Gå til innhold

Rytme, frekvenser og lys


Anbefalte innlegg

For en stund siden så var det noen tunneller som hadde mistenkelig mange dødsulykker. Man begynnte å forske på dette og forskerene kom frem til et uventet resultat.

 

Det var plasseringen av lysene i taket av tunnelen som gjorde dette. I den hastigheten bilene pleide å kjøre gjennom tunnelen så ville lysene komme mot bilen i en rytme som tilsvarte hvilepulsen til hjertet. Dette ført til at bilistene ble mer avslappet, og trøtte sjåfører faktisk sovnet. Dette var lange og forholdsvis strake tunneller. Mener også at lyskilden som ble brukt også fikk kritikk, tror det var noe med fargen på lyset.

 

 

Helt sykt egentlig, men når man graver lenge nok nedover så kommer man alltid frem til en logisk forklaring.

 

Noen som vet av lignende saker? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Refererte ikke til Epilepsi her nei. Snakket om hjertestans grunnet ecstasybruk. Frekvensen på hjertet øker > slår raskere og raskere helt til de klapper sammen.

 

Har en kamerat som har epilepsi så jeg vet hva det går ut på for å si det sånn. ;)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
For en stund siden så var det noen tunneller som hadde mistenkelig mange dødsulykker. Man begynnte å forske på dette og forskerene kom frem til et uventet resultat.

 

Det var plasseringen av lysene i taket av tunnelen som gjorde dette. I den hastigheten bilene pleide å kjøre gjennom tunnelen så ville lysene komme mot bilen i en rytme som tilsvarte hvilepulsen til hjertet. Dette ført til at bilistene ble mer avslappet, og trøtte sjåfører faktisk sovnet. Dette var lange og forholdsvis strake tunneller. Mener også at lyskilden som ble brukt også fikk kritikk, tror det var noe med fargen på lyset.

 

 

Helt sykt egentlig, men når man graver lenge nok nedover så kommer man alltid frem til en logisk forklaring.

 

Noen som vet av lignende saker?  :hmm:

Hahahahaha, det må være noe av det dummeste jeg har lest siden jeg leste forklaringen på hvordan munker kunne løfte kampesteiner :!:

"Den rytmiske trommingen på instrumentene i bakgrunnen er i perfekt resonans for å annulere tyngdekraften."

"De mystiske strobelysene dukker opp i ett tempo som tilsvarer din hvilepuls (for alle har lik hvilepuls), på grunn av at dette faller du i søvn(?) og kolliderer. Så vil man legge til at fargen på lyset også er traffikfarlig!"

 

Var dette en vitenskapelig undersøkelse? Jeg trodde vitenskapsfolk pleide å lete etter logiske og ikke idiotiske og abnorme forklaringer. Standarden synker visst :)

Lenke til kommentar
Var dette en vitenskapelig undersøkelse? Jeg trodde vitenskapsfolk pleide å lete etter logiske og ikke idiotiske og abnorme forklaringer. Standarden synker visst :)

Du har visst ikke hatt 3FY på skolen. Da hadde du visst at når det gjelder vitenskap på høyt plan så går det ikke an å skjønne det lenger. Man må bare akseptere at sånn er det ;)

Lenke til kommentar

Fascinerende, synes nå jeg..

Vet bl.a. at lyd kan brukes til å påvirke hjerneaktiviteten, f.eks. øke konsentrasjonen, sette deg i transe eller gjøre hjernen "klar" for søvn hvis du har søvnproblemer.

 

Og hvis lys kan forårsake epilepsi, hvorfor kan det ikke være søvndyssende?

Lenke til kommentar

Pycnopodia: Du kommer jo ikke akkurat med vitenskapelige argumenter på hvorfor dette IKKE er sant, heller... Det virker som du bare går løs på det fordi du ikke forstår det. Det kan godt være du har rett, men jeg vil gjerne vite hva du baserer deg på.

Lenke til kommentar
gspr, Hvordan kan lys komme imot deg i en rytme som stemmer overens med din hvilepuls? Jeg klarer ikke å se det for meg.

