Gå til innhold

Rytme, frekvenser og lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var dette en vitenskapelig undersøkelse? Jeg trodde vitenskapsfolk pleide å lete etter logiske og ikke idiotiske og abnorme forklaringer. Standarden synker visst :)

Du har visst ikke hatt 3FY på skolen. Da hadde du visst at når det gjelder vitenskap på høyt plan så går det ikke an å skjønne det lenger. Man må bare akseptere at sånn er det ;)

3FY = vitenskap på høyt plan?

 

:w00t:

Lenke til kommentar

nå har det seg sånn at en teori er en teori, det kan være mange andre grunner og faktorer involvert også...vietenskapsmenn og professorer har ikke alltid rett..

 

 

"don't, don't believe what you see,

don't, don't believe what you read"

 

-Sepultura,Propaganda...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har det seg sånn at når det er lys i omgivelsene så lager ikke hjernen et spesielt hormon eller et stoff.Når det da blir mørkt så begynner hjernen å produsere dette hormonet eller stoffet for.Dette hormonet\stoffet gjør da at man blir trøtt og faller i søvn.Dette er et huleboer instinkt for vi har jo ikke altid hat elektriske lys har vi?Og dessuten blinker Lysene i tunellen(hvis det var i norge)ca. 50 ganger i sekundet det vil si:avpåavpåavpå.......Noe du ikke tok med i mattestykket ditt.Håper dere forstår meg.

Endret av PyroCX
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
gspr, Hvordan kan lys komme imot deg i en rytme som stemmer overens med din hvilepuls? Jeg klarer ikke å se det for meg.

Slik jeg har forstått det: Fartsgrensen i en tunnel er v, og biler flest kjører da med denne farten gjennom tunnelen. I taket er det montert lys med avstanden s mellom dem. Lysene har (for enkelhets skyld) en ubetydelig liten størrelse. Mellom hvert lys kjører bilen i tiden t=s/v. Det vil si at lysene i taket kommer mot ham (eller han kommer imot lysene - alt er relativt) med en frekvens f=1/t.

Dersom v og s er slik at f tilsvarer en persons hvilepuls, viser det seg at dette beroliger personen og får ham til å bli uoppmerksom.

Eksempel:

En person har en hvilepuls på f = 50 slag/min = 0,83 slag/s.

Farten til bilen er 80 km/h... v=22m/s.

t = 1/f => s/v = 1/f => s = v/f

s = 26,5 m.

Altså, hvis jeg har forstått det riktig (og ikke gjort noen forhastede, dumme regnefeil), vil en person med en hvilepuls på 50 slag/min som kjører i 80 km/h bli beroliget av lysene som kommer mot ham (som han kommer mot) dersom det er ca. 26,5 m mellom dem.

 

Edit: Klarifiserte med slag/min og slag/s istedet for /min og /s, da dette forvirrer så mange.

Er det ikke egentlig snakk om hjernens frekvenser og ikke hjertets? Har selv hørt om ulykker på tyke veier der trærne stod i en jevn avstand som når solen var oppe gjorde at en fikk en flimring som var nær en av hjernens naturlige rytmer.

 

At slike rytmer finnes er det ingen tvil om, det er bl.a. slikt en måler med EEG (elektro-encefalo-grafi), usikkerheten går mer på hvordan dette påvirker folk. Som nevnt tidligere kan stroboskoplys gjøre at enkelte går ned for telling, men slike effekter benyttes i den stadig større forskningen på ikke-drepende våpen.

 

En rask sjekk her i området viser at gatelysene står med ca. 30 meters avstand, nært nok.

 

En rask kikk på Google viser bl.a. denne siden, omenn noe newage-preget...

Lenke til kommentar

Hjernen har visse frekvenser som assosieres med forskjellig grad av våkenhet: Alphabølger, betabølger, deltabølger og thetabølger. Thetabølger, som opptrer under søvn, er rundt en halv til tre hertz. Om ekstern stimuli kan påvirke disse hjernebølgende og fremstille søvnaktige tilstander, det vil jeg ikke spekulere i.

 

At man blir sliten i øynene av skjerm på seksti hertz, har med at slike frekvenser kan oppfattes av øyet og sees som flimmer. Og flimmer er mer anstrengende å se på enn et ikke-flimrende bilde på 100Hz.

 

Alternativt kan man ha lengre gløding på skjermen, slik at punktene ikke rekker å blunke. Men det vil skape andre artifakter, som slepebilde etter musa o.l

Lenke til kommentar

Pycnopodia: Det er en viktig forskjell her: Lyspæren har etterglød! Dessuten har vekselstrømmen i Norge flere faser (at jeg ikke husker hvor mange, er en skam). Kombinasjonen av dette gjør at en lyspære som drives av 50 eller 60 Hz strøm flimrer LANGT LANGT mindre enn en skjerm som oppdateres på 60 Hz!

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Sitat:Pycnopodia

------------------------------------------

Det er en viktig forskjell her: Lyspæren har etterglød! Dessuten har vekselstrømmen i Norge flere faser (at jeg ikke husker hvor mange, er en skam). Kombinasjonen av dette gjør at en lyspære som drives av 50 eller 60 Hz strøm flimrer LANGT LANGT mindre enn en skjerm som oppdateres på 60 Hz!

----------------------------------------------

I Norge har vi 1 fase og 3 fase vekselstrøm. Men ei lyspære er alltid 1 faset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...