Gå til innhold

PC starter opp seint.. Hvordan raskere?


Anbefalte innlegg

Som topic sier så starter PC'n min opp veldig treigt.. først kommer oppstartsbilde fram: MSI greier.. så blir det svart skjerm med noe hvit skrift på - så kommer det en ny svart skjerm med hvit skrift på - og så kommer enda en svart skjerm med noe hvit skrift på - så kommer oppstartsbildet til WIN XP Home edition - Så kommer jeg inn i windows!

 

Går det an å gjøre sånn at jeg slipper disse svarte skjermene med hvit skrift på i starten? Etter at jeg oppdaterte bios kom det en eller to svarte skjermer mer i starten! Før jeg oppdaterte var det bare en eller to!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En formatering hjelper alltid :) Skal da ikke få så mange svarte skjermer med skrift på - går ut fra du snakker om den skjermen som viser maskinvaren din i oppstarten.

Formatering hjelper nok ikke.. har formatert mange ganger i det siste, men det kommer fortsatt tre forskjellige svarte skjermer! Det står alt mulig rart på de skjermene.. øverst! Veeeldig irriterende..

 

Har ikke flere operativsystem oppå hverandre nei... :no:

Endret av Gullegutt
Lenke til kommentar

Diskkontroller = en ekstra sak der du kan koble til harddisker. F.eks RAID-kontroller på hovedkortet eller en egen PCI diskkontroller.

 

Slike har et skjermbilde som tar 2-5 sekunder ekstra. Hvis du ikke vet hva det er så kan du sjekke spesifikasjonene på hovedkortet og se om det står noe der om ekstra diskkontroller, raid-kontroller, eller på andre måter støtte for totalt mer enn 4 disker. Hvis det gjør det og du ikke bruker dette så går det an å slå av hele denne funksjonaliteten i bios. "Disable RAID-kopntroller"

Lenke til kommentar
Diskkontroller = en ekstra sak der du kan koble til harddisker. F.eks RAID-kontroller på hovedkortet eller en egen PCI diskkontroller.

 

Slike har et skjermbilde som tar 2-5 sekunder ekstra. Hvis du ikke vet hva det er så kan du sjekke spesifikasjonene på hovedkortet og se om det står noe der om ekstra diskkontroller, raid-kontroller, eller på andre måter støtte for totalt mer enn 4 disker. Hvis det gjør det og du ikke bruker dette så går det an å slå av hele denne funksjonaliteten i bios. "Disable RAID-kopntroller"

Tror jeg bruker dette.. måtte iallefall legge inn noen raid drivere npr jeg installerte windows!

Lenke til kommentar

det Msi skjermbildet under boot kan du skru av i bios...leit litt i bios så finner du det.

 

For en raskere WinXP boot søk etter Microsoft sitt eget verktøy "bootvis" det hjelper endel på boot tiden.

 

Glemte å nevne at boot tiden kan reduseres kraftig ved og spesifisere en fast ip til nettverks kortet også, men det kommer jo an på hvilken Isp du bruker da om du kan gjøre det eller ikke.

Endret av Råner`n
Lenke til kommentar

Vet hvor jeg skrur av startbildet ja.. :thumbup: men da kommer det et annet bilde isteden..

 

På de svarte skjermene som kommer i starten står det om realtek lydkortet mitt på en, og realtek nettverkskortet mitt på en, og på den siste stpr det om harddisken min.....

 

Skal prøve det du sa..

Lenke til kommentar

Dette er et hardware-problem. LES den hvite teksten, den forteller ofte hvilken hardware som tar opp tiden. Dersom det gjelder en av komponentene på hovedkortet, vil BIOS være rette plass å se etter en løsning. Dersom det er annet hardware, må du evt endre instillinger her - ofte kan man lese "press F5 for setup menu" eller lignende. Dog er ofte ingen annen løsning enn å disable eller kaste den aktuelle komponenten... Selv har jeg en RAID-kontroller som bruker 25 sekunder på å fortelle at den eksisterer :no: !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...