Gå til innhold

Hva er galt med pcen min?


Shaper^

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ny PC for litt siden men det har vare vært problemer med den...

Jeg kjøpte Hovedkort, skjermkort, CPU og power. (se under for info om hva)

Jeg hadde minne fra før av og disken formaterte jeg når jeg bytta alle delene.

Det virka ikke helt som om pcen min likte den blandinga av HW jeg hadde kjøpt fordi med en gang jeg kom inn i windows-installasjonen så fikk jeg blåskjerm og jeg måtte restarte.... Jeg prøvde alt, tok ut disker, cdrommer og til slutt skjermkortet mitt.. Da fungerte det så jeg fikk installert XP.

Jeg bytta fra R9200 kortet som jeg brukte når jeg skulle innstalere xp med til gf fx5950U kortet mitt og det fungerte fint i XP.

Men når jeg skulle spille UT2004 feks så fikk jeg blåskjerm igjen :(

Der stod det noe piss om at "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" og at den skulle dumpe minne på disken osv (OG DEN DUMPA 512MB PÅ 1SEK TIL DISKEN!) og det kom hele tiden!

Så sa en kamerat det til meg "Bytt minne!", så det gjorde jeg... Jeg bytta til ei mindre og treigere minnebrikke (TwinMOS 256MB) og kan nå spille UT2004 og andre spill... Men nå får jeg blåskjerm etter et par timer elns... Og den dumme feilmeldinga kommer like forbanna opp og sier "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" og dumper 256mb ram på 1 sek til disken... Jeg har fått dette mange ganger... HVA ER DETTE ??? :no:

 

TAKKER FOR ALL HJELP! :hrm:

 

Comp spec:

Asus A7N8X-E Deluxe

512MB 400MHz TwinMOS RAM

GF FX 5950U GS skjermkort

2x160GB Disker

400W Q-tec power

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en direct connect klient og kanskje Norman firewall? Jeg samme problem som deg at maskina reboota helt vilkårlig med IRQ_NOT_LESS_THAN_EQUAL feilmelding i blåskjerm. Jeg greide å spore dette tilbake til en feil med Norman firewall som gjelder dc applikasjoner (Jeg brukte shareza). Etter jeg avinstallert norman firewall var problemene borte.

 

Løsning 2 er som kompisen din nevnte at det f.eks kan være minnet eller at to enheter deler samme irq og de ikke liker hverandre

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt DC++ i 3døgn på pcen min... Tror ikke det er problemet..

Men det er når jeg bruker pcen det kommer blåskjerm osv (Under 3dmark, UT2004 osv, egentlig Spill med TØFF grafikk osv)

 

Men det med minnet er jeg veldig usikker på... Jeg har hørt så mye dritt om TwinMOS at det er ikke sant. (eneste problemet, jeg kan ikke låne av noen for å sjekke heller pga alle i familien min har TwinMOS :p)

Men jeg har og lurt litt på PSU'en min og.. det er Q-Tec... har ikke hørt bare godt om det heller... men jeg vet ikke, skal prøve annet minne en dag (får kjøpe meg ei corsair brikke elns)

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Javel, takker for alle svar jeg har fått...

Har bytta minne osv da men med inget hell.

Men når jeg bytta RAM brikke forsvant problemene jeg hadde med spill og nå klikker den bare innimellom, før så var det mulig for meg å påvise problemet mitt ved å starte UT2004 men nå fungerer det. Den klikke under oppstart nå for 2 minutter siden, restarta og pcen funka (enn så lenge)

Jeg fikk derimot en ny feilmelding for 2 min siden da... her stod det "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" noe som igrunn høres VELDIG dummt ut, den dumpet minne på 2sek til disken og jeg måtte restarte. Noen som vet hva det vil si? Jeg suxx i sånne windows error greier..