Da må du gi uttryk for at du ikke forstår det, istedet for å angripe det på usaklig vis, men nok om det.

 

Slik jeg har forstått det: Fartsgrensen i en tunnel er v, og biler flest kjører da med denne farten gjennom tunnelen. I taket er det montert lys med avstanden s mellom dem. Lysene har (for enkelhets skyld) en ubetydelig liten størrelse. Mellom hvert lys kjører bilen i tiden t=s/v. Det vil si at lysene i taket kommer mot ham (eller han kommer imot lysene - alt er relativt) med en frekvens f=1/t.

Dersom v og s er slik at f tilsvarer en persons hvilepuls, viser det seg at dette beroliger personen og får ham til å bli uoppmerksom.

Eksempel:

En person har en hvilepuls på f = 50 slag/min = 0,83 slag/s.

Farten til bilen er 80 km/h... v=22m/s.

t = 1/f => s/v = 1/f => s = v/f

s = 26,5 m.

Altså, hvis jeg har forstått det riktig (og ikke gjort noen forhastede, dumme regnefeil), vil en person med en hvilepuls på 50 slag/min som kjører i 80 km/h bli beroliget av lysene som kommer mot ham (som han kommer mot) dersom det er ca. 26,5 m mellom dem.

 

Edit: Klarifiserte med slag/min og slag/s istedet for /min og /s, da dette forvirrer så mange.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Jeg kan aldri huske å ha kjørt gjennom noen tunnel med 26,5m mellom lysene. Kan ikke huske å ha sett det noe sted faktisk. Og la oss anta fartsgrensen er 80 siden det skulle være lange helt rette tunneller.

Uansett, hvor er logikken i dette? Lys som kommer mot deg med samme hastighet som hvilepulsen din? Jeg tror ikke det har vært forskere der idetheletatt, har det vært det så lurer jeg på hvor de har lært å forske.

 

La oss anta du kjører forbi de lysene i 80km/t og det er 26m avstand mellom lysene, hva skjer idet du kjører forbi ett lys? Taket gjør slik at du ikke kan se lyset mere, det hindrer at du kan se lyset. Og hvis dette skjer i samme takt som pulsen din går vil du falle i søvn? Og attpåtil er dette HELT logisk? Kanskje man skal lage noen sovebriller som lyser i takt med pulsen din? Eller kanskje det ikke kommer fordi det ikke virker?

Lenke til kommentar
Vel. Kanskje ikke helt i samme gate, men.

 

Ecstasy + strobelys på technoarrangement. Mange som havner i penalet grunnet hjertestans. Kan det ha en sammenheng?

Ecstacy + dansing = mange som sparker i bøtten.

Ecstacy + røykmaskiner = også mange som sparker i bøtten.

Ecstacy + store overfylte innelokaler = mange som sparker i bøtten.

Ecstacy + å være sammen med venner = mange som sparker i bøtten.

Ecstacy + trance/rave musikk med høy volum = mange som sparker bøtten.

Ecstacy + strobelys (?) = mange som sparker i bøtten. :ohmy::ohmy::ohmy:

 

Kanskje ikke helt i samme gate nei :hmm:

Du har vel allerede sett en fellesnevner ovenfor, skal du være på den trygge siden må du kombinere ecstacy med ingenting, altså ikke bruke det ;)

Lenke til kommentar

Hmm... Er Ecstasy så farlig som folk sier ?

 

Jeg må innrømme, jeg tok X når jeg var i Nederland. Jeg var på et hardstyle party med 30.000 folk og det var ekstremt rått. Jeg tok meget høykvalitets ecstasy fra en DJ jeg kjenner ganske godt og hadde ingen ettereffekter BORTSETT fra :

 

Ingen følelse i beina når jeg våknet.

Ekstremt trøtt.

TØRST.

 

Det var ikke så ille. Når jeg kom hjem i Amsterdam sov jeg 18+ timer.

 

Ta for mye ecstasy kan gjør deg død ja..

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...