Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoralternativer i VOLVO 245


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen sitter inne med tips og råd ang valg av motor i en 245!

Jeg har en 245 85mod med en B23A motor, eller det vil si det det er motert turbo og intercooler så den blir vist kalt B23AT.

Det jeg lurer på er om jeg skal bytt motor til en turbo/intercooler motor fra enten 740 eller 940. Jeg hadde tenkt å ende opp på ca 300HK.

Er det noen av disse motorene som er mer "trimmings villige" enn andre, tenker på muligheter for å få tak i større turbo etc.

Og om noen av disse vil passe på bilen min, med tanke på motorfester etc.

Hva med evt en B234 blokk med turbo, det høres i alle fall bra ut. 16V!

Tror ikke de er levert med turbo, med det lar seg vel gjøre å modifiser så slikt går????

Har funnet en nyoverhalt B234:

"1989 modell B234 blokk (16v blokk) som er oppborret og til første

overdimensjon (96,3mm mot originale 96mm). Aldri vært brukt etter borring.

Det følger med NYE stempler, stempelringer, og kryssbolter.

Stemplene er originale (overdim) Volvo stempler som er beregnet for 16v topp,

og de er modifisert for turbokonvertering.

Veiv, staker, bunnpanne, balanseakslinger osv er også med.

Komplett bunndel med andre ord.

Motoren er i deler."

Vil denne passe i bilen min? Må jeg i så fall bytte motorfester?

Det høres jo ut som et bra utgangspungt i mine ører!

 

Takker for råd og tips!

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres vel ut som et greit utgangspunk ja. Men 300 hk var jo alvorlig mye! Det må nok mere til hvis du skal ha 300hk ut ifra den der. En kompis av meg har en 2.3L som er oppborra til 2.5L og med kraftig turbo. Chip'a og turbotrykket er oppskrudd.. Den lander vel på ca 230 hk tror jeg. Men du må huske at du også bør tenkte på en nye girkasse samt bakaksling. Dette ryker fort hvis du skal slippe en turbo motor ned i denne gamle 240'n:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Volvo ja... 300 hester i en 2,3?? trukke det gitt :)

 

Volvo har solide motorer som holder lenge, men 300 går ikke med standardstempler,veiv, ol.

 

En på jobben kjøpte en 240 med motor til 160 000 kroner. selv DEN var det ikke mer enn 290 hester i... tenk på det! :hmm:

 

men, for all del, bytter du motor; Bytt kasse! og sett ALDRI inn 5-trinnskassa til volvo...en 740 TIC drar det 5-giret til helvete bare med en chip... :ermm:

4-trinnskassa er mye bedre :)

Lenke til kommentar
huff, skam å blande skandinavisk kvalitet med amerikansk automat med V8.... MEN, det er jo det rimeligste.. og det holder!

Jeg vet, en 350 er verd mer enn som så :p

 

Chevrolet sine smallblocks har jo holdt på støtstangkonstruksjonen i et halvt århundre nå, så det er rimelig velprøvd og perfeksjonert. En 350 tror jeg er en av de motorene du får mest trimdeler til, ikke uten grunn at slike motorer har stått øverst på listen til motortrimmere i mange mange år nå.

Lenke til kommentar
Det høres vel ut som et greit utgangspunk ja. Men 300 hk var jo alvorlig mye! Det må nok mere til hvis du skal ha 300hk ut ifra den der. En kompis av meg har en 2.3L som er oppborra til 2.5L og med kraftig turbo. Chip'a og turbotrykket er oppskrudd.. Den lander vel på ca 230 hk tror jeg. Men du må huske at du også bør tenkte på en nye girkasse samt bakaksling. Dette ryker fort hvis du skal slippe en turbo motor ned i denne gamle 240'n:)

 

Lykke til!

Med chip, effektanlegg og åpent luftfilter, samt at du benker motoren. Får du litt over 240hk i en B230ET

Lenke til kommentar
Det høres vel ut som et greit utgangspunk ja. Men 300 hk var jo alvorlig mye! Det må nok mere til hvis du skal ha 300hk ut ifra den der. En kompis av meg har en 2.3L som er oppborra til 2.5L og med kraftig turbo. Chip'a og turbotrykket er oppskrudd.. Den lander vel på ca 230 hk tror jeg. Men du må huske at du også bør tenkte på en nye girkasse samt bakaksling. Dette ryker fort hvis du skal slippe en turbo motor ned i denne gamle 240'n:)

 

Lykke til!

Med chip, effektanlegg og åpent luftfilter, samt at du benker motoren. Får du litt over 240hk i en B230ET

ja, men så er det MAX du får ut av en Volvomotor uten større inngrep oxo....

Lenke til kommentar

Noen av dere som veit hva dere prater om eller?????

 

Man kan få 600 hk ut i fra en gammel Volvo motor. Volvo 240 Turbo (som kun ble laget i noen få racing eksemplarer) hadde en 2,3 liters motor med Twin Turbo, Intercooler, direkte insprøytning og mye mer. Virker 600 hk mye i en så gammel bil? Da kan jeg nevne at Lada's gamle 1,6 liter fra 80-tallet kan trimmes til 500 hk.

 

Det var gruppe a bilen det bare blei laget noen få eksemplarer av.. det var heller ikke 600hk i den orginalt.

 

Vanlig 240 turbo er ikke så veldig sjelden, har valig garret t3 turbo, ikke noe twinturbo heller..

 

en b230ft med b234 topp (16v) og en stor turbo vil fort gi deg 300+hk, eller bare kjøp en b234ft/fk fra sverige for rundt 10 lapper..

 

Vil du gjøre dte litt billigere så kjøper du en b21et evt 230et, disse går best orginalt, men skal du trimme mye satser du på ft/fk motorene..

Lenke til kommentar

det er vel b230et blokka fra 87 eller 88 som egner seg best til trimming hvis jeg ikke husker helt feil her nå. Men nyere fk/ft lavtrykksturbo er jo mer moderne i utgangspunktet såklart.

 

Det grymmeste må jo være en volvofemmer med twinturbo, slike 2,5litere man finner i 850 osv

 

Edit: de fleste motortrimmere bruker 8v topper når de bygger volvomaskiner. 16v topper er vel såpass mye dyrere og mer kompliserte at det ikke egner seg like godt

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Noen av dere som veit hva dere prater om eller?????

 

Man kan få 600 hk ut i fra en gammel Volvo motor. Volvo 240 Turbo (som kun ble laget i noen få racing eksemplarer) hadde en 2,3 liters motor med Twin Turbo, Intercooler, direkte insprøytning og mye mer. Virker 600 hk mye i en så gammel bil? Da kan jeg nevne at Lada's gamle 1,6 liter fra 80-tallet kan trimmes til 500 hk.

 

Det var gruppe a bilen det bare blei laget noen få eksemplarer av.. det var heller ikke 600hk i den orginalt.

 

Vanlig 240 turbo er ikke så veldig sjelden, har valig garret t3 turbo, ikke noe twinturbo heller..

 

en b230ft med b234 topp (16v) og en stor turbo vil fort gi deg 300+hk, eller bare kjøp en b234ft/fk fra sverige for rundt 10 lapper..

 

Vil du gjøre dte litt billigere så kjøper du en b21et evt 230et, disse går best orginalt, men skal du trimme mye satser du på ft/fk motorene..

Poenget er at motoren kan trimmes til 600 hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...