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Jeg har nå skrudd av Fast Write i BIOS men vet ikke om det funka.. få sjekke ved å putte inn den gamle ram brikka mi hvis ikke jeg får opp noen feilmelding i løpet av ei stund. Hva gjør AGP Fast Write? Og jeg fant ikke PnP OS i biosen min, det stod noe om PnP/PCI configurations men jeg kunne ikke enable noe, kunne sette det til auto/manual så jeg lot det stå som det gjorde.

 

Er rart dette med pcen min, kjøpte nytt hovdekort (Dyreste Asus HK'et) og det funker ikke... Faen og!

 

Noen som har noen råd til meg? Vil nødig kjøpe meg en ny pc :p

Lenke til kommentar

Gå på Kontrollpanelet->System->Enhetsbehandling og let igjennom listen over installerte enheter på maskinen. Velg også "Vis skjulte enheter". Det står gjerne et ikon ved siden av en feilinstallert enhet, tipper det kan løse problemet ditt om du enten uninstallerer eller deaktiverer en feilinstallert enhet.

Lenke til kommentar

Jeg byttet minne til det jeg hadde før (TwinMOS 512mb PC3200) bare for å sjekke, pcen starta den uten noe stress, funka fint i windows, så jeg tenkte at jeg skulle prøve det spillet som jeg viste den tryner på (Nemlig UT2K4 eller Unreal Tounrament 2004). Jeg fikk nVIDIA logoen opp (Og FRAPS viste 270FPS oppi hjørnet :)), trykka meg forbi den, pcen viste UT2004 Main Menu i 1 sek og der kom blå skjermen! :cry:

Jeg noterte alt som stod der untatt alt det Microsoft pisset.. Det som stod der var:

 

kmixer.sys

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Stop:0X00000050 (0XFFFF0000, 0X00000000, 0XF49CB8C8, 0X00000000)

kmixer.sys - Adress F49CB8C8 base at F49BD000, date stamp 3d6ddc1c

 

Dette er ikke mye jeg skjønner meg på men jeg vet at det er noe som har klikka, og det klikka noe villt!

Det rare med dette var at UT2004 funka delvis i Windows 2000 men pcen skrudde seg av når jeg var inne og spillte (fikk bare spillt i 4-6minutter før det klikka).

(når jeg sier skrudde seg av så mener jeg "Sudden Restart")

Tror det er noe med måten XP bruker minnet på.

Dette forsvinner når jeg bytter til ei anna minne brikke som jeg har liggende og slenge (TwinMOS 256mb PC2100)

Da er pcen min delvis stabil, men jeg får da blåskjerm innimellom istedenfor hele tia. Da står det dumme ting som "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" og "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" som feilmeldinger i blåskjerm men jeg får ikke noe med at ei fil har klikka...

Jeg tror det er minnet mitt som ikke har det helt bra med det hovedkortet jeg har..

Hvis ikke noen andre vet at det er noe annet? Kom gjerne med tips, jeg er villig til å prøve alt for ram koster myee :nei:

 

TAKKER FOR ALL RESPONS PÅ FORHÅND OG ALLE DE SOM HAR PRØVD Å HJELPE MEG HITILL! :thumbup:

 

[EDIT: Jeg har ikke Q-tec power jeg har North-Q power!]

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

sliter med samma problemet med en pc jeg satt sammen til en på jobb :/

 

samme hovedkort og twinmos ram.. fikk "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" meldingen hele tiden!! men da jeg byttet ram forsvant denne meldingen...problemet nå er at jeg får IRQ_NOT_LESS_THAN_EQUAL meldingen heeeeeele tiden...forb.... drit! har god erfaring med asus fra før..har selv første generasjon nforce 2 fra asus..(a7n8x deluxe) og det funker helt perfekt! i 1.5 år faktisk!! kikket litt rundt på forumet her og fant ut at de som hadde oppgradert driverne til sata kontrolleren hadde blitt kvitt problemet..så jeg tenkte jeg rett og slett skulle deaktivere satakontrolleren..bruker den ikke alikevell.... tester dette ut i kveld så får vi se!

