Gå til innhold

Hmm. Var det dumt at CPU-kjølern datt av?


Ildflue

Anbefalte innlegg

Hmmm. Har et MSI K7T Hk og en AMD Athlon 1800Xp+ (Palmino).

Satt å surfa litt plustselig hører jeg et klikk inni maskina. Tenkta, "Hva faen er det for noe". Bøyde meg ned for å se plutselig ser jeg at maskina får Svart skjerm. Hiver meg etter Power-knappen og får av PCen kanskje 8 sek etter klikket.

 

Jeg skrur opp maskina og ser hva som har skjedd. Får litt av et skjokk da jeg ser at kjølern har spent av CPUen og det lukter litt varmt :cry: .

 

Tar aut CPUen, kjernen er ikke spesielt varm.

Jeg ser etter skader eller brente ommeråder på CPU, men finner ingenting.

 

Starter opp PCen på nytt når jeg har satt inn CPU men bare svart skjerm.

 

Senere på dagen fikk jeg skaffa et annet Msi HK og en Duron.

 

I testen er de komponentene som jeg har #1 og de jeg har lånt #2

 

Tester og finer ut følgene:

 

Hk#1 & CPU#1 = Starter ikke

Hk#2 & CPU#1 = Starter ikke

Hk#2 & CPU#2 = Starter

 

Men jeg fikk ikke testa HK#1 OG CPU#2, men hvor stor er sjansen for at HK#1 er død :cry:

 

Jeg regner med at CPU temp ikke har vært over 75 grader, men dette var en gammel palmino-kjernet CPU og ShutdownTemp var på 70.

 

Jeg har tenkt til å kjøpe en CPU til for så og håpe på at den virker med HK#1, men hvis det ikke gjør det blir jeg overasket. Hva kan ha gått galt med HKet? Jeg ser ingen synlige skader e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv kombinasjonen HK#1 og CPU#2. Jeg mener det er en grei mulighet (50/50) for at det fungerer.

 

CPU'en kan du nok regne som død. La oss si den utviklet 40W (altså idle) da den mistet kjølinga. 40W på et stykke silisium som veier ca 0,1 gram gjør at tempen fyker i været på få sekunder. Den vil nok avkjøles en del tregere selv om den er så lett (kanskje på 10-20 sekunder) så du må nok regne med at du ikke har kjent hvor varm den egentlig var.

 

Mitt tips er altså å teste hovedkortet og deretter finne ut hvilke CPU'er det støtter. Kjøp så en av de raskeste det støtter, evt brukt om det ikke selges i butikk lengre. Athlon XP 2400+ Mobile kan være et godt tips om det støttes.

Lenke til kommentar
Min første tanke var at kjøleren må ha truffet skjermkortet og kortsluttet dette. Testen din tyder på at cpu'n har gått. Umoulig å si noe om hk. Har du ikke mulighet å teste hk med annen cpu?

Kan kjøleren ha truffet og kortsluttet andre komponenter?

 

Den hang fortsatt igjen på den ene festa, så den har ikke skadet andre komponenter. Jeg bruker det test-oppsettet (#2) nå til dagelig og skjermkortet funker.

 

Neste gang dobbeltsjekker du at kjøleren sitter skikkelig, jeg bruker å rikkle og vri litt på CPU kjøler for å se at det ikke faller av, (Bruker CPU kobber shim også)

 

Har selvsagt gjort dette kjølern har sittet på i 2 måneder. Plutselig bare spente den av. Tror det var noe galt med bøyla

Lenke til kommentar

har gjort samme tabben jeg... Cpuen din er død...110% garantert...tviler på at hk har gått fløyta.

 

Det som er bakdelen med amd.. tar du av vifta i 1 sekund så er den død. p4 takler lang tid uten vifte.

 

Prøv en ny cpu på hk ditt du.. skal nesten garantere at det virker :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...