Gå til innhold

Anbefalte innlegg

allså for å si det sånn, så var dette en velutført test av Øyvind, og jeg er veldig imponert av hvordan NEC sin 2080UX+ klare å få fram så fine farger i 400:1 i kontrast, men jeg vil på peke at jeg syns L885 hadde litt bedre farger...men bare litt for den veldig kresne! :)

 

Stå på Øyvind!

 

MVH Åsmund

Der er jeg helt enig, og vi påpeker vel ett eller annet sted at Eizo er kongen på grafikk, mens NEC er best på dynamiske bilder :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den fakturane som kom svei ganske hardt i lommeboka mi i alle fall.

Og det gjorde det for Jørgen aka enden del også sidan våre skjermer kom på same faktura.

Kvan vel sitere meldinga som stod på kvitteringa:

"Blodpenger for 2080ux+ "

 

For å utdjupe litt det som stod i testen så er det fire skjermtesterene som har publiserte artikler som har anskaffa seg 2080ux+,

ovind_dahle

enden

vammaveien

og meg sjølv: jankee

Og eg kan vel også sei at me får ikkje beholde noko av det me tester. Så det er ingen billig hobby å teste slike skjermer då ein plutseleg ser ein skjerm som er enda bedre enn den ein hadde, og då må ein berre ha den.,

 

For min eigen del har eg faktisk kjøpt to LCD skjermer på litt over eit halvt år takke vere denne hobbyen, samsung 213T og no 2080ux+.

 

Hadde det vore så vell at produsentane hadde gitt oss testeksempalerene så hadde det vore veldig gøy, men ting med ein prislapp frå 3000 til 15000 er vel det litt uaktuelt. Samt at ofte finnes det berre eit til tre test eksemplar som går mellom testerene og kunder.

 

mvh

JanEirik

LCD tester @hw

Lenke til kommentar
Hadde vært interessant med en kommentar på mulige forskjeller mellom 2080UX+ og 2080UX? Tenker da spesielt på bildekvalitet, fargedybde og dynamikk. Vil dette tape seg på UX+ som har lavere responstid enn UX?

 

(UX+ har 16ms responstid, UX har 25ms)

vel nå er jo 2080 ux den samme modellen bare med eldre panel.

 

Hovedforskjellen er altså de tre punktene her:

 

Paneltype:

 

Begge to benytter s-ips panel, noe som tilsier gode innsynsvinkler. Den eldre modellen av disse har nok ikke samme problem med buing som den nye modellen.

 

Hvor mye dette betyr for de som skal bruke den er uvisst. Det er nesten ingen i Norge som ser dette. Og det er ikke noe mål å kunne se dette heller for noen. Den dagen du er på det nivået og er i tillegg kresen vil du bruke alt for mye på meget dyrt utstyr.

 

INGEN CRT skjermer (snakker om TV her)i dag er buefrie. Jeg personlig sitter på en topp modell fra Philips (kåret som vinnner av EISA awards for to-tre år siden) og den buer som juling :(

 

Så ikke prøv å se dette. Jeg så dette ikke selv før Dag aka Vammaveien påpekte slikt. Men jo mer man leter jo mer man finnner......

 

Jeg oppfordrer ingen til å bruke tiden til å se etter buing....Det vil fort bli en dyr hobby

 

Skal du ha buefritt må du på andre LCD Modeller, men da får du deres svakheter på kjøpet, skal du ha buefritt og har krav til bilde i stua, er det bare å kjøpe seg en CRT prosjektor. De kresne kjøper Barco Cine8 eller 9 :)

Kontrast:

 

2080 ux

 

2080UX+

 

 

Eldre model:350:1

Ny modell: 400:1

 

hvor mye dette har å si for fargegjengivelsen er usikkert, men vil nok slå ut litt til fordel for den nyere modellen når det kommer lys inn i rommet.....

 

Kommer mer infor om dette i Test av Eizo L758 om noen dager...

 

 

Responstid:

 

Ny modell:16 ms

Eldre modell: 25 ms

 

 

Dette er natt og dag for de som er krevende gamere. Den gamle modellen var bra den og, men ikke i nærheten av denne i spill. Dette vil også sørge for mer dynamikk i et levende bilde, men hvor mye dette er merkbart er usikkert.

 

 

 

Sum summarum tror jeg NEC kan være svært fronøyd med oppgraderingen på denne modellen:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...