Lenke til kommentar

Jeg gav egentlig faen, jeg hadde et Asus hovedkort fra før av som jeg kjøpte på konfen min for 2 år siden, jeg bytta til dette og bytta cpu til en 2400+ (trenger ikke mere med et GF FX5950U skjermkort) så gav jeg HK og CPU til pappa som oppdaterte BIOS på kortet og satt ned CPU speed fra 2084MHz til 1250 og det funka fint (enn så lenge, han skal derimot prøve å klokke den opp til normal hastighet for å se om det var biosen som gjorde det..)

Men det var noe alvorlig galt med kortet jeg hadde iallefall, fikk ikke installert noenting (dvs XP,windows2000 osv) når jeg skulle innstallere OS på HK'et så tryna det på usbport.sys, n4disp.sys og mange andre filer og sa IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL hele tiden (Det virka som om det var noe galt med IDE-kontroller driverene på kortet, dette forsvant når vi bytta bios og vi fikk lagt inn xp)

 

Jeg skal poste mer info om hva som skjer med klokkehastighetene og stabiliteten på HK'et snart, men de beste tipsene jeg kan gi til folk som har det samme kortet er som følgende:

Ta ut alle IDE-disker du ikke trenger

DISABLE USB/FIREWIRE/AGP FASTWRITE i BIOS

OPPDATER BIOS på kortet

Bytt RAM (STORE probs med TwinMOS RAM eller bytt til en treigere RAM)

Bytt CPU og evnt. sjekk kjernen på CPU'en for skader ol. og skru ned hastighet.

BYTT PSU! (mange PSU'er forusaker probs)

evnt. bytt S-ATA drivere for det virka som om det var noe galt med IDE kontr.

Prøv å boot opp med et annet skjermkort (evnt 4xAGP/PCI skjermkort)

 

Hvis ikke du har tilgang til dette så prøv å lån av venner osv, det er mange som har dette og er villig til å låne bort RAM/CPU ol. det er bare å spørre.

 

Jeg har hatt God erfaring med Asus før og har ikke opplevd noen problemer i det hele tatt noensinne, før nå.

 

GL HF med HK'et! Håper det går bra for dere også, hvis ikke så kan dere jo sende det tilbake til komplett og be om et nytt et... :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er et klassisk PSU syndrom du har .

 

Massevis av non sense restarter og slikt .

 

Q-tec 400w med et 5950 ultra = trøbbel .

 

Q-tec 550w gold som skal være kraftigere har kun 14A på

+12v . Med et slik grafikk kort (fx-59xx)anbefales minst 18A

av forståsegpåere rundt omkring.

Total watt kan man ikke se seg blind på .

 

Slutt å feilsøk på minne , drivere og andre ting .

 

Bytt PSU , eller ihvertfall prøv et GF2 grafikk kort

(eller noe gammelt du har eller låner)

for å verifisere at poweret ikke er tilstrekkelig.

 

Jeg er 99,9% sikker på at PSU er årsaken.

 

....

Lenke til kommentar
Det er et klassisk PSU syndrom du har .

 

Massevis av non sense restarter og slikt .

 

Q-tec 400w med et 5950 ultra = trøbbel .

 

Q-tec 550w gold som skal være kraftigere har kun 14A på

+12v . Med et slik grafikk kort (fx-59xx)anbefales minst 18A

av forståsegpåere rundt omkring.

Total watt kan man ikke se seg blind på .

 

Slutt å feilsøk på minne , drivere og andre ting .

 

Bytt PSU , eller ihvertfall prøv et GF2 grafikk kort

(eller noe gammelt du har eller låner)

for å verifisere at poweret ikke er tilstrekkelig.

 

Jeg er 99,9% sikker på at PSU er årsaken.

 

....

Agreed, kjøp en F/S 300W til 345kr på microplex istedet, de er bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...