Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at første halvdel fort kunne kvalifisert til den 6-7/10 for god underholdning, selv om den sliter litt med pacingen. Det går egentlig nedover i det Rose Byrne bestemmer seg for å spille den billigste karakteren i moderne film - kvinnen i nød som snubler når hun løper fra en seriemorder. Glem likelønn, jeg vil at kvinner skal kunne oppføre seg litt fornuftig i en film.

Lenke til kommentar

Sherlock Jr. (1924)

 

sherlock_jr.jpg

 

Dette gikk over alle forventninger! Denne filmen er ikke bare en av de aller beste (stumfilm)komediene der ute, den er også utrolig vellagd! Alle scenene er fantastiske og 100% gjennomtenkt og perfeksjonert. Jeg ble overasket da jeg så Citizen Kane første gang og så alle triksa de brukte i 1941, men i Sherlock Jr fra 1924 var det enda flere tekniske godbiter som blåste meg helt vekk. Dette er rett og slett fantastisk.

 

Det er egentlig ikke nødvendig å ramse opp alle de morsomme scenene, siden 99% er morsomt (dvs. alle som skal være morsomme) og da kan du like godt se filmen ^^ Det som imponerte meg mest var vel når Buster Keatons rolle - Sherlock Jr - sovner på jobben som maskinist og sjelen hans går ut. Kjempetøft laget. Ikke nok med det; sjelen hans går inn i filmen og dette er klippet så fantastisk at det ikke merkes i det hele tatt. Det var flere slike fantastiske scener (som da Keaton hoppet inn i en koffert og forsvant); Jeg så disse scenene 3-4 ganger for å faktisk se at det var klippet. Herlig!

 

Også biljard-scena da, og alt det typiske som skjedde der. Det er t.o.m folk som sklir på banan-skall her! Dette må man se!

 

Slutten var overaskende, og de aller siste sekundene var dritbra. Klassisk og fantastisk slutt. Jeg slår til 10/10

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på en ting..jeg dumpa midt inn i en svart/hvitt stumfilm på formiddagen lørdag. Var det en Chaplin-film? Han hadde ikke barten da. Men det var veldig tullete, og han prøvde å befri faren sin fra fengsel ved å gi ham et brød fullt av verktøy. Men faren ville ikke ha noe den elendige sønnen hans hadde bakt, så han nektet. Når sønnen var på vei til å gå, datt alt ut av det hule brødet, og han slo ned fangevokteren med en skiftnøkkel og slapp ut faren, men presterte å bli arrestert selv istedet, mens faren venta ute i buskene i regnet. Til slutt gadd han ikke vente mere og gikk tilbake inni fengselet igjen og låste seg inn. Så ble det en storm og masse hus blåste over ende, og sønnen havna i ei seng som ble blåst gjennom hele byen, gjennom låver og alt mulig...

 

men jeg aner ikke hva slags film dette var. Han sønnen så sånn typisk "dum" og uskyldig ut hele tiden, helt glattbarbert i ansiktet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Last Chance Harvey (2008)

 

large_Last_Chance_Harvey.jpg

 

En søt og lett forglemmelig kjærlighetsaffære av en film.

 

New Yorkeren Harvey Shine (Dustin Hoffman) har akkurat misset flyet hjem fra London, mistet jobben, og mistet æren av å lede sin datter opp kirkegulvet til fordel for stefaren som alltid hadde vært der for henne de siste årene. Dagen er ifølge ham selv en «major shitty day», inntil han støter på Kate (Emma Thompson), en singel 40-ettellerannet-åring som jobber ved flyplassen for statistisk sentralbyrå …

 

Det eneste som løfter denne filmen opp fra det middelmådige, er Dustin Hoffmans og Emma Thompsons stødige rolleprestasjoner. Selv om de begge leverer overbevisende karakterer, som befester deres ry som erfarne Hollywood-skuespillere, blir jeg likevel aldri helt overbevist om kjemien dem imellom. Kanskje er det fordi regissør og manusforfatter Joel Hopkins går i de fleste klisjéfallgruvene der ute når det gjelder romantiske filmer?

