og en splitter deler et signal i 2 identiske signaler.)

Funksjonen rent fysisk for brukeren er jo og splitte inngående linje i to og da er jo navnet ganske logisk valgt imho.

Du finner nok mye av det samme i biler, folk bruker jo det utdateret uttrykket dynamo osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...