Gå til innhold

Hvordan redusere støy?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en maskin med Aopen H600B kabinett og FX5600 skjermkort.

Maskinen blir stor sett brukt til internett. Den bråker som et middels helikopter og det kunne jeg godt tenke å gjøre noe med.

 

Det jeg lurer på er om det har noe for seg å ha kabinettvifte i? Jeg antar at det er denne og vifta på skjermkortet som er hovedstøykildene.

 

Kan jeg bare kople fra kabinettvifta?

Går det ann å dempe skjermkortet, uten at det koster skjorta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynlig PSU du hører best .

Er det denne lønner det seg med en kraftig en som er temperatur

regulert som også kan svitsje viftene i den til low/auto/high .

Kraftig da den ikke belastes hardt og forblir kjøligere.

 

CPU vifta du har kan også være den som støyer mye .

 

Nytt kabinett er vel litt voldsom .

 

Forsøk å lokalisere støykildene , ta en ting av gangen .

 

Kabinettvifter må du nok ha .

Enermax viftene er fine da de har manuell regulator integrert så du kan stille de i den hastigheten du ønsker uten å måtte kople opp viftekontroller .

Lenke til kommentar

På ditt Aopen H600B er det den medfølgende kabinettvifta som bråker. Strømforsyningen er tilnærmet lydløs. Jeg har samme kabinett og har bare koblet fra kabinettvifta. Tenkte å erstatte denne med en som er stille, men oppdaget at temperaturen i kabinettet er så pass lavt at jeg droppet det. Den 120 mm viften på PSU gjør en god jobb med å flytte luft. Ellers byttet jeg ut viften på mitt Radeon 9700 med en heatpipe-løsning fra Zalman. Tror det finnes tilsvarende løsninger for ditt skjermkort som du bør vurdere. Mitt tips er at du prøver å kjøre uten kabinettvifte og ser hvordan temperaturen er da. Blir det for varmt kan bør du sette inn en stille kabinettvifte.

 

Jeg tror ikke du skal høre på forslaget om å bytte PSU, da den som er i ditt kabinett er identisk med denne . Mao en av de mest stille PSU på markedet.

Lenke til kommentar
enkleste løsning er å gjøre som Davinchi (?) kutte av seg ørene. En annen løsning kan være å kjøpe:

chipset kjøler til 300kr

LianLi støydempet kabinett til 1500-3000kr

nye stillegående 120mm vifter 100kr

støydempende matter 500kr (?)

 

Kanksje litt overkill i forhold til hva jeg hadde tenkt :)

 

Fikk høre av psdata når dette ble kjøpt at Kabinettet H600B og CPU vifta Glacial 24K Gold, SILENT BREEZE 462 II var det mest stillegående de hadde.

 

Ble derfor meget skuffet da dette laget så mye lyd som det gjør..

 

Har vært borti de nye kabinettene til Aopen og disse går mye stillere. Her er det ingen kabinettvifte... Trenger jeg da strengt tatt det, er svært litt stressing av denne maskinen.

Lenke til kommentar
enkleste løsning er å gjøre som Davinchi (?) kutte av seg ørene.

Picasso, øret.

 

 

Anyway, Jeg hadde samme prob. med et aopen kabinett og gjorde som syar2003 sier. Første jeg tok var CPU viften siden den støyet veldig og var billig å erstatte. Så skiftet jeg kabinettviftene til stillegående PAPST vifter. Forskjellen var enorm. Det neste som var viktig var PSU. Dette var imidlertid litt for dyrt, men nå sitter jeg her med nytt kabinett og PSU som kom med en større oppgradering av systemet.

Konklusjon: Identifiser støykildene og ta det litt steg for steg.

Endret av Walter
Lenke til kommentar

Vifta til skjermkortet er lett å skille ut fra de andre da den har en mer hylende lyd pga størrelsen.

Jeg bruker Asus Smardoctor til automatisk styring av skjermkortviften og til vanlig høres den nesten ikke, men jaggu høres den når den går for fullt.

Lenke til kommentar

I utgangspuntet burde man tenkt på dette når man kjøpte PC'n og valgt noe som lager minst mulig støy og minst mulig varme. For å ikke virke alt for etterpåklok så skal jeg komme med noen andre tips også:

 

* Det går an å redusere varmeutviklingen ved å underklokke

* Lokaliser støykildene og bruk vanblig logikk for å redusere disse. B.la kan man henge disker og annet vibrerende opp i strikk for å redusere vibrasjoner og dermed forplantning av lyg gjennom metallet i kabinettet, legge på lydisolerende plater i plasser av kabinettet der støyen hovedsaklig forplanter seg gjennom lufta.

* Redusere antallet vifter og velge mer spillegående vifter. (1 stor og stillegående vifte på f.eks 12cm med 2000rpm dytter ofte like mye luft og mer mye mer stillegående enn f.eks 4 stk 6cm støyende vifter på 5000rpm.

 

PSU'en i det kabinettet skal være glimrende så det er nok andre ting som skaper støyen. Fortell hvilken CPU-kjøler du har, hvilken CPU og om den er overklokket, hva skjermkortet heter (nøyaktig), hvilken kabinettvifte du har, hvilken CD-rom og hvilket hovedkort du har.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

cico: Som nevnt over, koble ut kabinettvifta. Silent Breeze II er en stille kjøler (har den). Det som da bråker er evt. sjermkortet.