 

Uansett er dette en koselig liten film du trygt kan ta med kona eller dama på, men ikke vær trygg på at du ikke vil komme til å kjede deg. Det hele er likevel over på under halvannen time og du kan puste lettet ut. «Hollywood ending» er jo alltid en sikker vinner ;)

 

Det blir aldri mer enn en sterk 6 av 10.

 

Men noen ganger er jo det helt ok.

Endret av kjidel
Lenke til kommentar

Angels and Demons (2009)

Hva er egentlig poenget med disse filmene? Vi har lest boken tre ganger hver, vi vet nøyaktig hva som kommer til å skje og likevel presenteres vriene som om de skulle vært Keyser Soze og Norman Bates om hverandre. Hele filmen er platt og rett frem uten noen interessante tekniske vrier eller avvik fra boken, og da virker bare helt unødvendig. Den kunne vært en Indiana Jones eller en National Treasure, men den er så forbannet mørk og treg hele tiden. Filmen har ikke en eneste morsom eller memorable replikk, Langdon fremstår som nedlatende og skrytete og filmen har ingen dybde eller mål annet enn å komme seg til slutten.

 

Og hvorfor venter de alltid til det bare er 10-15 minutter igjen før de finner frem et kart?

5/10

Lenke til kommentar
Angels and Demons (2009)

Hva er egentlig poenget med disse filmene?

Spørsmålet er vel heller hvorfor folk fortsetter å se disse filmene. Hvorfor ikke heller prøve seg på noe god, øst-europeisk film som f.eks. I Served the King of England eller den fabelaktige Tricks?

Fordi disse filmene har mye høyere budsjett og derfor ser mye bedre ut, samt følger den svært behagelige dramaturgien til Hollywood som er blitt "second nature". Det skader ikke at skuespillere, regissør og manusforfattere alle er Oscar-vinnere. Filmen var bra laget, akkurat som alt Ron Howard gjør. Det betyr at selv om filmen i seg selv er ubrukelig så er den flott å se på og teknisk bra. Sånt er greit å være sikker på.

Lenke til kommentar
Angels and Demons (2009)

Hva er egentlig poenget med disse filmene?

Spørsmålet er vel heller hvorfor folk fortsetter å se disse filmene. Hvorfor ikke heller prøve seg på noe god, øst-europeisk film som f.eks. I Served the King of England eller den fabelaktige Tricks?

Fordi disse filmene har mye høyere budsjett og derfor ser mye bedre ut, samt følger den svært behagelige dramaturgien til Hollywood som er blitt "second nature". Det skader ikke at skuespillere, regissør og manusforfattere alle er Oscar-vinnere. Filmen var bra laget, akkurat som alt Ron Howard gjør. Det betyr at selv om filmen i seg selv er ubrukelig så er den flott å se på og teknisk bra. Sånt er greit å være sikker på.

Hehe, du har mange fordommer å overkomme. For meg høres det rett og slett ut som om at du mener at hvis filmen ikke er engelskspråklig blockbustermateriale kan det være det samme. Hvis dette er tilfelle, kan jeg bare kondolere. En film blir ikke automatisk bra av høyt budsjett (cf Independence Day, DaVinci Code, Godzilla, et.al.), ei heller av å ha med seg tidligere prisvinnende skuespillere. At du betviler at øst-europeisk film kan være flott å se på samt teknisk bra, viser med all tydelighet hvor lite du egentlig har satt deg inn i materien. Du trenger ubetinget å ta deg fri fra amerikanske blockbustere, og i stedet sette deg selv på en intensivkur med øst-europeisk kvalitetsfilm. Si i fra, og jeg gir deg gjerne en liste. Det er aldri for sent å gjøre sine hjemmelekser.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...