 

En ting til, er det den gamle modellen av H600B du har? Den uten 120 mm vifte? I så fall er det mulig den bråler en del.

Lenke til kommentar
cico: Som nevnt over, koble ut kabinettvifta. Silent Breeze II er en stille kjøler (har den). Det som da bråker er evt. sjermkortet.

 

En ting til, er det den gamle modellen av H600B du har? Den uten 120 mm vifte? I så fall er det mulig den bråler en del.

 

Takk for tipset, skal prøve det når jeg kommer hjem.

Vet ikke hvilken modell jeg har, men er kjøpt i des 03.

 

Ang. etterpåklokskap, så kan jeg til dels være enig.

 

MEN, tenkte faktisk på dette, og kjøpte derfor nevnte kabinett og CPU vifte.

Var klar over at skjermkortet lagde litt lyd, men fikk beskjed om at det var det eneste som gikk sammen med hovedkortet, i den prisklassen. Trodde ikke det skulle være så ille.

 

Øvrige specs:

 

CPU kjøler: Glacial 24K Gold, SILENT BREEZE 462 II

CPU: AMD 2700 thoroughbred (ikke klokket)

Skjermkort: Aopen VGA-Card Geforce FX5600 128MB AGP

Kabinettvifte: Den som stod i, uten at jeg vet noe mere om det.

DVD brenner: NEC 1300

HK: MSI Socket-A VIA KT600 ATX Audio LAN Raid SATA Retail

 

Det er viftestøy som er irriterende, ikke støy fra harddisker og dvd.

Maskinen ble kjøpt for å kunne å ha mulighet til å spille, men dette blir aldri gjort, er det da mulighet for å klokke ned og også fjerne viften på skjermkortet, eller er beste løsning å kjøpe nytt rimelig skjermkort?

 

Vil også takke for alle tips.

Endret av cico
Lenke til kommentar

Dersom du fremdeles hører bråk etter å ha koblet ut kabinettviften kan det være en ide å skifte skjemkorkkjøleren med en slik fra Zalman. Så vidt jeg kan se fra produsentens hjemmeside skal den passe ditt skjermkort. Du kan jo evt. også kjøpe den viften som passer VGA-kjøleren og kjøre denne på laveste spenning. Da vil du ha et system som er svært stille.

Lenke til kommentar

Sist jeg drev med dette :

 

Slo av maskinen + 220v koplet av .

Koplet fra :

Kab vifte 1 .

Satt på strøm , og kun bootet til bios , eller dos vha diskett .

 

Slo av maskinen + 220v koplet av .Koplet fra :

Kab vifte 2 .

Satt på strøm , og kun bootet til bios , eller dos vha diskett .

 

osv med vifter.

 

Slo av maskinen + 220v koplet av .

Koplet fra :

Molex strøm plugg fra Harddisk 1 .

Satt på strøm , og kun bootet til bios , eller dos vha diskett .

 

Slo av maskinen + 220v koplet av .

Koplet fra :

Molex strøm plugg fra Harddisk 2 .

Satt på strøm , og kun bootet til bios , eller dos vha diskett .

osv med harddisker.

 

Og trakk ut grafikk kortet (ikke særlig keen på å stoppe vifta med fingeren , da karen hadde et veldig dyrt ett)

 

Da sitter man kun igjen med chipsett vifte og psu som kilder .

 

 

...

Lenke til kommentar

Det er meget mulig at du bare kan koble fra skjermkortvifta. (Prøv deg fram, men ikke ta av vifta permanent.) Ellers kan du jo selge kortet og kjøpe et billig vifteløst, FX5600 er uansett ikke noe særlig til spilling.

 

Hvis du har vifte på hovedkortet (north bridge), bytt til kun kjøleribbe.

 

Jeg ville også vurdert å kjøre ned kabinettvifta til 5-6 V (med en billig viftestyring som Zalman Fanmate) i stedet for å koble den ut helt. Se an temperaturene litt.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Det er høyt, men ikke for høyt. Athlon skal vel tåle 90 C, og i følge AMD er målet med kjølinga at temperaturen aldri skal få overstige dette. Jeg vil si alt under 70 er akseptabelt over lengre tid. Men det er jo ganske stor feilmargin med slike temperaturmålinger. Pass på temperaturen hvis du gjør noe krevende som enkoding eller spilling.

 

Forøvrig er store, raske temperatursvingninger mer ødeleggende for komponenter enn en stabilt høy temperatur.

Lenke til kommentar
Det er høyt, men ikke for høyt. Athlon skal vel tåle 90 C, og i følge AMD er målet med kjølinga at temperaturen aldri skal få overstige dette.

De 90°C som står i papirene til AMD tror jeg er Tjunction temperaturen. Altså det varmeste stedet i hver enkelt transistor. Sett i mikroskop er egentlig transistorene små "hotspots". Transistorene er ofte rundt 15°C varmere enn resten av silisiumet. Siden det man måler med den innebygde temperatursensoren er silisiumtemperaturen så vil hotspot'ene være ca 15°C varmere. En CPU som du måler til 75°C vil altså ha en Tjunction på ca 90°C.

 

Men merk også at AMD alltid har sikkerhetsmarginer så CPU'en vil etter all sansynlighet tåle ennå litt mer selv om det da ikke er garantert fra AMD sin side lengre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...